یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۴۰۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بذر تقلبی، اشک فلفل کاران دزفولی را در آورد؛ دلمه بی دلمه!

ظهور بذرهای تقلبی در بازار دزفول کشاورزان را در کشت فلفل دلمه‌ای با خسارت مواجه کرده است.

کشاورزان دزفولی همواره برای تولید موفق در کشت صیفی‌ جات با موانع زیادی مواجه بوده و از مشکلات متعددی رنج می‌برند. در کنار آشفتگی‌ های بازار، نبود متولی برای صادرات، کشت بی‌ رویه محصولات که همواره خسارت‌ هایی را برای کشاورزان دزفولی به بار آورده، بذرهای تقلبی و آزمایشی فلفل دلمه نیز از مشکلاتی است که در کشت پاییزه امسال گریبان گیر ده‌ ها کشاورز شده‌ است‌.
 
کاشت صیفی‌ جات همانند گذشته صرفه‌ ای ندارد
 
اگر کشاورزی نکنم پس چه کار کنم، من که‌ نه سواد چندانی دارم و نه حرفه دیگری بلدم، اگر کشاورزی نکنم و امیدی به شایدها نداشته باشم که دیگر کاری از دستم بر نمی‌آید. از طرفی کشاورزی شغل من است و عمری‌ است که به آن دل بستم هر چند می‌ دانم این شغل دیگر همانند گذشته‌ صرفه‌ اقتصادی زیادی برایم ندارد اما چاره چیست. اجاره دادن زمین‌ نیز مشکلات خودش را دارد، راستش را بگویم هیچ گاه حتی فکرش را نمی‌ کردم که روزی کشاورزی به خصوص کشت صیفی‌ جات تا این حد با چالش مواجه شود. حالا تمام مشکلات یک طرف، بذرهای تقلبی در بازار نیز طرف دیگر، آن هم با قیمت‌ های نجومی که خریداری می‌شوند.
 
این متن بخشی از سخنان یکی از ده‌ ها کشاورز دزفولی است که کشت فلفل دلمه‌ اش بازیچه بذرهای تقلبی شده و پس از هزینه‌ های بسیار کنار سایر بی‌ مهری‌ های بازارها ناچار است محصولش را به قیمت ارزان‌ تر از نرخ واقعی بفروشد. او هم یکی صدها کشاورزانی است که هنگام تولید محصول زحمت‌ بسیاری می‌ کشند اما موقع برداشت چیزی جز ناامیدی دستشان را نمی‌ گیرد.
 
وی می‌گوید: سال‌ها پیش اگر یک‌ هکتار صیفی‌جات نظیر پیاز، کاهو و یا فلفل دلمه می‌ کاشتیم؛ درآمد تمام یک سال‌ تامین‌ می‌ شد اما اکنون چندین سال است که با کشت و فروش محصولات صیفی حتی بخشی از هزینه‌ هایی که برای تولید صرف شده نیز به دست نمی‌ آید.
 
رحمانی یکی دیگر از کشاورزان دزفولی که او هم در کشت فلفل دلمه ناآگاهانه از بذر تقلبی استفاده کرده، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: این بذرها موجب کاهش کیفیت محصول و ضرر کشاورزان شده‌ اند چرا که شکل ظاهری محصول با آنچه که انتظارش را داشتیم تفاوت بسیاری دارد، همچنین نرخ فروش آن پایین و هزینه‌ های صرف شده بابت محصول مورد انتظار بیشتر بوده است.
 
وی با بیان اینکه از فروش کشت بادمجان نیز نصف هزینه‌ های صرف شده، جبران نشد ادامه می‌ دهد: گویا مسئولان ما به دو قشر در ایران توجهی ندارند یکی کارگر و دیگری کشاورزانی که همواره روی زمین‌ های کشاورزی در حال تلاش و زحمت هستند؛ چرا که در ظاهر متولی وجود ندارد و صدای ما نیز به جایی نمی‌ رسد.
 
کشاورز دزفولی: کشت سبزیجات و صیفی‌جات از هیچگونه حمایتی برخوردار نیست، با این وجود حذف یارانه سم و افزایش چشمگیر قیمت آن نیز در این میان فشارهای اقتصادی زیادی به کشاورزان وارد می‌ کند
 
این کشاورز با اشاره به اینکه اگر موانع صادرات برداشته شود وضعیت کشت سبزی و صیفی‌ نیز تا حدودی مطلوب تر خواهد شد، می‌گوید: کشت سبزیجات و صیفی‌جات از هیچگونه حمایتی برخوردار نیست، با این وجود حذف یارانه سم و افزایش چشمگیر قیمت آن نیز در این میان فشارهای اقتصادی زیادی به کشاورزان وارد می‌ کند.
 
وی بیکاری و مشکلات اقتصادی را عامل گرایش مردم به بخش کشاورزی عنوان کرده و اضافه می‌ کند: در نتیجه‌ همه اینها باید شاهد کشت بی‌ رویه‌ محصولات و آسیب‌های وارد شده به حوزه کشاورزی باشیم.
 
صدها هکتار فلفل دلمه مورد انتظار قربانی بذر تقلبی شد
 
ایرج پیرسرند، عضو اتاق اصناف کشاورزی دزفول در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: کشاورزان ما سالها است توان و سرمایه شخصی خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند محصولی تولید و نیاز بازار را برطرف کنند، اما متاسفانه در مقابل آن از هیچگونه حمایتی برخوردار نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی هیچ متولی برای صادرات ندارد، ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان برای کشت و تولید محصول زمین اجاره می‌ کنند آن هم با اجاره‌ بهای سنگین، همچنین قیمت نهاده‌ های کشاورزی به ویژه بذرها بسیار سرمام آور است چرا که خرید هر کیلو بذر در انواع مختلف بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای کشاورزان هزینه دارد.
 
به گفته پیرسرند در بیشتر مواقع تهیه بذر برای صیفی‌ کاران معضلی است، زیرا واردات بذر به دست شرکت‌ هایی است که به هر نحوی که خودشان تمایل داشته باشند بذر وارد و توزیع می‌ کنند، در این میان نیز هیچگونه نظارتی وجود ندارد.
 
پیرسرند: تولید هر هکتار فلفل دست کم ۱۳۰ میلیون تومان هزینه بردار است؛ با وجود این در کشت پاییزه امسال کشاورزان زیادی به امید محصول مرغوب، فریب بذرهای تقلبی را خورده و با خسارت‌های زیادی مواجه شدند
 
عضو اتاق اصناف کشاورزی دزفول می‌گوید: تولید هر هکتار فلفل دست کم ۱۳۰ میلیون تومان هزینه بردار است؛ با وجود این در کشت پاییزه امسال کشاورزان زیادی به امید محصول مرغوب، فریب بذرهای تقلبی را خورده و با خسارت‌های زیادی مواجه شدند.
 
به گفته پیرسرند حدود هزار و ۴۰۰ هکتار فلفل دلمه‌ نامرغوب که نه مورد انتظار کشاورزان بوده و نه جایگاهی در بازار دارند، تولید شد که همگی به دلیل نفوذ بذرهای تقلبی در بازار و استفاده ناآگاهانه کشاورزان از آن بوده است؛ در نتیجه زحمت کشاورزان بر باد رفته و جبران احتمالی خسارت‌ های وارده نیز نیازمند تلاش‌ و پیگیری بسیاری است.

تولید بی‌ دغدغه در گروی تدابیر دولت است
 
در سال‌ گذشته و سال‌ های قبل نیز شاهد بودیم که برخی از صیفی‌ جات دزفول به‌ جای اینکه در بازار عرضه شوند خوراک دام‌ شدند، چرا که یا قربانی بذرهای قاچاقی و تقلبی شدند و یا به دلیل کشت بی‌ رویه، عرضه‌ آن به بازار در قبال هزینه‌های برداشت و حمل‌ونقل هیچگونه سود و صرفه‌ای برای کشاورزان نداشت.
 
این نکته نیز باید در نظر گرفته شود، در مواقعی که بذر اصلی و مورد نظر کشاورزان به میزان کافی در اختیارشان قرار نگیرد، بذرهای تقلبی در بازار جولان می‌دهند که در این صورت لازم است جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ های مربوطه وارد کار شوند تا هم نظارت خود را بر فروش بذرها بیشتر کرده و هم کشاورزان را با انواع بذرهای تقلبی و قاچاق آشنا کند
 
این نکته نیز باید در نظر گرفته شود، در مواقعی که بذر اصلی و مورد نظر کشاورزان به میزان کافی در اختیارشان قرار نگیرد، بذرهای تقلبی در بازار جولان می‌دهند که در این صورت لازم است جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ های مربوطه وارد کار شوند تا هم نظارت خود را بر فروش بذرها بیشتر کرده و هم کشاورزان را با انواع بذرهای تقلبی و قاچاق آشنا کند.
 
به هر حال نبود حمایت دولت را نمی‌ توان در به بار آمدن خسارت‌ وارده به کشاورزان بی‌ تقصیر دانست چرا که بخش دولتی نه تنها در تولید سبزی و صیفی‌ هیچ‌ گونه حمایتی به کشاورزان نمی‌کند، بلکه آنان هنگام برداشت و فروش محصول نیز با مشکلات مختلفی مواجه می‌ شوند.
 
از طرفی نیز اگر قیمت خرید کشت‌های پرمصرف مانند گندم، چغندر، ذرت و دانه های روغنی به حد مطلوب برسد، کشت صیفی‌جات با ضرر زیادی مواجه نمی‌ شود، چرا که تا نرخ فروش محصولات اساسی به حد مطلوب نرسد کشاورزان ما بیشتر به تولید سبزی و صیفی تشویق می‌ شوند.
(یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها