دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۸۹۳۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

مصائب هفت‌گانه اتاق‌های مشترک

روسای اتاق‌های مشترک در نشستی با معاون بین‌الملل اتاق ایران به بیان دغدغه‏‏‏‏‏‌های خود پرداختند و بر ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک برای توسعه‌تجارت ایران تاکید کردند.

 روسای اتاق‌های مشترک به مشکلاتی همچون «موازی‌کاری برخی نهادها با ایجاد دفاتر تجاری»، «فعال نبودن مرکز داوری بین‌المللی اتاق» و «عدم‌حضور نمایندگان اتاق‌های مشترک در هیات‌نمایندگان اتاق ایران» اشاره کردند. «لزوم بر‌‌‌گزاری جلسات منظم میان اتاق‌های مشترک»، «تخصیص منابع بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اتاق‌های مشترک»، «درنظرگرفتن بودجه‏‏‏‏‏‌ای برای آموزش، اعزام و پذیرش هیات‏‏‏‏‏‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی» و «ایجاد تشکل‌های تخصصی درمیان اتاق‌های مشترک کشورهای عضو بریکس، اوراسیا، شانگهای و...» از جمله دغدغه‏‏‏‏‏‌ها و پیشنهادهایی بود که از سوی روسای اتاق‌های مشترک مطرح شد.
 

 

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، حامد عسگری در نشست با روسای اتاق‌های مشترک، گفت: برنامه سالانه تهیه‌شده در هیات‌مدیره اتاق‌های مشترک با جزئیاتی درباره نیروی انسانی و اداره آن، نحوه درآمدزایی، ماموریت‌‌‌‌‌‌ها، اهداف و پنجره خدمت‌‌‌‌‌‌رسانی به اعضا و... در ستاد برنامه مطرح و بررسی خواهد شد. هدف این است که بر اساس برنامه‌های مصوب در این ستاد بودجه‌و حمایت‌های نرم‌افزاری از اتاق‌های مشترک انجام و همچنین اولویت‌‌‌‌‌‌ها تعیین شود.
 
در این جلسه معاون بین‌الملل اتاق ایران، از تشکیل ستاد برنامه در این معاونت با هدف برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی بلندمدت، پایدار و با چشم‌‌‌‌‌‌انداز مشخص برای فعالان اقتصادی و اتاق‌های مشترک خبر داد.
 
او تاکید کرد: حمایت و تعامل ما با اتاق‌های مشترک در قالب همین برنامه و توافق درباره آن خواهد بود؛ در واقع اگر اتاقی مایل به اجرای این مدل نباشد، باید بپذیرد که سطح حمایت ما از آن نیز نسبت به اتاق‌هایی که این مدل را اجرا می‌کنند، متفاوت خواهد بود. عسگری گفت: ما می‌خواهیم مدلی از برنامه‌های سه‌‌‌‌‌‌ساله داشته باشیم که بتوانیم برای ۲۰۲۶ هم برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی کنیم.
 
هدف این است که انتظارات اتاق‌های مشترک از اتاق ایران و به‌طور متقابل انتظارات اتاق ایران از اتاق‌های مشترک، یک‌بار برای همیشه مشخص‌شده و بعد از تصویب در ستاد برنامه و جلب موافقت هیات‌رئیسه اتاق، عملیاتی شود. در این شرایط چشم‌‌‌‌‌‌انداز قابل پیش‌بینی‌تری خواهیم‌داشت.
 
او افزود: بعد از شکل‌گیری ستاد برنامه، دبیرخانه این ستاد تشکیل شده و موضوعات اولویت‌های مهم را برای تصمیم‌گیری درباره آنها تعیین خواهد کرد.

منافع ملی باید اولویت همه باشد
در ادامه جلسه عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات، با تاکید بر اینکه همه باید ذیل منافع ملی عمل کنیم، گفت: متاسفانه برخی از موازی‌‌‌‌‌‌کاری‌‌‌‌‌‌ها برخلاف منافع ملی رخ می‌دهند. به‌عنوان مثال به موازات حضور و فعالیت اتاق‌های مشترک شاهد ایجاد دفاتر تجاری از سوی نهادهای مختلف از جمله سازمان توسعه‌تجارت هستیم، درحالی‌که اتاق‌های مشترک به شکل تخصصی‌‌‌‌‌‌تر و شفاف‌‌‌‌‌‌تری تجارت را دنبال می‌کنند. او همچنین بر ضرورت حمایت اتاق ایران از اتاق‌های مشترک برای اعزام هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تاکید کرد. روشن یکتا، نایب‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز با اشاره به تفاوت موجود در نوع فعالیت‌های اتاق‌های مشترک، گفت: یکی از مهم‌ترین انتظارات ما از اتاق ایران، فعال‌‌‌‌‌‌سازی مرکز داوری بین‌المللی اتاق است.
 
بازرگانان ما با وجود تحریم‌ها آسیب‌های زیادی در تجارت خود با کشورهای دیگر متحمل می‌شوند که وجود یک مرکز داوری فعال می‌تواند پشتوانه خوبی برای آنها باشد. مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز در این نشست با استقبال از تشکیل ستاد برنامه، گفت: مساله اینجاست که تغییر مکرر مدیران باعث‌شده تا برنامه‌هایی که بارها پیش از این ارائه داده‌شده، مورد بی‌‌‌‌‌‌توجهی قرار بگیرند.
 
ظرفیت استفاده از ساختار مثلثی در تجارت
در ادامه شاهین اصغری، رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان خواستار اصلاح ساختار اتاق ایران و افزایش نقش‌آفرینی اتاق‌های مشترک در آن شده و افزود: در ساختار فعلی اتاق ایران تشکل‌هایی که ۲۰ عضو فعال هم ندارند، در هیات‌نمایندگان اتاق صاحب کرسی هستند اما اتاق آلمان با وجود ۱۴۰۰ عضو معتبر و فعال، در این هیات کرسی ندارد.
 
او با بیان اینکه عدم‌حضور نمایندگان اتاق‌های مشترک در هیات‌نمایندگان اتاق ایران ظلم به بخش‌خصوصی است، افزود: اتاق آلمان آمادگی همکاری با اتاق‌های مشترک دیگر برای ایجاد یک ساختار مثلثی در تجارت را دارد.
 
به‌عنوان مثال می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های خود در آلمان، با اتاق‌های امارات، عمان، عراق و... برای شروع تجارت مشترک همکاری کنیم.
 
موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز با بیان اینکه هر حرکتی که در راستای هم‌‌‌‌‌‌افزایی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌ها باشد مورد استقبال است، گفت: همکاری دو یا چند اتاق مشترک می‌تواند رونق خوبی برای همه طرف‌‌‌‌‌‌ها ایجاد کند.
 
او با اشاره به اینکه افغانستان در مسیر امنیت و پیشرفت قرارگرفته‌است، ادامه داد: این کشور ظرفیت‌های زیادی در حوزه کشاورزی و معدن‌دارد و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های کشور ثالث مثل آلمان و امارات و... پروژه‌های مشترک خوبی در آنجا تعریف کرد. آقایی تاکید کرد: انتظار ما این است که رای و نظر جمعی در تصمیمات اثرگذار باشد. به‌عنوان مثال اگر مراکز تجاری ما بی‌‌‌‌‌‌بازده و زیانده هستند، چرا باید اتاق ایران یا سازمان توسعه‌تجارت اصرار به برقرار ماندن آنها داشته باشند؟
 
لزوم تشکیل اتاق‌های بریکس و شانگهای
امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان هم خواستار بر‌‌‌گزاری جلسات منظم میان اتاق‌های مشترک بر اساس منطقه فعالیت آنها شد.
 
او گفت: می‌توانیم میز اقتصادی اتاق‌های مشترک حوزه اوراسیا، شانگهای و... را تعریف کنیم. او هم خواستار اصلاح ساختار اتاق ایران شده و گفت: تا زمانی‌که اتاق‌های مشترک از شهروند درجه دو به شهروند عادی تبدیل نشوند، اتفاق مثبتی در فعالیت آنها رخ نخواهد داد.
 
عابدی خواستار تخصیص منابع بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اتاق‌های مشترک و همچنین درنظرگرفتن بودجه‌‌‌‌‌‌ای برای آموزش، اعزام و پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی شد.
 
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز با بیان اینکه تنها با فهم مشترک می‌توانیم منافع بخش‌خصوصی را دنبال کنیم، گفت:
 
رابطه اتاق ایران و اتاق‌های مشترک نیازمند شفاف‌سازی است.
 
او با اشاره به ضرورت تشکیل شورای روسای اتاق‌های مشترک، گفت: ما معتقدیم این شورا باید ذیل بخش بین‌الملل اتاق ایران تشکیل شود تا از موازی‌کاری پرهیز شود. حریری همچنین خواستار ایجاد تشکل‌های تخصصی درمیان اتاق‌های مشترک کشورهای عضو بریکس، اوراسیا، شانگهای و فعالیت‌های متمرکز و منسجم میان آنها شد.
(دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها