چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۱۸۹۹۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس سرویس عمومی

ایران جزو ۱۰ کشور نخست دنیا در صادرات ۱۱ محصول شد

فائو اعلام کرد ایران در صادرات ۱۱ محصول کشاورزی جزو ۱۰ کشور نخست جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است.

آمارهای سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد ایران از جایگاه محسوسی در تأمین مواد غذایی جهان برخوردار بوده و در میان صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی در جهان قرار گرفته است. بر اساس آمار فائو ایران در سال 2022 در صادرات 11 محصول کشاورزی جزو 10 کشور نخست جهان قرار داشته و رتبه‌هایی از یک تا 10 را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

 

 ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان
بر اساس آمار فائو ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان در سال 2022 میلادی بوده است. ایران در این سال 12 هزار تن انجیر صادر کرده است که بیش از هر کشور دیگر بوده است. دو کشور اتریش و ازبکستان بعد از ایران و به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. اتریش در این سال 7700 تن انجیر و ازبکستان 7100 تن انجیر صادر کرده‌اند.
 
 رتبه دومی جهان در صادرات 2 محصول پسته و خرما
رتبه دومی صادرات دو محصول پسته و خرما در سال 2022 متعلق به ایران بوده است. ایران پس از امریکا دومین صادرکننده پسته جهان بوده و بیش از 45 هزار تن پسته در این سال صادر کرده است. امریکا با صادرات 238 هزارتنی در رتبه اول قرار داشته است. ایران همچنین 269 هزار تن خرما صادر کرده و پس از عراق در رتبه دوم صادرات این محصول قرار گرفته است. عراق در این سال 274 هزار تن خرما صادر کرده است.
 
 رتبه 3 ایران در صادرات هندوانه
رتبه سومی صادرات هندوانه در جهان به ایران اختصاص داشته است. ایران در سال میلادی گذشته 375 هزار تن هندوانه صادر کرده و پس از مکزیک با صادرات 696 هزار تنی و اسپانیا با صادرات 680 هزار تنی در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است. در فضای رسانه‌ای انتقادات زیادی به صادرات هندوانه ایران به‌عنوان یکی از محصولات آب بر مطرح شده است. اما آمار فائو نشان می‌دهد حتی کشورهای صنعتی جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در جهان هستند. علاوه بر اسپانیا که رتبه دوم جهان را دارد دو کشور صنعتی دیگر یعنی ایتالیا و امریکا نیز به ترتیب پنجمین و ششمین صادرکنندگان بزرگ هندوانه در جهان بوده‌اند.
 
 رتبه چهارمی ایران در صادرات بادمجان
اسپانیا در سال 2022 بالغ بر 150 هزار تن بادمجان صادر کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته شده است. مکزیک و هلند در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران نیز با صادرات 37 هزار تن بادمجان چهارمین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان بوده است.
 
 رتبه 5 ایران در صادرات کشمش
فائو کل صادرات کشمش ایران در سال 2022 را 63 هزار تن اعلام کرده و ایران را در رتبه 5 جهان از نظر صادرات این محصول قرار داده است.
ترکیه با صادرات 278 هزار تنی در رتبه نخست جهان قرار گرفته و ازبکستان و امریکا دوم و سوم شده‌اند.
 
 رتبه 6 ایران در صادرات کیوی
رتبه ششمی صادرات کیوی نیز به ایران اختصاص دارد. ایران 73 هزار تن کیوی در سال 2022 صادر کرده است که تنها از صادرات پنج کشور کمتر بوده است. نیوزیلند با صادرات 89 هزارتنی کیوی در رتبه نخست جهان قرار داشته است.
 
 ایران در رتبه 9 صادرات هویج و فلفل
رتبه هفتم صادرات کلم و رتبه 9 صادرات هویج و فلفل نیز به ایران اختصاص داشته است. ایران در سال 2022 بیش از 94 هزار تن کلم صادر کرده است. چین با صادرات 736 هزار تنی در رتبه نخست قرار داشته است. صادرات هویج ایران نیز در این سال 101 هزار تن و فلفل 71 هزار تن بوده و رتبه 9 جهان در صادرات این دو محصول به ایران رسیده است. مکزیک بزرگترین صادرکننده فلفل و چین بزرگترین صادرکننده هویج در جهان است.
 
 رتبه دهمی ایران در صادرات کدو
ایران در صادرات کدو در رتبه دهم جهان قرار گرفته است. مکزیک بزرگ‌ترین صادرکننده کدو بوده است و ایران با صادرات 36 هزار تنی در رتبه دهم قرار داشته است.
(چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها