جمعه / ۲۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۳۵۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

به خودکفایی در تولید گندم نزدیک هستیم/ کشت پاییزه به حدود ۸.۵ میلیون هکتار رسید

مهاجر گفت: به مرز خودکفایی در تولید گندم نزدیک هستیم و برنامه ما این است که به خودکفایی مطلق در این بخش برسیم.

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در برنامه صف اول در خصوص تامین امنیت غذایی کشور گفت:  هشت تا هشت و نیم میلیون  هکتار اراضی کشور در پاییز کشت می شود  که از این میزان حدود دو میلیون هکتار کشت آبی و ۶ میلیون هکتار  کشت دیم است.
مهاجر  ادامه داد:  برخی  از محصولاتی که می توان در زمستان کشت کرد در بخش  حبوبات است و ما می توانیم سال آینده خوبی را برای گندم و جو داشته باشیم اما این به آن شرط است که در اردیبهشت ماه باران داشته باشیم می توانیم بالای دوازده و نیم میلیون تن تولید داشته باشیم.
معاون امور زراعت  وزارت جهاد کشاورزی  اظهار کرد: میزان  مصرف نان در کشور ده تا ده و نیم میلیون تن است. ما به مرز خودکفایی در تولید گندم  نزدیک هستیم و  برنامه ما   آن است که به خودکفایی مطلق برسیم.
وی افزود: عاجزانه درخواست می کنم که دولت و قوه قضاییه و حوزه های علمیه کمک کنند که از کوچک شدن اراضی جلوگیری کنیم و در مسیر خودکفایی گندم باقی بمانیم.
مهاجر بیان کرد: یکی از مهم ترین نهاده ها که باعث افزایش سطح زیر کشت می شود کود است. ما باید روی تغذیه وقت بیشتری بگذاریم و امکانات بیشتری اختصاص دهیم تا تولید افزایش پیدا کند.
وی افزود: میزان مصرف کود سفید ما بیشتر از دو میلیون و چهارصد هزار تن  بود و ما امسال نسبت به سال گذشته کود بیشتری مصرف کردیم و تا امروز حدود یک میلیون و چهارصد هزار تن کود مصرف شده که نسبت به سال گذشته بیشتر است.
او گفت: ما سه نوع محصول داریم که برای هرکدام باید یک نوع برنامه ریزی شود. برای برخی کالا های اساسی مثل گندم و جو برنامه دراز مدت طراحی شده  است اما  اختلاف قیمت بین گندم و جو باعث می‌شود که کشاورزان از کاشت جو خودداری کنند.
مهاجر یادآور شد:قیمت جو حداقل است و قیمت گندم حداکثر است همین موضوع باعث شده که کشاورزان بیشتر کشت گندم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه  قسمتی از این کالاهای اساسی محصولات صنعتی مثل قند شکر و دانه های روغنی است گفت:  شکر یکی از محصولاتی است که خوشبختانه  کشت آن را از تابستان به زمستان منتقل کردیم تا میزان آب کمتری مصرف کند  و این فناوری از خارج وارد و بومی سازی شد.
او گفت: باید مسائل را طوری حل کنیم که بسیاری از مشکلات اعم از استفاده از ارز دولتی حل  شود. دولت برای اینکار اقدام کرد و مردمی سازی یارانه ها در همین راستا بود.  تقریبا همه محصولاتی که در بخش کشاورزی وارد می شوند با ارز دولتی هستند. در این محصولات باید پارادوکس  دولت  حل شود.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:   با توجه به مسائل و مشکلات  سیاسی در حوزه گندم و غلات در  دنیا  هم اکنون  گندم یک کالای سیاسی است و ما باید بتوانیم این نیاز را در کشور تامین کنیم.
وی افزود: اکثر دیم کار های ما کشاورزان فقیری هستند و نیاز داشتند که ما یک طرح و تحولی را در این زمینه داشته باشیم و در حال برنامه ریزی برای خروج رکود  این بخش هستیم.
او با بیان اینکه  به کشاورزان تسهیلات  با نرخ سود ۴درصد و با بازپرداخت  هفت تا ده سال می دهیم گفت :   ما بذر ها را به کود آغشته می کنیم و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. ما یک پروژه خوبی راه اندازی کردیم و بعد از پنج سال هم اگر  اجرایی  نشد پروژه را تمدید می کنیم.
مهاجر بیان کرد: ما سامانه خوبی را داریم که همه کشاورزان را رصد می‌کنیم و می دانیم که چقدر کشت انجام شده است. کل دیم را ما بیمه می کنیم معمولا در سال ها مقدار کمی بیمه انجام می شد اما ما تصمیم گرفتیم که کل مجموعه ها را بیمه کنیم و  بیمه کل اراضی پاییزه به ویژه دیم ها  در دستور کار ما است‌.
وی افزود: ما در کشور شرایط خوبی را برای تولید سبزی صیفی داریم  ما به راحتی بالای صد و بیست تن گوجه فرنگی تولید می‌کنیم و اکنون تولید  در هرمزگان و جنوب فارس و... گوجه فرنگی و پیاز اجرایی شده است.
وی  افزود؛ قیمت تضمینی در بازار خود را پیدا می کند. ما یک محصولاتی داریم مانند گندم که محصول سیاسی است ما نمی‌توانیم برای آن قیمت کف بگذاریم. برای اینکه ما بتوانیم امنیت غذایی را تامین کنیم چاره ای نداریم برخی محصولات را  با خرید تضمینی  کنیم.
او گفت: دولت نمیخواهد قیمت نان افزایش پیدا کند و ما دنبال راهکاری هستیم که این مشکل را حل کنیم.
مهاجر با توصیه ای به کشاورزان گفت: دما افزایش پیدا کرده و این باعث میشود بیماری ها افزایش پیدا کند من تقاضا می کنم که کشاورزان به دستورالعمل ها عمل کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: الگوی کشت یک برنامه چند ضلعی است  بنابراین در راس این اضلاع ارکان نظام وجود دارند. الگوی کشت از لحاظ فنی مشکل ندارد.

(جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها