چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۹۳۲۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

پتانسیل تولید ۸۰۰ تن طلای سرخ در کشور وجود دارد

عضو شورای ملی زعفران گفت: با افزایش عملکرد در واحد سطح و اعمال مدیریت پتانسیل تولید ۸۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش نرخ صادرات صادرات نسبت به سال قبل، تجارخارجی تاحدودی مقاومت می‌کنند، اما چاره‌ای جزء پذیرش قیمت ندارند چراکه کشورما بزرگترین تولید زعفران را در اختیار دارد.
 
او با بیان اینکه ایران بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند، افزود: در ابتدا جهش قیمت صادراتی ممکن است منجر به کندی صادرات شود، اما با پذیرفتن واقعیت‌ها به اهداف اصلی می‌رسیم.
 
حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه دیگر کشور‌ها از لحاظ میزان و کیفیت قابلیت رقابت با ما را ندارند، از این رو یک قدم جلوتر هستیم که کشور‌های هدف چاره‌ای جزء پذیرش قیمت‌ها ندارند.
 
عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه سال گذشته قیمت هرکیلو زعفران صادراتی کمتر از هزار دلار بود، افزود: هم اکنون هرکیلو زعفران با نرخ ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار داد و ستد می‌شود، درحالیکه قیمت واقعی زعفران حدود ۲ هزار دلار است و لذا با مدیریت بازار باید به این نرخ  خواهیم رسید.
 
او با بیان اینکه ۷۰ درصد زعفران تولیدی صادر می‌شود، گفت: علی رغم آنکه پتانسیل صادرات ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن زعفران را داریم و بنابر آمار این موضوع را ثابت کرده ایم، اما هم اکنون تا رسیدن به این جایگاه فاصله معناداری داریم.
 
حسینی با بیان اینکه پتانسیل تولید ۸۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد، افزود: اگر عملکرد تولید در واحد سطح به ۸ تا ۱۰ کیلو برسد، مجموع تولید از ۱۳۰ هزارهکتار زعفران کاری به ۸۰۰ تن می‌رسد که این امر نیازمند مدیریت تولید است تا بتوانیم از قبل صادرات ۲ تا ۳ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشته باشیم.
 
این مقام مسئول ادامه داد: در دهه ۵۰ متوسط تولید در هر هکتار ۶ تا ۶.۵ تن بود که متاسفانه اکنون به کمتر از ۳ کیلو رسیده است، لذا بدلیل آنکه منابع انسانی و ملی و همچنین منابع پایه را مصرف می‌کنیم، با اعمال مدیریت باید به این رقم دست یابیم.
(چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲) ۱۲:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها