پنج شنبه / ۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۰۱۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت «دام» از تپه های گرانی بالا می رود؛ همه مسئولند به جز مسئولان!

در عرض یک هفته اخیر قیمت دام سبک زنده در استان سمنان از ۲۱۰ هزار تومان به ۲۶۰ هزار تومان تغییر قیمت داده که یکی از دلایل آن کاهش عرضه است.

افزایش بی رویه و عجیب قیمت دام زنده به خصوص دام سبک شامل گوسفند و بز در روزهای اخیر نگرانی هایی را برای مردم استان سمنان پدید آورده است زیرا این افزایش قیمت دام زنده به گران تر شدن گوشت نیز دامن خواهد زد.
واحد بازرسی و نظارت استان سمنان جدول رصد قیمت کالاهای منتخب در بازار این استان را اعلام کرد و طبق این اعلام در روز پنجم دیماه سال جاری قیمت دام سبک زنده ۲۶۰ هزار تومان و دام سنگین زنده ۲۱۰ هزار تومان ابلاغ شده است که نسبت به ده روز قبل رشد چشم گیری داشته است.
قیمت گوشت و دو سوال اساسی
طبق اعلام واحد نظارت بر اصناف استان سمنان گوشت گوسفندی، شقه هر کیلوگرم ۵۲۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی ران گرم داخلی کیلو گرم ۵۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله (مخلوط) کیلو گرم ۵۰۰ هزار تومان و گوشت گوساله ران گرم داخلی کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان باید فروخته شود اما واقعیت ها در بازار به گونه ای دیگر است.
حضور خبرنگار ما در چند مرکز عرضه گوشت یا همان قصابی نشان می دهد که گوشت گوساله ۵۲۰ هزار تومان و گوسفند تا ۵۵۰ و حتی ۵۶۰ هزار تومان هم عرضه می شود و لذا اولین سوال اینجا است که تفاوت قیمت ابلاغی از سوی واحد بازرسی و نظارت استان سمنان و واقعیت های بازار از کجا نشات می گیرد.
سوال دوم و اساسی اینجا است که در همین ده روز اخیر چه اتفاقی رخ داده که یکباره قیمت دام زنده از ۲۱۰ به ۲۶۰ هزار تومان تغییر کرده است زیرا تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که در همین ده روز اخیر، نهاده های دامی آنچنان بالا نرفته و تنها صحبت از افزایش قیمت سویا تا ۲۷ هزار تومان مطرح شده است.
مردم توان خرید ندارند
این افزایش عجیب قیمت معادل ۲۵ درصد در ده روز درست دو هفته بعد از گران شدن مرغ و رسیدن آن به ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان رقم خورد و در نتیجه مردم استان سمنان را بیش از هر زمان دیگری معترض کرده است. یک شهروند در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: نیاز گوشتی یک خانواده پنج نفره اگر تنها و تنها یک کیلوگرم گوشت، یک کیلوگرم چرخ کرده و دو مرغ تهیه کنند، دو و نیم میلیون تومان می شود که واقعاً از توان خانواده ها خارج است.
علیرضا عامریان که کارمند یک بانک است و به گفته خودش ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه گذشته حقوق دریافت کرده می افزاید: اگر قرار باشد ماهانه سه میلیون تومان فقط پول گوشت و مرغ و میوه شود، در کنار دیگر مخارج خانه، یک خانواده چطور می تواند زندگی کند؟
وی با بیان اینکه مسئولان عامل تغییرات قیمتی و گران تر شدن اقلام و کالاها هستند و مردم جور آن را می کشند، افزود: شرایط برای خانواده ها بسیار دشوار شده تا جایی که در صورت تداوم شرایط کنونی به نظر می رسد خیلی ها قید گوشت را از غذایشان بزنند.
رشد عجیب قیمت گوشت
یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه در آذرماه سال ۱۴۰۰ قیمت سردشت گوسفندی ۱۰۴ هزار تومان بود و حالا ۵۴۰ هزار تومان فروخته می شود به عبارت دیگر گوشت در دو سال دولت سیزدهم ۴۳۰ هزار تومان گران تر شده است، گفت: افزایش چهار و نیم برابری گوشت یا همان ۴۵۰ درصدی، نشان می دهد که به وضوح سیاست های دولت سیزدهم در این زمینه حداقل جواب نداده و روز به روز وضعیت برای مردم بدتر می شود.
آرین صالحی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در افزایش قیمت دام زنده، کاهش تولید است، ابراز کرد: با مشکلاتی که برای دامداران وجود دارد و کمبود نهاده ها و خشکسالی و افزایش شدید قیمت خوراک دام در همین دو سه سال اخیر، دیگر رغبتی برای دامداری به خصوص گوساله گوشتی وجود ندارد در نتیجه تولیدگران ادامه کار را به صلاح خود نمی بینند.
وی با بیان اینکه دولت شرایطی را پدید آورد که مشکلات دامداران روز افزون شد، تاکید کرد: امروز دولت به جای حل مشکلات دامداران به خصوص تامین نهاده های مورد نیازشان، اقدام به واردات می کند تا بتواند کمبود عرضه در بازار را جبران نماید که شاید در یک مقطع جواب بدهد اما در ادامه خیر؛
همه چیز گران شده است
یک فعال بخش دام و طیور استان سمنان با بیان اینکه قیمت نهاده هایی مانند سویا در سه سال اخیر چهار برابر شده است، گفت: دامداران دیگر توان تولید را ندارند از سوی دیگر نباید چندان به ارقام توجه داشت زیرا همین حالا علیرغم اینکه اعلام شده دام زنده ۲۶۰ هزار تومان و گوساله ۲۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اما هرگز نزدیک به این قیمت هم از دامداران خرید نمی شود.
مهدی عامری با بیان اینکه دامداران حاضر هستند گوساله های گوشتی خودشان را کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان هم بدهند اما خریدار نیست، افزود: از سوی دیگر مشکل ما اینجا است که دام سبکی دیگر نمانده است چرا که با این همه مشکلاتی که دامداران دارند دیگر کسی دام نگهداری نمی کند.
وی عامل گرانی را سیاست‌های نادرست دولتی دانست و تاکید کرد: امروز مشکل ما عرضه است ما واحد تولید گوشت در استان سمنان کم نداریم اما مشکل اینجا است که این دام ها باید عرضه شوند تا بازار عرضه و تقاضا تراز شود اما دامدار با تمام مشکلاتش حتی اگر دام خود را ۳۰۰ هزار تومان هم بفروشد بازهم سود نخواهد کرد.
واکنش ها به گرانی اقلام به خصوص گوشت و مرغ در روزهای اخیر در استان سمنان فراوان بوده است تا جایی که حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود در نشست شورای اداری این شهرستان مسئولان را مورد خطاب قرار داد و اعلام کرد که این دست گرانی ها در سال انتخابات به صلاح کشور نیست و همچنین خواستار دقت نظر بیشتر مسئولان شد.
«کمبود عرضه» مقصر اصلی
مسئولان اما می گویند که کاهش عرضه مقصر اصلی است برای مثال رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در نشستی با حضور خبرنگاران ضمن تائید گرانی گوشت تاکید کرد: با خشکسالی‌های سال‌های اخیر و فقر شدید مراتع تعلیف در مراتع به شکل مناسبی انجام نمی‌شود و در نتیجه با کاهش تولید روبرو هستیم.
محمد رضا قاسمی با بیان اینکه در راستای کاهش مشکلات دامداران سیاست های حمایتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در دست اجرا است که از جمله آنها می توان به نهاده مدت دار اشاره کرد، افزود: تأمین بخشی از نیاز بازار از طریق گوشت قرمز وارداتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین با بیان اینکه با افزایش عرضه می‌توانیم متعادل شدن بازار گوشت را نیز شاهد باشیم، گفت: گوشت قرمز منجمد در شرایط فعلی برای مراکز عمده مصرف مثلاً دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و … تدارک دیده‌ شده تا فشار تامین آن از روی بازار برداشته شود و ما بتوانیم گوشت بیشتری را برای مردم عرضه کنیم.
اتحادیه دامداران اما عقیده دارد که تعداد کشتار دام سبک در استان سمنان کاهش یافته است برای مثال در سال های اخیر کشتارگاه شاهرود به تنهایی روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ دام را کشتار می کرد اما امروز تمام کشتار روز این کشتارگاه به ۱۷۰ راس نمی رسد و این نشان می دهد که عرضه گوشت به شدت کاهش یافته است.
سیاست‌ها جوابگوی واقعیت‌ها نیست
سیاست های حمایتی دولت و مشخصاً جهاد کشاورزی استان سمنان نیز جوابگوی خیل عظیم مشکلات دامداران و هزینه های هنگفت آنها نیست برای مثال جهاد کشاورزی نهاده ای مانند جو را به دامداران به صورت شش ماهه می دهد.
در کنار کیفیت این نهاده، باید گفت این میزان حمایت اصلا راضی کننده و کافی نیست به گفته یکی از دامداران استان سمنان سیاست های حمایتی جهاد کشاورزی استان سمنان در قبال دامداران مانند کسی است که دستش قطع شده اما می خواهیم با چسب زخم آن را بانداژ کنیم! به عقیده بسیاری از کارشناسان واردات هم می تواند برای مقطعی نیاز بازار را تامین کند اما مشکل را درمان نخواهد کرد.
مسئولان استان سمنان اما نشان داده اند که بین شعار تا عمل شان فاصله بسیار است از یک سو در این استان شعار فرزندآوری و عبور از بحران جمعیت را می شنویم و از سوی دیگر متصدیان امر حتی گوشت مورد نیاز جمعیت کنونی را نیز نمی توانند مدیریت کنند. باید دید این مسیر به کجا می انجامد و آیا شاهد افزایش بی رویه قیمت گوشت در روزهای آتی خواهیم بود قیمتی که البته فعلاً با دستور ثابت نگهداشته شده است.

(پنج شنبه ۷ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها