چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۱۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش ۴۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی با به‌روز شدن ناوگان محقق می‌شود

حدود ۵۰ درصد ماشین‌آلات بخش کشاورزی فرسوده هستند که با به‌روز شدن ناوگان و در نهایت افزایش ۴۰ درصدی تولید، شاهد خودکفایی در محصولات اساسی خواهیم بود.

 با توجه به آنکه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در افزایش بهره وری تولید و خودکفایی محصولات اساسی نقش بسزایی دارد، اما متاسفانه بالابودن سن ناوگان و ماشین آلات منجر به هدررفت و خسارت در این بخش شده است.
بنابر آمار اعلامی ۴۵ تا ۵۰ درصد ماشین آلات و تراکتورهای بخش کشاورزی فرسوده و از رده خارج هستند که برای نوسازی آنها راهی جز حمایت از بخش تولید وجود ندارد.
در همین رابطه ذوالفقاری رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه در زمینه تراکتور بیش از ۵۰ درصد فرسودگی داریم، گفت:  سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین در کشور نیاز داریم، اما تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است‌ لذا به اندازه کافی تراکتور و کمباین در کشور نداریم.
ذوالفقاری می گوید: کارخانه‌های تولید کننده خوبی در زمینه دنبال بندها داریم که نیاز کشور و همسایگان را تامین می‌کنند؛ همچنین مرکز مکانیزاسیون برای صنایع، بازاریابی و تسهیلات را فراهم کرده است.
نوسازی ناوگان نیازمند حمایت دولت از تولیدکننده و کشاورز است
عطاالله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: یکی از عوامل اساسی در کاهش هزینه های تولید، ارتقای راندمان و بهره وری در بخش کشاورزی موضوع مکانیزاسیون است، از این رو تامین مکانیزاسیون سهم الوصول باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
او با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون در آماده سازی زمین و عملیات کاشت، داشت و برداشت اثر فوق العاده ای دارد، افزود: نقش مکانیزاسیون در افزایش بهره وری و راندمان و کاهش هزینه های تولید امری انکار ناپذیر است که موفقیت در این امر متضمن حمایت های دولت است.
هاشمی ادامه داد: هم اکنون بزرگترین تامین کننده تراکتور و مکانیزاسیون، تراکتورسازی تبریز است که تا قبل از صحبت با مسئولان تراکتورسازی به سبب جوی که علیه کارخانه تولیدکننده است، تصورمان بر گران فروشی بود. اما پس از مشاهده و بازدید و برخورد با واقعیات می بینیم که کارخانه برای سرپا ایستادن و تامین مکانیزاسیون باید اقدام به خرید قطعات از دیگر شرکت های تولیدکننده یا از طریق واردات داشته باشد که در نهایت پس از اعلام قیمت تمام شده متوجه می شویم که افزایش قیمت ها جزو حق و حقوق کارخانه تراکتورسازی است.
عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی افزود: گرچه افزایش قیمت تراکتور جزو حق و حقوق کارخانه است، اما این موضوع به کشاورزان تحمیل می شود. لذا دولت نسبت به پرداخت یارانه و حمایت از کارخانه های تراکتورسازی و همچنین پرداخت تسهیلات به کشاورزان باید اقدام کند تا آنها بتوانند تراکتور و دنباله بند مورد نیاز را فراهم کنند.
او گفت: بنابر آمار اعلامی بیش از ۴۲ تا ۴۳ درصد تراکتورها از رده خارج هستند که برای نوسازی تراکتور راهی جز حمایت از کشاورزان و کارخانه تراکتور وجود ندارد تا تراکتورسازی خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کند تا بتوانند به تولید ادامه دهند.
براساس مطالعات انجام شده در هر ۱۰ هکتار زمین یک دستگاه تراکتور نیاز است و طبق نظر برخی مسئولان دولتی نه تنها کشور دچار کمبود تراکتور نیست بلکه نسبت به زمین‌های سطح زیر کشت، این تعداد بیش از نیاز ما است.
نیمی از تراکتور و ادوات کشاورزی بالای ۱۳ سال عمر دارند
قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر آمار به طور متوسط از ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی که در مزرعه کار می کند، بالای ۳۰۰ هزار دستگاه عمر بالای ۱۳ سال سال دارند‌.
به گفته او، با توجه به فرسودگی کمباین و تراکتور و ریزش در مزارع راهی جز به روزرسانی مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی در بخش کشاورزی نداریم که با وجود قیمت بالای تولید، خرید برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.
پیشه ور ادامه داد: طی ۲ تا ۳ سال اخیر دولت حمایت ویژه ای از حوزه مکانیزاسیون کشاورزی انجام نداده است که براین اساس امکان نوسازی ناوگان با سود ۲۳ درصد بانکی وجود ندارد و در نهایت کشاورزان ناگریزند که تراکتور و ناوگان کهنه را پس از رنگ زدن دوباره به مزرعه ببرند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه استهلاک، ریزش کمباین و سوخت تراکتور و ادوات کهنه کشاورزی بالاست، از این رو به روز کردن ناوگان امری ضروری است.
او با تاکید بر به روزرسانی ۳۰۰ هزاردستگاه تراکتور افزود: با وجود قیمت بالای تراکتور و مکانیزاسیون کشاورزی، خرید برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین ناگریز به استفاده از همان دستگاه قبلی هستند که این امر منجر به افزایش ضایعات و خسارت در بخش  کشاورزی می شود.
پیشه ور با بیان اینکه افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید با به روز شدن ناوگان تحقق می یابد، گفت: با نوسازی ناوگان و کاهش ۱۰ درصدی ریزش در بخش گندم خودکفا خواهیم شد، از این جهت دولت باید پای کار آید.
با توجه به آنکه توسعه مکانیزاسیون در افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهره وری تولید نقش بسزایی دارد، از این رو انتظار می رود حمایت همه جانبه از نوسازی ناوگان صورت گیرد تا با کاهش هدررفت محصولات، خودکفایی محقق شود.

(چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها