پنج شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۳۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش ۳۰ درصدی تولید خرما با افزایش سطح زیرکشت شدنی است

رئیس انجمن تولیدکنندگان خرما گفت: با افزایش بهره وری در واحد سطح امکان ارتقاء ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید خرما وجود دارد.

محسن رشیدفرخی گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با سازمان حفظ نباتات و مدیران جهاد کشاورزی استان‌ها به اهمیت موضوع مقابله با آفت سوسک سرخرطومی پی بردند و هم اکنون اقدامات عاجلی در برخی مراکز استان‌ها انجام شده است.
به گفته او، انجمن خرما رسالت خود در حوزه ورود میدانی در بخش پایش و کمک به جهاد کشاورزی استان‌ها را انجام می‌دهد، اما تاکنون در خصوص تخصیص اعتبار اقدامی صورت نگرفته است.
رشیدفرخی با بیان اینکه ۱۵ درصد نخلستان استان‌های خرما خیز کشور درگیر آفت سوسک سرخرطومی هستند، افزود: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که آفت سوسک سرخرطومی به یکباره به درخت آسیب می‌زند به طوری که با نابودی درخت، تولید محصول حذف می‌شود؛ لذا ضروری است که در ستاد بحران یا از بودجه اضطراری دولت، اعتباراتی برای مقابله با این آفت در نظر گرفته شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان خرما با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما در کشور تولید شده است، گفت: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی در بخش کشاورزی به دنبال افزایش سطح زیرکشت نیستیم چراکه تجربه این موضوع را در خصوص توسعه باغات پسته داریم که در نتیجه با مواجه شدن کم آبی، باغات پسته خشک شدند.
او ادامه داد: با افزایش تولید در واحد سطح برآورد می‌شود که تولید خرما  ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد، هرچند موانع سد راه تولید اعم از افزایش هزینه‌های کود و سم و مشکلات بازگشت ارز باید از سد راه تولیدکنندگان برداشته شود.
رشیدفرخی با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در کشور مصرف می‌شود، گفت: با افزایش تولید خرما به همان نسبت میزان صادرات افزایش می‌یابد.

(پنج شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲) ۱۴:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها