شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۳۹۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صرفه‌جویی ارزی سالانه ۵۷۰ میلیون دلاری با تولید بذور اصلاح شده

رییس موسسه اصلاح نهال و بذر سازمان تات از صرفه‌جویی ۵۷۰ میلیون دلاری در سال با تولید طبقات مختلف بذور در چهار گروه غلات، خبر داد.

محمد زمانیان رئیس مؤسسه اصلاح نهال و بذر سازمان تات، گفت: با محاسبه بذور همه محصولات زراعی برآورد شده است که حدود یک میلیارد دلار از طریق تولید بذر طبقات مختلف گیاهان زراعی در کشور، صرفه‌جویی ارزی شود.
 
وی با اعلام اینکه خودکفایی ۹۸ درصدی در تولید هسته‌های اولیه گندم در کشور اتفاق افتاده است، افزود: براساس آمار مؤسسه ثبت و کنترل گواهی بذر که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است، در بذر غلات آبی شامل گندم، جو و تریتیکاله در طبقات پرورشی یک، دو و سه، یکهزار و ۴۰۹ تن هسته‌های اولیه تولید شده است که با توجه به تعرفه‌هایی که دولت هر سال اعلام می‌کند، حدود ۲۳۱ میلیارد ریال است. در زمینه دانه‌های روغنی (سویا، کلزا، و…) در طبقه هسته‌های اولیه سوپر الیت، الیت و والدین، حدود ۴۱ تن بذر هسته اولیه تولید شده که ارزش ریالی آن (بازهم با توجه به تعرفه دولتی) ۲۴ میلیارد ریال است.
 
وی در مورد ذرت و گیاهان علوفه‌ای در طبقه پیش پایه و سوپر الیت، گفت: حدود ۱۱ تن هسته اولیه تولید شده که حدود ۱۹ میلیارد ریال، ارزش ریالی آن بوده است.
 
به گفته این مسؤول، در مورد سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی، در طبقات پرورشی یک، دو، سه و سوپر الیت، حدود ۱۷ تن هسته اولیه بذر تولید شده که ۱۱.۲ میلیارد ریال، ارزش ریالی آن بوده است. به طور کلی از مجموع چهار گروه نام برده شده، در طبقات مختلف بذری در سال گذشته ۱۴۷۷ تن بذر هسته‌های اولیه در مؤسسه و مراکز زیر مجموعه تولید شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان تولید بذر مادری و گواهی شده «رسمی» گندم و جو آبی، ۳۱۴ هزار و ۳۷۲ تن مجموع بذر تولید شده در این طبقات بوده که ارزش ریالی آن ۴۶ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال بوده است.
 
رئیس مؤسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه بذر هیبرید ذرت ۶ هزار و ۷۴۱ تن به ارزش ۵ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال تولید شده است، افزود: صورت رسمی ۳۵۸ تن بذر مادری سورگوم و ارزن تولید شده که ارزش آن ۱۵۴ میلیارد ریال بوده است. به طور کلی مؤسسه اصلاح بذر با تولید بذر طبقات غلات، دانه‌های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای و سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی، توانسته، سالانه نزدیک به ۵۷۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام دهد. از این مبلغ حدود ۸۸ درصد آن مربوط به صرفه‌جویی در بخش غلات، حدود ۶ درصد دانه‌های روغنی، حدود ۵ درصد ذرت و کمتر از یک درصد سبزی و صیفی است.
 
زمانیان خودکفایی در تولید بذر ارقام زراعی در دولت سیزدهم را جز اولویت‌های مهم بخش کشاورزی دانست و گفت: مؤسسه نیز با تمام امکانات در این راستا تلاش کرده است و خوشبختانه اگر امروز در زمینه تولید بذر محصولات اساسی آرامشی حاکم شده، مرهون همین تلاش‌ها است.
(شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲) ۱۸:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها