چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۸۹۹۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

مجوز فروش فروشگاهی در دستان «سیب» است

نان لواش فله‌‌‌ای که نانوایی‌‌‌های استان البرز آن را تولید می‌کنند چند وقتی است که اجازه ورود به فروشگاه‌‌‌های مواد غذایی را ندارد. چرا که نان‌‌‌های لواش صنعتی توانستند با داشتن سیب ‌‌‌سلامت قدرت کسب کنند و با بیرون راندن این نان‌‌‌های لواش سنتی از فروشگاه‌‌‌های موادغذایی، سهم بازار فروش نان فروشگاه‌‌‌ها را از آن خود کنند.

سیب سلامت به‌‌‌اندازه‌‌‌ای اهمیت دارد که اگر یک فروشگاه مواد غذایی، محصولی را بدون علامت سیب سلامت عرضه کند، برای اولین‌‌‌بار اخطار می‌گیرد و در صورت تکرار، محل کسب پلمب می‌شود. فروشنده‌‌‌های فروشگاه‌‌‌های مواد غذایی در کرج بر این باورند که خریدارها از نان‌‌‌های لواش فله استقبال می‌کنند و نان‌‌‌های صنعتی طرفدار زیادی ندارند و زمان زیادی لازم است تا این نان‌‌‌ها وارد سفره مردم شوند.

 

ضرورت‌‌‌های بهداشتی
متخصص‌‌‌های بهداشت محیط اعلام کردند اگر مواد غذایی خارج از واحد تولیدی خود عرضه شود باید از مجوزهای بهداشتی برخوردار شود. برای نمونه فرآورده‌‌‌های لبنی که در ماست‌‌‌بندی‌‌‌ها عرضه می‌‌‌شوند نیاز به پروانه ساخت ندارند، اما اگر در فروشگاه‌‌‌های مواد غذایی توزیع شوند نیاز به شناسه سلامت، سیب سلامت یا پروانه ساخت بهداشتی دارند. سوسیس و کالباس‌‌‌هایی که در مغازه‌‌‌ها توزیع می‌‌‌شوند دارای پروانه ساخت هستند. بر این اساس اگر نان در نانوایی به فروش برسد نیاز به مجوزهای بهداشتی ندارد، اما اگر در مغازه‌‌‌ها و رستوران‌‌‌ها توزیع شود باید از سیب سلامت برخوردار شود. مقصود جعفری‌‌نیا، مدیر گروه بهداشت استان البرز‌، به توضیح درباره این طرح پرداخته است که در ادامه این گفت‌‌‌وگو را می‌‌‌خوانید.
 
درباره الزام‌‌‌های بهداشتی و عرضه نان بگویید؟
الزام عرضه نان با سیب سلامت در فروشگاه‌‌‌ها از قبل اعلام‌‌‌ شده و موضوع جدیدی نیست. در کشور و همچنین در شهرستان‌‌‌های استان مانند اشتهارد، ساوجبلاغ، نظر‌آباد و... کارخانه‌‌‌های زیادی هستند که نان را با مجوز تولید و بسته‌‌‌بندی می‌کنند. نان لواش در نانوایی باید عرضه شود و هرجا به غیر از نانوایی توزیع شود غیر‌مجاز به شمار می‌رود زیرا نان لواش غیرمجاز، در شرایط غیر‌بهداشتی بسته‌‌‌بندی و حمل می‌شود. تاریخ تولید و انقضا ندارد و شرایط نگهداری آن مشخص نیست. همکاران ما در زمان نظارت خود با مشاهده بسته‌‌‌بندی نان غیر‌مجاز در فروشگاه ابتدا به واحد صنفی اخطار می‌دهند و در صورت عدم‌توجه آن را پلمب می‌کنند و پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع می‌شود. فروش نان بسته‌‌‌بندی در آن محل نیز غیر‌مجاز است و با آنان برخورد می‌شود. هیچ کسی نباید آنها را عرضه کند. نحوه برخورد با این پلتفرم‌‌‌ها نا‌مشخص است چرا که محل مغازه و واحد صنفی مشخص است و ما بر اساس قانون می‌توانیم به آن اخطار دهیم و پلمب کنیم ولی در بستر بر‌خط ما چنین دسترسی نداریم.
 
در واقع مشکل در کجاست؟
مشکل عمده‌‌‌ای که نان‌‌‌های لواش غیر‌مجاز دارد این است که نان در بسته‌‌‌بندی نامساعد احتمال دارد کپک بزند و وقتی که در آن کپک مشاهده می‌شود سم آفلاتوکسین تولید می‌کند و این سم آفلاتوکسین سرطان‌‌‌زا محسوب شده و در لحظه نشان نمی‌‌‌دهد در نتیجه  به مرور زمان برای سلامتی انسان مشکلاتی ایجاد می‌کند. نان لواش در نانوایی باید عرضه شود و هرجا به غیر از نانوایی توزیع شود غیر‌مجاز به شمار می‌رود زیرا نان لواش غیرمجاز، در شرایط غیر‌بهداشتی بسته‌‌‌بندی و حمل می‌شود. در نتیجه بر این اساس محصول فاقد مجوزهای بهداشتی نباید عرضه شود.
 
 
آیا دریافت مجوزهای بهداشتی کار سهل و راحتی است؟
فروش محصولات بدون سیب سلامت در فروشگاه‌‌‌ها ممنوع است اما اگر کسی بخواهد برای تولید محصولات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی محصول خود مجوزهای بهداشتی را بگیرد باید بر اساس فصلنامه «آشنایی با انواع مجوزهای بهداشتی برای تولید و بسته‌‌‌بندی موادغذایی» نوشته متقاضیان به معاونت غذا و داروی محل تولیدی خود مراجعه کند. این متقاضیان اما با گذر از هفت‌‌‌ خوان دریافت پروانه تاسیس، پروانه مسوول فنی، پروانه بهره‌‌‌برداری، پروانه ساخت، مجوز ورود کالا و مجوز ترخیص کالا مجوزهای بهداشتی محصول خود را دریافت می‌کنند. به هر صورت باید تاکید کرد که عرضه محصولات به‌خصوص نان با سیب سلامت و مجوزهای بهداشتی در فروشگاه‌‌‌ها سبب می‌شود تا سلامت مردم حفظ شود اما تهیه نان با آرد غیریارانه‌‌‌ای و همچنین تامین هزینه نیروی انسانی و سایر هزینه‌‌‌ها قیمت نان صنعتی را بالا می‌‌‌برد و مردم برای همین از نان‌‌‌های صنعتی استقبال نمی‌‌‌کنند.
 
نانوایی‌‌‌ها در کرج نیز بدون برنامه و اطلاع‌‌‌رسانی نانوایی‌‌‌های خود را می‌‌‌بندند و بر اساس گزارش‌‌‌های مردمی، برخی روزها نانوایی‌‌‌های یک محله نان پخت نمی‌‌‌کنند. عرضه نان صنعتی با قیمت بالا در فروشگاه‌‌‌ها و ‌پخت نکردن در بعضی از روزها سبب شده تا تهیه نان مردم با مشکل روبه‌‌‌رو شود و مردم از مسوولان می‌‌‌خواهند که قیمت نان صنعتی در فروشگاه کاهش یابد و این نابسامانی نان سامان یابد.
(چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها