شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۰
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۱۱۹۳۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

ضرورت آزمایش دقیق مواد شیمیایی در بسته‌‌‌بندی‌‌‌ها

سازمان Consumer Reports که یک نهاد غیرانتفاعی آمریکایی است و در خصوص آزمایش‌های مستقل محصولات غذایی، تحقیقات مصرف‌‌‌گرا، آموزش عمومی و حمایت از مصرف‌‌‌کنندگان فعالیت می‌کند، اخیرا اعلام کرده که تحقیقات جدیدش نشان می‌دهد که پلاستیک‌ها به رغم خطرات سلامتی، حضور «گسترده» خود را در مواد‌غذایی حفظ می‌کنند و از نهادهای نظارتی خواسته تا ایمنی پلاستیک‌هایی را که در طول فرآیند تولید با مواد غذایی در تماس هستند، ارزیابی کنند.

این گروه غیرانتفاعی حامی حقوق مصرف‌کنندگان پنج‌شنبه هفته گذشته در گزارش خود اظهار کرد که ۸۴ مورد از ۸۵ غذای سوپرمارکتی و فست فودهایی که اخیرا آزمایش کرده، حاوی «نرم کننده‌هایی» معروف به فتالات هستند. فتالات‌‌‌‌ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که به مواد پلاستیک افزوده می‌‌‌شوند تا دوام و انعطاف آن افزایش یابد. همچنین این ترکیبات گاهی به عنوان حلال یا تثبیت‌کننده در برخی فرمولاسیون‌‌‌ها به کار می‌‌‌روند. فتالات‌‌‌ها ترکیبات نیمه فراری هستند به همین دلیل در گرد و خاک خانه و هوای محیط وجود دارند و از طریق تماس با مواد غذایی می‌‌‌توانند وارد آنها و سپس وارد بدن ما شوند. فتالات‌‌‌ها یکی از شناخته‌‌‌ شده‌‌‌ترین مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون‌‌‌ریز هستند. این بدان معناست که ورود فتالات به بدن ما می‌‌‌تواند به فرآیند تولید و توزیع هورمون‌‌‌ها در بدن آسیب وارد کند. به گفته متخصصان ترکیبات فتالات که در همه‌‌‌جا یافت می‌‌‌شوند برای زنان باردار و فرزندانشان بسیار مضر هستند. قرار گرفتن در معرض فتالات‌‌‌ها با سرطان سینه، مشکلات رشد، کاهش باروری، چاقی و آسم مرتبط است.

 
همچنین این گروه مدعی شد که بالغ بر ۷۹درصد از نمونه‌های مواد غذایی آزمایش شده در این مطالعه، حاوی بیسفنول ‌ای (BPA) ، ماده شیمیایی دیگری که در پلاستیک یافت می‌شود و سایر بیسفنول‌ها بودند، هرچند سطح بررسی‌ها از آزمایشات انجام شده در سال ۲۰۰۹ پایین‌تر بود. BPA، یک ماده شیمیایی صنعتی است که از دهه ۱۹۵۰ برای ساختن پلاستیک‌ها و رزین‌های خاص استفاده می‌شود. بسیاری از قوطی‌های کنسرو شامل BPAها هستند که می‌توانند هورمون‌های خاصی را تحت‌تاثیر قرار دهند، به طور بالقوه فشار خون و خطر سرطان را افزایش داده و همچنین منجر به مسائل سوء رفتاری شوند.
 
این سازمان تصریح کرد که هیچ یک از سطوح فتالات که در موادغذایی یافته است از حد تعیین شده توسط تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده و اروپا فراتر نرفته‌اند. این سازمان همچنین افزود که هیچ سطحی از فتالات وجود ندارد که دانشمندان بی‌خطر بودن آن را تایید کنند و این موضوع ایمنی غذاهایی که می‌خورید را تضمین نمی‌کند. فتالات‌ها و بیسفنول‌ها می‌توانند تولید و تنظیم استروژن و سایر هورمون‌ها را مختل کنند و به طور بالقوه خطر نقایص مادرزادی، سرطان، دیابت، ناباروری، اختلالات رشد عصبی، چاقی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهند.
 
 
در میان غذاهای آزمایش شده موجود در فروشگاه‌های موادغذایی، راویولی پنیری ارگانیک حاوی بیشترین فتالات در نانوگرم در هر وعده(‌۵۳۵۷۹) بود و پس از آن نوعی از هلوهای خرد شده بسته‌بندی و ماهی قزل‌آلای صورتی قرار داشتند. افزایش سطح فتالات نیز در محصولاتی مانند Cheerios ، نوعی غذای کودک و نوعی ماست و چندین همبرگر، ناگت و سیب زمینی سرخ شده از جمله محصولات برگرکینگ و مکدونالدز یافت شد.
 
همچنین Consumer Reports تغییراتی را در میان محصولات مشابه یافت. به عنوان مثال، ۳۳۹۸۰ فتالات در نانوگرم در هر وعده در ناگت مرغ ترد برند وندی، بیش از چهار برابر سطح چیکن مک ناگت مک‌‌‌دونالدز بود. جیمز راجرز‌ که بر تست ایمنی محصول نظارت می‌‌‌کند، گفت: این اتفاق به ما می‌‌‌گوید، به همان اندازه که این مواد شیمیایی در ماده غذایی گسترده هستند، راه‌‌‌هایی نیز برای کاهش میزان موجود آنها در غذاهای ما وجود دارد. این گروه به صراحت اعلام کرد که ارزیابی مجدد توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و سایر آژانس ها در مورد خطرات پلاستیک سازها امری ضروری خواهد بود.
 
جنرال‌میلز  که برندهای آن شامل Annie&#۳۹;s ، Cheerios و Yoplait سطح فتالات بالایی داشتند، بلافاصله به درخواست‌‌‌ها برای اظهار‌نظر در رابطه با این گزارش پاسخ نداد. برگر کینگ و وندیز نیز هیچ توضیحی در این خصوص ارائه نکردند و برند Del  Monte نیز مدعی شد که فتالات را به غذای خود اضافه نمی‌کند و تضمین‌های مشابهی را از تامین‌کنندگان خود دریافت می‌کند. دل‌مونته همچنین گفت که فتالات‌ها در محیط‌زیست به شکل گسترده وجود دارند که این می‌تواند دلیلی بر این ادعا باشد. شرکت‌های گربر و غول فست فود مک‌دونالدز نیز گفتند که از الزامات قانونی در این راستا پیروی می‌کنند و نیاز به آزمایش دقیق برای مواد شیمیایی در بسته‌بندی‌های مورد استفاده خود دارند.
(شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها