چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۸۹۸۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

انحصار ۲ شرکت در واردات برنج تکذیب شد

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ادعای واردات برنج تنها توسط دو شرکت خصوصی در سال گذشته درست نیست.

احمد خانی نوذری درباره شائبه ادعای برخی در فضای مجازی مبنی بر انحصار واردات برنج توسط دو شرکت خصوصی طی سال گذشته گفت: واردات برنج در سال گذشته در اختیار یک يا دو شرکت خاص نبوده است.
 
او افزود: بررسی ها نشان می دهد که حجم واردات شرکت های مختلف با توجه به حضور رقبای متعدد در واردات برنج صورت گرفته است زیرا ۱۵۰ واردکننده برنج داریم که پنج سال گذشه مستمر یا مقطعی واردات برنج داشته اند.
 
خانی نوذری ادامه داد: سال گذشته بخش عمده آنها سابقه واردات برنج داشتند و هیچ کدام از بازیگران بیشتر از ۲۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص نداده اند و عملا به نوعی در فضای رقابتی همه اقدام به واردات کرده اند.
 
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت ذخایر برنج، میزان تولید و فرایند واردات برنج به کشور و پاسخ به برخی شبهات مطرح شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز کشور به کالای استراتژیکی مثل برنج سالانه بالغ بر ۳ تا ۳.۵ میلیون تن است بخشی از نیاز بازار از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می شود.
 
او افزود: برآوردها نشان می دهد مطابق گزارش های معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی سالانه بالغ بر ۲ تا ۲.۵ میلیون تن با توجه به شرایط اقلیمی و میزان بارندگی ظرفیت تولید در کشور داریم.
 
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تقریبا حدود ۴۰ درصد نیاز بازار از محل واردات به شکل سنواتی تامین می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ د رصد نیاز بازار از محل تولیدات داخلی است.
 
او ادامه داد: واردات در یک دهه گذشته نشان می دهد که به طور متوسط ایران سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن واردات برنج داشته است که البته در سال‌هایی به ۲ میلیون تن واردات نیز رسیده ایم اما در برخی سال‌ها نیز میزان واردات کمتر از یک میلیون تن بوده است.
 
خانی نوذری گفت: میزان کسری برنج بازار داخلی سالانه به طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن محاسبه می شود.
 
او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار داخلی میزان واردات برنجی که صورت پذیرفت با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ درصد بالاتر از میانگین بود و بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شد. در حالی که تقریبا در دهه ۹۰ دو تا سه سال با این حجم واردات داشتیم که به واسطه شرایط خشکسالی میزان تولید برنج داخلی کاهش پیدا کرده بود.
 
این مقام مسئول گفت: عملا به واسطه ورود برنج خارجی به بازار در سال گذشته بخشی از چالش های افزایش قیمت برنج خارجی مدیریت شده و برج داخلی با وجود افزایش قیمتی که داشت. در سال ۱۴۰۲ اصلاح قیمت شد و خود بازار از منظر عرضه و تقاضا به تعادل رسید و قیمت ها در مسیر کاهش قرار گرفت و قیمت هایی که در سال جاری در حو زه برنج ایرانی می بینید پایین تر از قیمت سال گذشته است.
 
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمارهایی ارائه می شود مبنی بر اینکه ما ۲ تا ۳ میلیون تن در سال گذشته واردات داشتیم یا بالغ بر ۳ میلیون تن تولید برنج داخلی داشتیم که این آمارها صحیح نیست زیرا گزارش های وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد ما در سال گذشته کمتر از ۲.۵ میلیون تن برنج تولید داخل داشتیم و با مجموع واردات ۱.۸ میلوین تنی به نوعی التهابات بازار مدیریت شده است.
 
او افزود: گله مندی از سوی برخی از تولیدکنندگان امسال مطرح شده که با توجه به کاهش قیمت برنج داخلی ممکن است تولید اقتصادی نباشد بنابراین باید مدیریت در حوزه واردات صورت بگیرد.
 
خانی نوذری گفت: در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اعلام رسمی معاونت زراعت مبنی بر تولید ۲.۵ میلیون تنی برنج  سقف ثبت سفارش ها را تعیین کردیم و بنابراین در سال ۱۴۰۲ حجم برنج وارداتی حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن کمتر از سال گذشته تعیین شده است و حتی از میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزارتنی برنج کمتری وارد کشور خواهد شد.
 
این مقام‌مسئول گفت: در مجموع حجم واردات برنج در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک میلیون تن خواهد بود بر همین مبنا سهم بازار هر کدام از واردکنندگان برنج را تعیین کردیم و برآن مبنا بهشان ثبت سفارش داده ایم.
 
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت : با توجه به مدیریت ثبت سفارش ها ما در هشت ماهه امسال کمتر از ۷۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است و امیدواریم طی سه ماهه آینده با استمرار این روند و هدفگذاری ما واردات برنج یک میلیون تنی در کشور دست پیدا کنیم.
(چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها