سه شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۹۲۸۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

اصلاح قیمت دلار، پس از کاهش نرخ تورم| سیاست تثبیت نرخ ارز همچنان ادامه دارد

با آنکه خیلی ها پیش بینی می کنند قیمت ارز پس از انتخابات، افزایشی خواهد شد اما کارشناسان می گویند؛ بانک مرکزی ابزار لازم را برای کنترل قیمتها دارد و این موضوع مانع از رشد بی منطق قیمت ها خواهد شد.

ثبات قیمت ها در بازار ارز طی یکسال اخیر امیدوار کننده بوده به طوری که نرخ دلار آزاد طی ماههای گذشته همچنان در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی مانده است. این روند که ناشی از اجرای سیاست های درست بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی است موجب شده تا دلالان سودجود بازار ارز را ترک کنند چرا که خریداران ارز به راحتی و با قیمت مناسب می تواند از صرافی ها و یا بازار مبادله ارزی چنین کالایی را خریداری کنند. رویکردی که سطح تقاضای کاذب برای تهیه ارز را نسبت به سالهای گذشته بشدت پایین آورده و باعث شده است تا بازار ارز به آرامش برسد.
 
علاوه بر این دیگر چون سالهای گذشته خبری از نوسان قیمت ها در این بازار نیست. سرمایه گذاران ارزی نیز که قبلا برای کسب سود از طریق تهیه این کالا راهی چنین بازاری می شدند مدتهاست چون شرایط را برای سرمایه گذاری نامناسب می دانند به این بازار ورود نمی کنند، در مقابل اما فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران حوزه کسب و کار با مشاهده ثبات قیمت ارز در بازار با خاطری آسوده اقدام به سرمایه گذاری می کنند، زیرا به خوبی می دانند که نوسان قیمت ها آنها را در انجام سرمایه گذاری دچار مشکل نمی کند.
 
خیلی ها اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز را اقدامی درست در راستای مهار تورم، نقدینگی و جلوگیری از آشفتگی قیمتها عنوان می کنند اما برخی دیگر معتقدند؛ تداوم سرکوب قیمت ارز عواقب خود را بدنبال دارد چرا که انرژی قیمت آن فشرده خواهد شد و این امکان وجود دارد که قیمت آن به یکباره جهشی شود
 
اظهارنظر های متفاوت کارشناسان در خصوص تبعات تثبیت نرخ ارز
 
دلاری که در سالهای گذشته رقم چندان مشخصی نداشت و هر لحظه قیمت آن دچار تغییر می شد اما اکنون ماههاست با اجرای سیاست های اصولی تثبیت نرخ ارز و توجه دولت بخصوص بانک مرکزی در ساماندهی این بازار مهم اقتصادی مانع از بی ثباتی قیمت ها شده و اگر در مواقعی به دلیل بروز برخی مسائل سیاسی یا بین المللی جو بازار متشنج و قیمت ارز تحت تاثیر چنین شرایطی بی منطق بر مدار رشد قرار گرفته اند این رشد قیمت خیلی دوام نداشته است و خیلی سریع به نرخ اصلی گذشته بر گشته اند.
 
اظهار نظرهای متفاوتی درباره چگونگی مدیریت نرخ ارز در بازار و تبعات ثبات قیمتی این کالا از سوی کارشناسان اقتصادی، خبرگان و فعالان بازار مطرح است، خیلی ها اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی را اقدامی درست به جا و اصولی در راستای مهار تورم، نقدینگی و جلوگیری از آشفتگی قیمتها در بازار عنوان می کنند اما برخی دیگر معتقدند؛ تداوم سرکوب قیمت ارز عواقب خود را بدنبال دارد چرا که انرژی قیمت این کالای مهم اقتصادی با ثبیت نرخ آن فشرده خواهد شد و این امکان وجود دارد که همچون سالهای پیشین قیمت ارز به یکباره جهشی افزایش یابد. بنابراین رشد قیمت ارز به صورت اندک و خزنده البته با مدیریت قیمت سایر کالاها در بازار مانع از چنین اتفاق احتمالی خواهد شد.
 
واقعیت امر این است که چون بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز موفق بوده و با اجرای برنامه های اصولی توانسته است قیمت ارز را تثبیت کند از طرفی نیز از ابزارها لازم برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمت این کالا به درستی برخوردار است، بنابراین نمی توان گفت که قیمت ارز پس از انتخابات افزایشی شود
 
قیمت ارز پس از انتخابات افزایشی نمی شود!
 
حال که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم بعضی ها می گویند، سرکوب قیمت ارز فقط تا پس از انتخابات خواهد بود و بعد از آن قیمت ها مسیر افزایشی را در پیش خواهند گرفت اما کارشناسان تعبیر دیگری از چنین پیش بینی دارند. شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار ارز و تحلیلگر مسائل مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به چنین اظها نظرهایی گفت: این اظهارات تکرار مکررات بوده که ناشی از اختلاف دیدگاهاست اما واقعیت امر این است که چون بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز موفق بوده و با اجرای برنامه های اصولی توانسته است قیمت ارز را تثبیت کند از طرفی نیز از ابزارها لازم برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمت این کالا به درستی برخوردار است، بنابراین نمی توان گفت که قیمت ارز پس از انتخابات افزایشی شود چرا که مدیریت بازار در دست بانک مرکزی است و این بانک آنگونه که مشخص است نه تنها توان تامین تقاضای ارز برای نیازمندان واقعی را دارد بلکه به خوبی می تواند بازار را کنترل کند.
 
وی با بیان اینکه برخی به اشتباه می گویند ارز باید تک نرخی شود، افزود: اجرای چنین سیاستی معمولا برای کشورهای است که اقتصادی بزرگ دارند و نرخ تورم آنها نیز پایین است اما در شرایطی که اقتصاد کشور هم اکنون از رشد قابل توجهی برخوردار نیست و از طرفی با تورم حدود ۴۰ درصدی مواجه ایم، بنابراین سیاست چند نرخی بودن ارز فعلا اقدامی درست می باشد.
 
هر چند قیمت ارز نباید در دراز مدت روی یک نرخ فیکس بماند اما معمولا کشورها با توجه اقتضائات روز و شرایط اقتصادی که دارند در بحث تعیین نرخ ارز نقش آفرینی می کنند، کنترل بازار هم اکنون در دست دولت است و چون دولت در مسیر کاهش نرخ تورم و نقدینگی گام بر می دارد سعی می کند که قیمت ارز تثبیت شود
 
نرخ ارز نباید در دراز مدت ثابت بماند
 
این کارشناس مسائل مالی اظهارداشت: نرخ ارز در همه کشورهای دنیا بر گرفته از یک موئلفه اقتصادی است و در تمام نظامهای اقتصادی دنیا سعی می شود این نرخ با توجه به اهدافی که مد نظر سیاست گذاران اقتصادی است به صورت تعادلی حفظ شود. هر چند قیمت ارز نباید در دراز مدت روی یک نرخ فیکس بماند اما معمولا کشورها با توجه اقتضائات روز و شرایط اقتصادی که دارند در بحث تعیین نرخ ارز نقش آفرینی می کنند. به طور مثال کشورهای پیشرفته که دارای اقتصاد پویایی هستند سعی می کنند میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز شود تعیین قیمتی که البته با کنترل بانک های مرکزی همراه است اما کشورهای کوچکی که از اقتصاد ضعیفی برخوردارند معمولا سیاست گذاران ارزی در دولت برای جلوگیری از دستکاری قیمت ها و ایجاد افت و خیز نرخ ارز همچنین آشفتگی اقتصاد، سکان قیمت و کنترل بازار ارز را در دست می گیرد.
 
شایان آرانی در ادامه افزود: از آنجایی که دولت گذشته بازار ارز را به حال خود رها کرده بود این مسئله باعث شد تا نرخ تورم بشدت افزایش و سایر شاخص های اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار گیرند، اتفاقی که ناشی از عدم کنترل نرخ ارز در بازار و اجرای سیاست سپردن تعیین قیمت ارز به بازار بود اما در دولت کنونی کنترل بازار در دست دولت است و چون دولت در مسیر کاهش نرخ تورم و نقدینگی گام بر می دارد سعی می کند که قیمت ارز تثبیت شود، اقدامی که باعث شده است ماهها قیمت ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی بماند.
 
دولت قصد دارد ابتدا تورم را مهار کند و اقتصاد در مسیر رشد قرار گیرد آن وقت و در شرایطی که نرخ تورم کاهشی و به کمتر از ۳۰ درصد رسید بی تردید اقدامات لازم را برای اصلاح نرخ ارز به تدریج بکار گیرد با این وجود نباید اینگونه پنداشت که نرخ ارز در ماههای آینده افزایشی شود
 
اصلاح نرخ ارز پس از کاهش نرخ تورم
 
وی با بیان اینکه البته نرخ ارز نباید برای مدت خیلی زیادی ثابت بماند افزود: به نظر می رسد دولت قصد دارد ابتدا تورم را مهار کند و اقتصاد در مسیر رشد قرار گیرد آن وقت و در شرایطی که نرخ تورم کاهشی و به کمتر از ۳۰ درصد رسید اقدامات لازم را برای اصلاح نرخ ارز به تدریج بکار گیرد. با این وجود نباید اینگونه پنداشت که نرخ ارز در ماههای آینده افزایشی خواهد شد چرا که اقتصاد کشور شرایط افزایش نرخ ارز را ندارد و از طرفی دولت چون از ابزارهای لازم و ذخیره ارز مناسب برخوردار است، بنابراین ثبات نرخ ارز همواره ادامه دار خواهد بود و بعید است که قیمت ارز در سال آینده جهشی شود مگر اینکه خدایی نخواسته اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ دهد.
 
بنا به این گزرش، اخیرا نرخ دلار از لاک ۴۹ هزار تومان خارج و به بیش از ۵۰ هزار تومان رسید اما این افزایش قیمت ادامه دار نبود و قیمت انواع ارز به حالت اول خود برگشتند، البته سودجویان و سفته‌بازان در روز های گذشته سعی کردند تا با سو استفاده از فضای پیش آمده حادثه تروریستی کرمان و ایجاد التهاب در بازار، به شرایط سودآور قبلیِ خود بازگردند ولی اینگونه نشد. حال با توجه به تداوم سیاستهای تثبیت نرخ ارز و توانمندی بانک مرکزی در کنترل بازار، بعید است که قیمت ارز در سال آینده با جهش و یا رشد بالایی همراه شود.
(سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲) ۱۱:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها