سه شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۱۴۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان را امیدوار می‌کند یا نه

به گفته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، دولت تا پایان همین هفته نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام می‌کند و خبرهای خوشی در این‌باره برای گندمکاران دارد.

کاظم خاوازی معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، شب گذشته در حاشیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی گفت که خبرهای خوشی برای کشاورزان در راه است و قیمت تضمینی گندم تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.
 
البته خاوازی‌ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه ‌قیمت خرید تضمینی همان کیلویی 19000 تومان خواهد بود که ‌توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین شد؟ واکنشی نشان نداد.
 
شهریور امسال، شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1402 را کیلویی 19000 تومان تعیین کرده بود که تقریبا معادل قیمت یک بسته پفک ساده است.
 
‌باوجود آنکه هنوز‌ قیمت خرید تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است، ‌پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی‌ اعلام کرده است که گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت خرید تضمینی درست نیست و منبع رسمی اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، ‌شخصِ وزیر جهاد کشاورزی است.
 
رقم پیشنهادی نمایندگان گندم‌کاران برای خرید تضمینی کیلویی 23 هزار تومان بود، اما برخی دولتی‌ها می‌گویند این قیمت بالاست.
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جلسات غیررسمی اعلام کرده است که قیمت تحویلی گندم وارداتی ‌کیلویی 12 هزار تومان در اسکه بنادر خودمان است، اما کارشناسان معتقدند تکیه بر واردات در محصول اساسی گندم، خطا است، اگر شرایط بحرانی و جنگی رخ دهد و صادرات این کشورها متوقف شود، ما با بحران مواجه می‌شویم؛ همانطور که در دوران کرونا با نقض قانون تجارت جهانی، عوارض سنگین برای صادرات وضع کردند که حتی قیمت‌ها برخی کالاهای اساسی دو برابر شد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی از اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است که بودجه را در اختیار دارد و او هم باید قیمت خرید تضمینی گندم را تایید کند.
(سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها