یکشنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۲۲۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گرانی 30 درصدی چای سریلانکا به‌دلیل روش نادرست تهاتر چای با پول نفت/ تهاتر چای با سریلانکا خوب است اما نباید انحصاری شود/ عدم ثبت سفارش چای هندی و کنیایی!

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی با اعلام اینکه ثبت سفارش چای از کشور هندوستان و کنیا محدود شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای تهاتر چای به جای پول نفت سریلانکا، فقط ثبت سفارش این کشور را می‌پذیرد که باعث پیشی گرفتن تقاضا از عرضه چای در این کشور و گرانی 1/5 تا 2 دلاری (حدود 30 درصدی) آن شده است.

 احمدرضا بخشی با اعلام این مطلب گفت: در سال‌های گذشته تا حدود 70 درصد حجم واردات چای از کشورهای هندوستان (50 تا 60 درصد) و کنیا (حدود 10 درصد) انجام می‌شد، اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش چای هندی و کنیایی با سخت‌گیری برخورد می‌کند و همین امر سبب شده که سهم تامین بازار از این دو کشور از دست برود و با کمبود چای و گران شدن قیمت‌ها مواجه شویم.
 
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که با توجه به برنامه تهاتر چای به جای پول نفت از سریلانکا چنین برنامه‌ای اجرا می‌شود، عنوان کرد: روش نادرست اجرای آن باعث شده که قیمت چای سریلانکا 1/5 الی 2 دلار در هر کیلوگرم افزایش داشته باشد.
 
بخشی با بیان اینکه علت این امر پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه چای سریلانکا است، توضیح داد: در آکشن (بورس چای سریلانکا) 5 هزار تن در هفته، چای عرضه می‌شود اما درخواست ایران حدود 10 هزار تن است و این موضوع باعث افزایش 30 درصدی قیمت چای سریلانکا شده است.
 
وی اضافه کرد: وقتی ما تمام ثبت سفارش چای را برای تهاتر پول نفت به سمت سریلانکا می‌بریم، تقاضای ما از حجم تولید آنها بالاتر و قیمت چای افزایش پیدا می‌کند.
 
کاهش 30 درصدی طلب پول نفت از سریلانکا
 
بخشی در ادامه گفت: این کار باعث می‌شود که ما اگر 250 میلیون دلار پول نفت از کشور سریلانکا طلب داشته باشیم، 25 الی 30 درصد آن به این شکل با تهاتر چای کم شود و مابه‌التفاوت آن را مردم کشور خودمان با افزایش قیمت چای باید پرداخت کنند.
 
روش نادرست اجرا
 
وی گفت: تهاتر چای به جای پول نفت هیچ مشکلی ندارد و کاملا موافق آن هستیم اما اینکه کل واردات به سمت سریلانکا برود، باعث کمبود چای در این کشور و افزایش قیمت می‌شود؛ لذا بهتر است که مسیر تامین چای از هندوستان و کنیا نیز برقرار باشد تا باعث چنین مشکلی نشود.
 
مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی با بیان اینکه از حدود دو ماه قبل وزارت جهاد کشاورزی نسبت به چای هندی و کنیایی این سخت‌گیری‌ها را انجام می‌دهد، گفت: مسئله مهم این است که باید روال وزارت جهاد کشاورزی به روال عادی ثبت سفارش برگردد و برای چای دیگر کشورها نیز ثبت سفارش انجام دهد، اما چای سریلانکا به‌صورت تهاتری و چای هندی و کنیایی به‌صورت معمول خریداری شوند.
 
بخشی افزود: حتی برخی از شرکت‌های وارد کننده چای، محموله‌های چای هندی در گمرکات دارند که اجازه ترخیص به آن داده نمی‌شود و می‌توان با ترخیص این چای تا اندازه‌ای قیمت بازار داخل را تعدیل کرد؛ ضمن اینکه این چای اگر در گمرکات بماند ممکن است از کیفیت و قابلیت مصرف آن کاسته شود.
 
وی با بیان اینکه لازم است وزارت جهاد کشاورزی اهتمام بیشتری به این موضوع نشان دهد، اضافه کرد: طی رایزنی‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته، امیدواریم که طی هفته جاری این مشکل رفع شود و با توجه به نزدیکی عید نوروز و تعطیلات آخر سال از افزایش بیشتر قیمت چای جلوگیری شود.
 
تعیین سهم شرکت‌ها بر اساس مقررات
 
بخشی در بخش دیگی از صحبت‌های خود گفت: یک مطلب مهم دیگر اینکه از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که برای ثبت سفارش چای طبق قوانین اقدام نماید؛ قوانینی وزارت جهاد کشاورزی به این شکل است که شرکت‌ها بر اساس میانگین ثبت سفارش دو سالانه اجازه ثبت سفارش دارند و شرکت‌های نوپا هم تا سطح 500 هزار دلار، که طبق این فرمول باید محاسبه شود که تا پایان سال چه مقدار چای نیاز است و سهم شرکت‌ها بر این اساس مشخص شود.
(یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها