سه شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۹۱۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

منافع مخالفان سیستمی شدن ثبت سفارش برنج در عدم شفافیت است

مسیح کشاورز گفت: طرح سیستمی شدن واردات برنج اقدامی در مسیر حاکمیت شفاف در بازار برنج کشور است و بخش خصوصی اگر به دنبال سلامت، حذف رانت و دلال بازی در بازار برنج هست باید از این اقدام حمایت کند.

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: سال‌ها است که بازار برنج کشور از عدم شفافیت رنج می‌برد و به دلیل در دسترس نبودن آمار و اطلاعات درست، اظهار نظرهای متناقض، بازار را تحت تاثیر تبعات منفی قرار داده‌است.
وی در ادامه اظهارداشت: ساختار اقتصاد بازار در کشور به گونه‌ای است که همواره بخش خصوصی دولت را در مدیریت بازار و تأمین و توزیع کالا همراهی کرده و زمانی بخش خصوصی می‌تواند بازیگر اصلی این میدان شود که اولا در تعامل و همراهی با دولت به این مهم دست پیداکند نه از مسیر تقابل و انتقاد به دولت و در مرتبه بعدی بخش خصوصی باید توان وظرفیت بر عهده گرفتن مسؤلیت مدیریت و تنظیم بازار را داشته باشد.
کشاورز با اشاره به عملکرد انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در تعامل با دولت، توضیح داد: این انجمن در زنجیره صنعت برنج علاوه بر تولید، در حوزه واردات، فرآوری و بسته‌بندی و در نهایت توزیع نیز فعالیت داشته و در مسیر تعامل خواستار کمک به دولت و برعهده گرفتن بخشی از مسؤلیت‌ها برای کمک به تنظیم بازار کشور می‌باشد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه شفافیت در آمار و اطلاعات یکی از اصلی‌ترین ابزار پیش‌گیری از بحران در بازار است و خلاء آمار می‌تواند زمینه‌ساز فساد باشد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می‌توان به حمایت از ورود بخش خصوصی به بازار برنج داخلی و ایجاد سامانه ثبت سفارش سیستمی برای واردات اشاره کرد که در جریان یک برنامه زمانی کوتاه مدت به ثبت آمار تولید و واردات منتهی شده و واقعیت‌های بازار برنج کاملا شفاف و قابل مدیریت می‌شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه مخالفان شفاف شدن بازار برنج، تز وزارت جهادکشاروزی انتقاو کرده‌اند، گفت: متاسفانه برخی نهادهای بخش خصوصی که باید وزارت جهاد کشاورزی را در اجرای طرح جامع ساماندهی بازار برنج و حذف رانت همراهی کنند رفتار دیگری پیش گرفته و علیه وزارت جهادکشاورزی نامه‌نگاری کرده و در رسانه‌ها جریان‌سازی کرده‌اند که متاسفانه تشویش اذهان عمومی را در پی داشته است.
وی انتقاد انجمن واردکنندگان برنج از وزارت جهادکشاورزی مورد نقد قرار داد و افزود: همه کارشناسان و صاحب‌نظران از جمله نمایندگان انجمن واردکنندگان برنج ایران در نشست مشترکی که با معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و حضور نمایندگان انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، برگزار شد از طرح سیستمی شدن ثبت سفارش برنج استقبال کردند.
وی با بیان اینکه اینگونه انتقاد ار انجمن برنج را بی‌انصافی علیه وزارت جهاد کشاورزی می‌دانیم، افزود: آنچه مسلم است همیشه بین دولت و بخش خصوصی اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد و برخی انتقادات وارد است، اما ماجرای انتقاد با تخریب تفاوت دارد و از این رو به عنوان یک تشکل بخش خصوصی وظیفه خود دانستیم که با صدور بیانیه از اقدامات وزارت جهادکشاورزی در ساماندهی بازار برنج حمایت کنیم.
در بیانیه منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران چنین آمده است؛ در شرایطی که تحریم‌های خصمانه علیه کشور شرایط فعالیت اقتصادی را سخت کرده و صرف منابع ارزی باید با حساسیت و دقت نظر انجام گیرد تا از هرگونه اتلاف منابع جلوگیری شود، سیستمی شدن ثبت سفارش برنج که شفافیت و سلامت تجارت را به دنبال دارد، سیاستی ارزنده است که از هرگونه سواستفاده جلوگیری می‌کند.
در شرایطی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ وزارت جهادکشاورزی با یک برنامه دقیق و نوآورانه تنظیم بازار برنج ایرانی و خارجی را در مسیری هدایت کرده که موجب رونق گرفتن بازار محصول داخلی شده و از قیمت آن برخلاف مسیر صعودی نرخ تورم، روندی کاهشی داشته، تخریب این وزارتخانه از مسیر اتهام‌زنی، با چه قصد و هدفی رقم می‌خورد.
وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با اجرای طرح ممنوعیت فصلی واردات و حمایت از طرح خرید برنج ایرانی شرایطی را فراهم کرده است که امروز تمامی ذینفعان و مخاطبان بازار برنج منتفع و راضی هستند.
از سویی حمایت از طرح پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، حمایت توأم از تولیدکننده و مصرف‌کننده به بهترین نحو ممکن عملیاتی و روند کاهشی قیمت‌ها را به دنبال داشته‌ و برای اولین بار در صنعت برنج کشور، برندسازی مورد توجه قرارگرفت.
در خصوص واردات برنج نیزهیچ محدودیتی جز تکالیف قانونی وجود ندارد و پس از سیستمی شدن روند ثبت سفارش برنج، همه فعالان اقتصادی با در نظر گرفتن شرایط اعلامی از میزان نیاز سالانه کسری برنج کشور، سهم برای ثبت سفارش به آنان تعلق می‌گیرد.
اما متاسفانه به نظر می‌رسد "انجمن واردکنندگان برنج ایران" به دلایلی نامعلوم، زحمات وزارت جهاد کشاورزی، ثبات و تعادل بازار و تعدیل قیمت‌ها را نادیده گرفته و با نامه‌نگاری و اعلام ایجاد رانت در برنامه‌های جهاد کشاورزی که هیچکدام صحت ندارد، در حق این وزراتخانه بی‌انصافی کرده است.
در نامه آن انجمن، وزارت جهاد کشاورزی متهم به برنامه‌ریزی برای ایجاد رانت و فساد در حوزه واردات برنج شده و فساد پیش آمده در ماجرای واردات چای را به شرایط بازار و واردات برنج تعمیم داده است، در حالیکه شرایط حاکم بر واردات برنج کاملا متفاوت است از آنچه بر چای گذشته است.
واردکنندگان برنج پس از خرید اعتباری بدون انتقال ارز محموله‌های برنج را وارد کشور کرده و پس از توزیع ۶ ماه‌ها در صف تخصیص ارز انتظار می‌کشند.
حال سوال اینجا است که چرا "انجمن واردکنندگان برنج ایران" به سیستمی شدن ثبت سفارش و نظامند شدن واردات که متضمن سلامت و شفافیت است، انتقاد دارد.
انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران ضمن تاکید براینکه انجام پاره‌ای از امور و هماهنگی‌ها با بخش خصوصی توسط وزارت جهاد کشاورزی سرعت عمل مورد انتظار را نداشته و باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد، اما در خصوص عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم که موجب شده نگرانی خانواده‌های ایرانی بابت افزایش قیمت برنج و خالی شدن سفره‌هایشان بر طرف شود، قدردانی نموده و انتشار این نامه که تلاش‌های وزارت جهادکشاورزی را نادیده گرفته و موجب تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتمادی مردم بالاخص فعالان اقتصادی و کشاورزان به دولت می‌شود را مذموم می‌داند.

(سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها