چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۳۱۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان هشدار‌های اثرات افزایش دما بر زراعت گندم را جدی بگیرند

مجری طرح گندم گفت: برای مقابله با خشکسالی و اثرات افزایش دما به گندمکاران توصیه‌هایی شده که در راستای جلوگیری از کاهش تولید باید آنها را جدی بگیرند.

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم گفت: بنابر آمار در سال زراعی جدید سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به ۶ میلیون هکتار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ هزار هکتار افزایش داشته است.
 
او از توزیع ۴۲۰ هزار تن بذر اصلاح شده خبر داد و گفت: میزان بذر مصرفی نسبت به سال قبل ۱۰۰ هزار تن رشد داشته است. همچنین  مصرف کود‌های شیمیایی ازوته، فسفاته و پتاسه شرایط بهتری نسبت به سال قبل داشته است.
 
سهرابی ادامه داد: میزان بارش نسبت به بلندمدت بیش از ۴۷ درصد و سال قبل بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته است، همچنین دما در مقایسه با بلندمدت ۲.۳ درجه سانتی گراد افزایش داشته و در برخی استان‌ها از ۱.۶ تا ۴ درجه افزایش دما داشته ایم که این امر مشکلاتی برای زراعت گندم ایجاد می‌کند.
 
مجری طرح گندم با اشاره به اثرات افزایش دما و شرایط خشکسالی بر زراعت گندم افزود: اولین مشکل آن است که مرحله رشد گیاه سریع اتفاق می‌افتد و همواره حجم آفات و علف‌های هرز افزایش می‌یابد.  
 
به گفته او، با  توجه به آنکه بروز و ظهور آفت سن غلات بدلیل شرایط اقلیمی زودتر خواهد بود، از این رو کشاورزان نسبت به پایش مزارع اقدام کنند و همواره با دیدن اولین آفت سن برمبنای دستورالعمل سازمان حفظ نباتات و مشاوره با مراکز خدمات نسبت به مبارزه با آفات و همچنین مدیریت علف‌های هرز بویژه در اقلیم‌های گرمسیری که ظهور و بروز آن زودتر است، اقدام کنند.        
 
سهرابی شته روسی، شته سبز گندم، مینوز برگ غلات و سوسک قهوه‌ای را از دیگر آفات شرایط خشکسالی اعلام کرد و گفت: جمعیت این آفات به صورت طغیانی در مزرعه افزایش پیدا می‌کند که در این شرایط قبل از وارد کردن خسارات سنگین برای کنترل آفت کشاورز باید از کارشناسان استان‌ها و شهرستان‌ها، مشاوره بگیرند.
 
مجری طرح گندم ادامه داد: مصرف کود‌های شیمیایی در اقلیم‌های گرم بدلیل سرعت بیشتر رشد گیاه باید همزمان با مصرف کود‌ها انجام شود.
 
او افزود: کشاورزان در مناطق سرد و معتدل به هیچ وجه از کود‌های ازته و پتاسه در این تاریخ استفاده نکنند، اما در اقلیم‌های گرم مثل استان‌های خوزستان، ایلام، جنوب فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران، بخش‌هایی از استان گلستان و شمال استان اردبیل، در این مناطق توصیه می‌شود کشاورزان حتما از کود‌های ازته همراه با کود کلرید پتاسیم و اسید‌های امینه و محلو‌هایی با موجودی بالای میزان پتاس استفاده کنند.
 
سهرابی با تاکید بر اجتناب از مصرف کود‌های ازوته و پتاسه در اقلیم‌های سرد کشور گفت: محلول پاشی در اراضی دیم که تحت تنش هستند، توصیه نمی‌شود.
 
مجری طرح گندم گفت: در اقلیم‌های سرد که مزارع رشد زیادی دارند، چرای سبک دام توصیه می‌شود. همچنین کشاورزان در مدیریت و آبیاری اقلیم‌های معتدل و سرد تعجیل نکنند چراکه منجر به رشد سرعت گیاه می‌شود.
 
او گفت: با همکاران وزارت جهاد کشاورزی در مراکز خدمات کشاورزی در سراسر کشور مشاور داشته باشند و هرگونه عملیات زارعی در مرحله داشت را با دقت انجام دهند.
(چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها