چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۱۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای دی ماه| صادرات جوجه یکروزه از سال آینده

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور با بیان اینکه جوجه یکروزه مورد نیاز کشور تامین است، گفت: جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

محمدرضا صدیق پور افزود: با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، این صنعت مرغداری شرایط سختی را سپری می‌کند، اما با تغییر در سیاست اخیر وزارت جهاد کشاورز و دولت در امر بازسازی، پتانسیل جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر در خصوص واردات مرغ اجداد و جوجه مادری به‌عنوان پایه تولید مرغ کشور، اقدام موثری صورت گرفته است.
وی افزود: تا به ثمر رسیدن این تولید پایه با برنامه‌ریزی هم‌زمان در جهت افزایش با اولویت تولید داخل، تامین کسری تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه گوشتی از محل واردات، تولید جوجه یکروزه افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور با بیان اینکه تولید جوجه یکروزه از محل تولید داخل افزایش بی‌نظیری داشته و کسری تولید با واردات ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته باعث شد ما در آبان ماه ۱۲۶ میلیون قطعه، در آذرماه ۱۴۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و برای دی ماه بالغ بر ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است.
صدیق پور، ظرفیت حداکثری جوجه‌کشی را ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه دانست و تصریح کرد: صنعت جوجه یکروزه بیش از این ظرفیت افزایش تولید و جوجه‌کشی را ندارد.
صادرات تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه از سال آینده
وی بیان داشت: سهم واردات در صنعت جوجه یکروزه از کشور ترکیه حداکثر ۱۰ درصد بوده و بیش از ۹۰ درصد جوجه یکروزه مورد نیاز کشور برای صنعت مرغ گوشتی از محل تولید داخل تامین می‌شود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی از ماه‌های ابتدایی سال آتی نه‌تنها از واردات جوجه بی‌نیاز خواهیم شد، بلکه صادرکننده تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه خواهیم بود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور بیان کرد: واردات با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یعنی ارز کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی انجام شده و دستگاه‌های دولتی بر این فرایند نظارت دارند که امیدواریم به‌زودی بازار این محصول تعدیل شود.
کمبودی در تامین نهاده ذرت و کنجاله سویا نداریم
صدیق پور تاکید کرد: به دلیل افزایش تولید جوجه یکروزه، فراوانی در سطح واحدهای مرغ گوشتی نیز افزایش یافته و با توجه به تامین نهاده ذرت و کنجاله سویا به وفور، کمبودی در زمینه تولید و پرورش جوجه یکروزه گوشتی به‌ویژه تامین مرغ گوشتی در ماه‌های پایانی سال نداریم.
وی درباره قیمت جوجه یکروزه گوشتی، گفت: طی بررسی کارشناسی و پیشنهاد به تشکل مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با نوسان ۲۰ درصدی بر اساس نژادها و سنین مختلف به طور متوسط ۲۰ هزار تومان به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی برسد، اما به دلیل افزایش تقاضا طی ماه‌های اخیر این رقم گاهی به ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان نیز رسیده، البته مورد تایید انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیست.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه جوجه یکروزه قیمت مصوب ندارد، تصریح کرد: افزایش قیمت جوجه یکروزه ناشی از افزایش هزینه‌های تولید، افزایش ۳۰ درصدی قیمت کنجاله سویا، تغییر ارز داروها و واکسن‌ها از تالار اول به تالار دوم، هزینه حمل و نقل است.
صدیق پور گفت: با فرایند تولید فعلی تلاش داریم ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی را برای تامین گوشت مرغ ماه‌های پایانی سال، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان حفظ کنیم.

(چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها