یکشنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۲
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۹۲۲۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

آمادگی صنایع کنسروسازی برای عرضه ارزانتر در میادین میوه و تره بار

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در راستای متعادل سازی قیمت کنسرو ماهی ، صنایع کنسرو سازی آمادگی لازم را دارند که محصولات خود را ۱۵درصد ارزانتر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره بار عرضه کنند، گفت: در سایر محصولات کنسروی نیز این آمادگی وجود دارد.

عباس مختاری در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه با بیان اینکه در تلاشیم تا پایان سال میزان واردات تون ماهیان به ۲۰ هزار تن برسد، گفت: در ۹ ماهه امسال میزان واردات تون ماهیان ۱۴ هزار تن بوده است.
 
وی افزود: طی سال‌های اخیر واردات ماهی تون  در بحث تخصیص ارز و سقف واردات دچار مشکل شده بود.
 
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان در بخش دیگری از صحبت هایش به کاهش صادرات کنسرو ماهی تون اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه امسال ۲۴۱۱ کنسرو ماهی تون به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر شده  در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ۲۹۴۳تن به ارزش ۸ میلیون دلار بوده است.
 
وی همچنین افزود: واردات ماهی تون در هیچ دوره ای ممنوع یا محدود نبوده و در برخی سالها حتی بیش از ۵۰ هزار تن هم وارد شده است.
 
مختاری در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به آمار فائو گفت: میزان تولید و صید جهانی تون ماهیان ۷.۸ میلیون تن بوده که از بابت مقداری ۷ درصد جهانی و از نظر ارزشی ۸ درصد ارزش صید جهانی را داراست.
 
وی با بیان اینکه در ایران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع تون ماهیان صید شده است، گفت:بیش از ۱۳۶ واحد تولیدی با ظرفیت تولید ۷۸۳میلیون قوطی کنسرو ماهی در سال در کشور داریم‌ و سرانه مصرف کنسرو ماهی در کشور حدود یک کیلوگرم است.
 
وی همچنین در راستای متعادل سازی قیمت کنسرو ماهی گفت:صنایع کنسرو سازی آمادگی لازم را دارند که محصولات خود را ۱۵درصد ارزانتر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره بار عرضه کنند. در سایر محصولات کنسروی نیز این آمادگی وجود دارد.
 
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان  در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه اهداف این همایش را برشمرد و گفت:ایجاد الگو دائمی و تخصصی به عنوان نقطه تمرکز تون‌ماهیان در غرب آسیا، هم‌افزایی بین سیاست گذاران و بخش خصوصی در حلقه زنجیره تون‌ماهیان، توسعه تجارت و افزایش صادرات، تغییر شیوه قدیمی صید از گوشگیر به صید قلاب، تنوع بخشی در محصولات تون ماهیان، به روز کردن صنایع فرآوری و بهره گیری از فناوری های جدید، دسترسی  و فراهمی به مواد اولیه و پایبندی به قوانین و مقررات بین المللی  از اهداف آن است.
 
در ادامه فریبرز رجایی در نشست همایش ماهیگیری مسئولانه با بیان اینکه  بیش از ۴۵ درصد صید ما صید تون ماهیان است، گفت:در ایران بیش از ۱۰۰هزار تن ماهی گیدر و هوور صید می شود و این گونه ها برای کشور ارزشمند هستند.
 
رئیس گروه صید آب های دور سازمان شیلات افزود: ایران از لحاظ صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را  داراست.
(یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها