یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۹۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

یک درصد کودهای کشاورزی زیرپله‌ای عرضه می‌شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه یک درصد کودهای مصرفی کشور به صورت زیرپله‌ای عرضه می‌شود، گفت: 17 شرکت متخلف که بسته‌بندی‌های غیرمجاز انجام می‌دادند، به قوه قضائیه معرفی شدند.

 مسعود گیل‌آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور، پیشنهاد کرد برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ارز سموم آماده وارداتی حذف و تعرفه واردات آنها افزایش یابد.
 
گیل‌آبادی افزود: دولت برای سموم آماده وارداتی ارز نیمایی می‌دهد و امکان اینکه تولیدکنندگان داخلی بتوانند با آنها رقابت کنند بسیار کم می‌شود.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور همچنین گفت: فعالیت‌های ترویجی درباره استفاده سم و کود بسیار پایین است و بخش ترویج باید تلاش‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه بیشتر کند.
 
وی اضافه کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همواره از کاهش مصرف سم و کود می‌گویند که از نقطه مطلوب فاصله دارد، اما بخش ترویج باید در این زمینه حمایت کند وگرنه تولیدکنندگان به وظیفه خودشان که تولید است عمل می‌کنند.
 
گیل‌آبادی در ادامه از کیفیت مطلوب کود و سم در کشور خبر داد و گفت: نهادهایی که در داخل تولید می‌شود هم‌تراز با کشورهای اروپایی، آمریکایی، چینی و سایر کشورهایی است که از آنها نهاده وارد می‌کنیم.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور اظهار داشت: کارخانه‌های داخلی توان تولید صد درصد کودهای مصرفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در داخل دارند و با اینکه 3 میلیون تن ظرفیت تولید کود وجود دارد، کمتر از یک میلیون تن در داخل تولید می‌شود و 67 درصد ظرفیت بلااستفاده باقی مانده است.
 
وی در ادامه گفت: برای صادرات کود هم به دلیل اینکه به واردات ماده تکنیکال ارز نیمایی می‌دهند، مجوز صادرات نمی‌دهند.
 
به گفته گیل‌آبادی؛ 35 تا 40 هزار تن سموم کشاورزی در کشور تولید می‌شود و 17 درصد این سموم به صورت آماده از چین و هند وارد می‌شود که بخشی از آنها هم بی‌کیفیت است.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور همچنین گفت: 220 تا 250 میلیون دلار سالانه برای واردات مواد اولیه و نیز سموم آماده مصرف ارز از کشور خارج می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: متأسفانه با اینکه 9 هزار برند تولید داخل وجود دارد، اما برخی کودهایی که در ایران تولید می‌شود، با برچسب کود خارجی در بازار عرضه می‌شود.
 
گیل‌آبادی همچنین از وجود کودها و سموم تقلبی زیرزمینی در بازار هم خبر داد و گفت: هزینه بسته بندی یک بسته سم 50 هزار تومان است و برخی کارخانه‌ها وسوسه می‌شوند که سموم بی‌کیفیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب سموم باکیفیت و گران بفروشند.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور اظهار داشت: 17 شرکت در این زمینه متخلف شناخته شده و پرونده آنها به قوه قضائیه ارجاع شده است.
 
وی تأکید کرد: 10 درصد کودهای مصرفی کشور به صورت زیرپله‌ای عرضه می‌شود.
 
گیل‌آبادی همچنین توضیح داد که با توجه به مذاکراتی که در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده، هفته آینده وضعیت صادرات کود مشخص خواهد شد.
 
(یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها