شنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۹۲۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

سیستمى سازى ثبت سفارش از رانت، تبعیض و فساد جلوگیرى مى کند

انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها انجمن رسمى مورد تایید اتاق بازرگانى ایران در حوزه برنج با صدور بیانیه اى به موضوعات مطرح شده در خصوص سیستمى سازى ثبت سفارش برنج واکنش نشان داد.

متن بیانیه صادره طبق اعلام روابط عمومى انجمن واردکنندگان برنج ایران به این شرح مى باشد؛
 
بسمه تعالى
ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر پیرو مطرح شدن برخى موضوعات غیر کارشناسى از جانب محافل غیر رسمى در خصوص پروسه سیستمى سازى ثبت سفارش و واردات برنج لازم است مواضع رسمى انجمن واردکنندگان در این زمینه تبیین شود.

 

انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها انجمن رسمى مورد تایید اتاق بازرگانى ایران در حوزه برنج با تعامل وزارت جهاد کشاورزى از ابتداى پروسه سیستمى سازى ثبت سفارش با برگزارى نشست هاى متعدد از بانیان و حامیان این موضوع بوده و در این زمینه همکارى لازم را با وزارت متبوع و دستگاههاى مرتبط داشته است ، چرا که سیستمى سازى را گامى مهم و اثرگذار در مسیر جلوگیرى از بروز رانت، تبعیض و فساد در واردات برنج دانسته و همچنان با جدیت از آن حمایت مى کند.

 

بر همین اساس در خردادماه سال جارى همایش آموزشى شناسه کالا ، تجارت داخلى و سیستمى سازى سامانه ثبت سفارش، توسط انجمن واردکنندگان برنج ایران و با همکارى وزارت جهاد کشاورزى ، وزارت صمت و سازمان غذا و دارو با حضور اکثر شرکت هاى عضو انجمن در محل اتاق بازرگانى ایران برگزار شد.

 

اخیرا یک تشکل تازه تاسیس غیر مرتبط با حوزه بازرگانى اظهارات و ادعاهاى نادرستى در خصوص مواضع و نقش انجمن واردکنندگان در این موضوع مطرح نموده که قابل پیگیرى در محاکم قضایى به نظر مى رسد، با این وجود ذکر این نکته الزامى است که انجمن واردکنندگان در جایگاه صنفى تخصصى خود و در نقش ارائه مشاوره راهگشا و موثر در روند اجراى سیستمى سازى و اختصاص سهمیه ثبت سفارش ، خواستار اجراى مفاد تفاهمنامه بهمن ماه سال ١٤٠١ منعقده با مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزى مى باشد.

 

طبق بند ٩ این تفاهمنامه مقرر شد تعیین سهمیه شرکت هاى واردکننده بر اساس سهم بازار دو سال گذشته که مرتبط با سال هاى ١٤٠٠ و ١٤٠١ و در زمان استفاده از ارز نیمایى بوده صورت پذیرد چرا که متاسفانه در زمان دولت گذشته با تخصیص ارز ٤٢٠٠ تومانى شاهد مشکلات متعدد و اختصاص سهمیه هاى رانتى و غیر اصولى در حوزه واردات کالاهاى مختلف بودیم و این مسئله همواره مورد اعتراض شرکت هاى واردکننده قرار داشته است.

 

به همین دلیل اکثریت اعضاى انجمن واردکنندگان برنج نیز با محاسبه میانگین پنج سال گذشته سهم بازار شرکت ها به دلیل اتفاقاتى که در گذشته شاهد بودیم موافق نیستند.

 

این در حالى است که طبق آمار رسمى گمرکات ایران در سال ١٤٠١ بیش از ٧٠٪؜ واردات بخش خصوصى در حوزه برنج توسط اعضاى انجمن واردکنندگان صورت گرفته و آسیب شناسى همچنین رفع نواقص سیستمى سازى بدون توجه به نظرات و دیدگاههاى اکثریت فعالان صنفى حوزه واردات برنج مقدور نخواهد بود.

 

در پایان ذکر این نکته لازم است که انجمن واردکنندگان برنج ایران از بدو تاسیس در سال ١٣٩٢ همواره خود را ملزم به اجرا و تبعیت از قوانین، ضوابط و مقررات دانسته و تنها در مسیر تامین امنیت غذایى و تنظیم بازار برنج کشور در تعامل با وزارت جهاد کشاورزى و سایر دستگاههاى مسئول گام بر مى دارد.
(شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲) ۱۴:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها