چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۸۹۹۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

آخرین وضعیت ذخایر برنج کشور/ امسال حجم واردات کاهش می‌یابد

معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با توجه به تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در داخل، قرار است حجم واردات برنج امسال کمتر از یک میلیون تن باشد.

 احمد خانی نوذری با بیان اینکه نیاز کشور به کالای استراتژیک برنج سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون تن است، گفت: بخشی از نیاز بازار از محل تولید داخل  و بخش دیگر نیز از محل واردات تامین می‌شود. به عبارت دیگر حدود ۴۰ درصد نیاز بازار از  محل واردات به شکل سنواتی و حدود ۶۰ درصد نیاز بازار از محل برنج داخلی تامین می شود.
 
وی ادامه داد: مطابق گزارش‌های معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیون تن با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی ظرفیت تولید برنج داریم. همچنین آمار واردات یک دهه گذشته نشان می دهد که به طور متوسط ایران سالانه بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن واردات برنج داشته است. این یعنی در سال‌هایی واردات ۲ میلیون تن و در برخی سال‌ها نیز کمتر از یک میلیون تن هم بوده است.
 
معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار داخلی میزان واردات برنج با مدیریت وزارت جهاد ۳۰ درصد بالاتر از میانگین و بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود. این میزان واردات تقریبا در سال‌هایی در دهه ۹۰  به واسطه شرایط خشکسالی و به تبع آن کاهش تولید  برنج داخلی نیز اتفاق افتاد.
 
وی تصریح کرد: به واسطه ورود برنج خارجی به بازار در سال گذشته بخشی از چالش‌های افزایش قیمت برنج خارجی مدیریت شد و برنج داخلی نیز با وجود افزایش قیمتی که داشت در سال ۱۴۰۲ اصلاح قیمت شد. بازار نیز از منظر عرضه و تقاضا به تعادل رسید و قیمت‌ها در مسیر کاهش قرار گرفت.
 
به گفته وی به طور متوسط قیمت‌های برنج ایرانی در سال‌جاری پایین تر از سال گذشته است.
 
خانی نوذری عنوان کرد: آمارهایی ارائه شده که سال گذشته  ۲ تا ۳ میلیون تن واردات برنج و بالغ بر ۳ میلیون تن تولید برنج داخلی داشتیم ولی این آمارها صحیح نیست. گزارش‌های وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که در سال گذشته کمتر از ۲.۵ میلیون تن برنج تولید داخل داشتیم که با مجموع واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزارتنی التهابات بازار  مدیریت شده است.
 
وی همچنین افزود: امسال گله‌مندی برخی تولیدکنندگان وجود داشت که باتوجه به کاهش قیمت برنج داخلی ممکن است تولید اقتصادی نباشد و باید در حوزه واردات مدیریت صورت گیرد. در این راستا در وزارت جهادکشاورزی با توجه به اعلام رسمی معاونت زراعت مبنی بر تولید ۲.۵ میلیون تنی برنج در سال‌جاری سقف ثبت سفارش‌ها را تعیین و بنا را بر این گذاشتیم که در سال ۱۴۰۲ حجم برنجی که وارد کشور می‌شود حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن پایین‌تر از سال گذشته و حتی از میانگین نیز کمتر باشد. این یعنی به جز شرکت بازرگانی دولتی که ذخایر راهبردی را مدیریت می‌کند برنامه ریزی کردیم حجم واردات برنج در سال ۱۴۰۲ در کشور کمتر از یک میلیون تن باشد.
 
معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت: بر همین مبنا سهم بازار هر کدام از واردکنندگان برنج را تعیین کردیم و به آنها ثبت سفارش دادیم. با شکلی که مدیریت ثبت سفارش صورت پذیرفت در ۸ ماهه  سال کمتر از ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کشور کردیم و امیدواریم طی سه ماه آینده با استمرار این روند به هدف خود برسیم.
 
وی در پایان گفت:شائبه‌هایی هم در فضای مجازی منتشر شده که گفته می شود واردات برنج در سال گذشته در اختیار یک یا دو شرکت خاص بوده، ولی اینطور نیست. با توجه به حضور رقبای متعدد در حوزه واردات برنج بیش از۱۵۰ واردکننده برنج داشتیم که در ۵ سال گذشته به شکل مستمر و مقطعی واردات برنج داشتند. سال گذشته بخش عمده آنها سابقه واردات داشتند. هیچ‌کدام از بازیگران بازار و هیچ شرکتی بیشتر از ۲۰ درصد بازار را به خود اختصاص نداده است و در فضای رقابتی همه اقدام به واردات کردند. طبیعتا با توجه به اینکه امسال میزان واردات کمتری خواهیم داشت سهم هرکدام از این بازیگران در سال جدید با توجه به اعمال رتبه اعتباری بازرگان و در نظر گرفتن سابقه واردات آنها به مراتب پایین تر از سال گذشته خواهد بود.
(چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها