دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۰
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۱۱۹۱۱۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس شیرینی و شکلات

ارزآوری شیرین ۱۸۵ میلیون دلاری صنعت شیرینی و شکلات برای کشور

طبق آمار گمرک، صادرات شیرینی و شکلات ایرانی در هشت‌ماهه سال‌جاری (۱۴۰۲) به ۱۸۵ میلیون دلار رسیده است.

صنعت شیرینی و شکلات از قدیمی‌ترین صنایع غذایی کشور بوده و بعد از لبنیات دومین صنعت صادرکننده و ارزآور مواد غذایی کشور است.
 
آمارگمرک حاکی از آن است که در هشت ماهه نخست امسال مجموع صادرات شیرینی و شکلات کشور ۱۷۴ هزار تن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار بوده است، از این میزان سهم کاکائو و فراورده‌های آن ۱۲ هزار و ۳۸۳ تن به ارزش ۲۷ میلیون و ۳۳۸ هزار دلار و سهم انواع شیرینی ۱۶۱ هزار و ۲۶۳ تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار بوده است.
 
صنعت شیرینی و شکلات کشور در بازارهای رقابتی بین‌المللی خوش درخشیده است و آنچه باعث زنده نگه داشتن این صنعت در کشور شده، صادرات است.
 
ارزآوری ۲.۵ میلیون دلاری سوهان و گز 
 
بر اساس آمارها، ارزش صادراتی سوهان و گز ایرانی سالانه ۲.۵ میلیون دلار است و بازارهای پرطرفدار آن شامل عراق، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، امارات، مالزی، بحرین، قطر و سوئد هستند.
 
استان آذربایجان شرقی قطب صادراتی شیرینی و شکلات کشور
 
۵۵ درصد صادرات و گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی به خصوص شهر تبریز است. بیش از ۸۵۰ واحد تولیدی صنعت شیرینی و شکلات در تبریز وجود دارد و توان صادراتی این صنعت با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در کشور وجود دارد، قابل افزایش است.
 
ارزش ۳۲.۷ میلیارد دلاری تجارت شکلات در جهان 
 
آمارهای جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱، تجارت شکلات با ارزش ۳۲.۷ میلیارد دلار، صد و چهل و یکمین محصول پرفروش جهان بوده است.  
 
گفته می شود در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، صادرات شکلات ۱۴.۲ درصد رشد کرده و از ۲۸.۷ میلیارد دلار به ۳۲.۷ میلیارد دلار رسیده است. همچنین ۰.۱۶ درصد از کل تجارت جهانی را تجارت شکلات تشکیل می‌دهد.
(دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها