پنج شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۸۵۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرایی گران‌تر بودن میوه در تولیدکننده میوه ایران؛ قیمت‌های جیرفت را دریابید

جیرفت یا هندوستان کوچک با اینکه بسیاری از میوه‌ها و صیفی‌جات مختلف را تولید و بخشی از نیاز کشور و حتی خارج از کشور را هم تامین می‌کند اما قیمت میوه و تره‌بار در آن حتی از مرکز استان کرمان هم گران‌تر است به طوری که برخی شهروندان خریدهای خود را، حتی شامل تولیدات همین شهرستان، از دیگر شهرها انجام می‌دهند.

بارها شده حتی در فصل برداشت محصولاتی مثل مرکبات، سیب زمینی، پیاز و غیره که در محدوده جیرفت و اطراف آن تولید می شود، برخی شهروندان به علت گرانی این تولیدات در جیرفت، همین محصولات را از دیگر شهرهای استان مانند شهر کرمان ارزان‌تر تهیه می کنند؛ موضوعی که مسئولان محلی یکی از علت های اصلی آن را نبود یک میدان میوه و تره بار استاندارد، گستره فعالیت دلالان و نحوه نامناسب قیمت‌گذاری عنوان می کنند.
معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان ضمن تایید این گرانی از جمله علت های مهم را بی‌سرو سامان بودن میدان میوه و تره بار جیرفت می داند چرا که به زعم وی، آنچه که به عنوان میدان خوانده می شود در واقع زمینی بی در و دیوار با چند غرفه محدود بیشتر نیست که خودروهای زیادی در آن در حال خرید و فروش میوه و تره بار هستند.
از سوی دیگر از نگاه مسئولان محلی، سازمان جهاد کشاورزی یا اصناف، اتحادیه میوه فروشان و نهادهای دخیل در قیمت گذاری نیز، قیمت هایی را تعیین می کنند که بالاتر از قیمت تعیین شده حتی در کرمان است و به نظر می رسد به دلیل نبود نماینده‌ای در این کمیته که نگران مصرف کننده باشد، در تصمیم گیری برای قیمت گذاری، دست بالا گرفته می شود و این گران تر بودن میوه با نزدیکی شب یلدا دغدغه های خانواده ها را بیشتر کرده است.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در مورد علت این گرانی معتقد است: دلیل اصلی گرانی میوه در جیرفت ساماندهی نشدن میدان میوه و تره و تا زمانی که این میدان حصارکشی نشده و ورودی و خروجی مشخص نشود، کنترل قیمت ها دشوار است.
محسن مشایخی افزود: همکاران چندین نوبت در میدان میوه و تره بار جیرفت با هدف کنترل قیمت ها حضور پیدا کرده اند و پرونده تعزیراتی هم تشکیل داده اند اما اثرگذار نیست.
وی اضافه کرد: علت اینکه قیمت میوه در مرکز استان کرمان نسبت به جیرفت پایین تر است، امکان کنترل ورودی و خروجی ها در میدان میوه و تره بار است.
مشایخی ادامه داد: در میدان میوه و تره بار شهر کرمان یک مانیتور نصب شده و قیمت ها اعلام می شود، همه غرفه داران هم مشخص و دارای مجوز هستند.
وی افزود: در این میدان فاکتورهای خرید و فروش خودرویی که وارد میدان میوه و تره بار و خارج می شود مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که شهرداری، میدان میوه و تره بار جیرفت را ساماندهی نکند امکان کنترل قیمت میوه وجود ندارد.
وی ادامه داد: سرپرست سابق شهرداری جیرفت متعهد شده بود تا مهرماه کار ساماندهی میدان را به انجام برساند اما شهردار جدید هم انتخاب شد و این کار انجام نشده است.
مشایخی با اشاره اینکه شورای شهر هم قول هایی در این زمینه داده بود اضافه کرد: جلسه ای با شهردار جدید هم در حضور فرماندار گذاشتیم و به اطلاع او نیز رساندیم در صورتی که میدان میوه و تره بار کنترل نشود امکان کنترل خرده فروشی ها نیز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه شهردار گفته باید بررسی و مشخص شود شهرداری توانایی ساماندهی میدان را دارد یا خیر، افزود: اعلام کردیم اگر شهرداری نمی تواند میدان را ساماندهی کند این کار را به بخش خصوصی بسپارد چون اتاق اصناف هم اعلام آمادگی کرده است که این کار را انجام دهد و در نهایت از عوارض کسب درآمد کند.
دلالان بازار را خراب کرده اند
این مسئول با اشاره به اینکه دلالان در میدان میوه جیرفت حضور دارند و بازار را خراب کرده اند یادآور شد: در این میدان مشخص نیست غرفه ها متعلق به کیست و به طور معمول حدود ۶۰ خودرو شخصی در حال فروش هستند.
 
مشایخی ادامه داد: گفته ایم باید این میدان حصارکشی شود، ورودی و خروجی مشخص داشته باشد و یک بازرس به صورت تمام وقت فاکتورها را بررسی کند.
وی گفت: همکاران به صورت هفتگی از میدان بازرسی می کنند و اخیرا هم گشت مشترک شب یلدا در حال فعالیت است.
قیمت گذاری میوه در جهاد کارشناسی نیست
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان همچنین به روی دیگر سکه که همان نحوه قیمت گذاری است اشاره و بیان کرد: از متولیان تعیین قیمت جهاد کشاورزی است که این کار در کمیته به صورت هفتگی انجام می شود.
نماینده صمت را هنوز نپذیرفته اند
وی اضافه کرد: نمایندگانی از اتاق اصناف و اتحادیه نیز در این کمیته حضور دارند و از جهاد کشاورزی جنوب کرمان خواسته ایم در زمان تعیین قیمت نماینده ای از صنعت، معدن و تجارت هم برای کارشناسی تر بودن قیمت ها در کمیته حضور یابد اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است.
مشایخی با بیان اینکه نرخ گذاری جهادکشاورزی غیرکارشناسی است چون تخصصی در این زمینه ندارد، ادامه داد: پیشتر که متولی قیمت گذاری صمت بود، همکاران ما اول صبح در میدان حضور داشتند و با بررسی فاکتورها، اخذ استعلام از کرمان و تطبیق قیمت ها، قیمت کارشناسی تعیین می کردند.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان افزود: با اینکه جهادکشاورزی متولی است اما صنعت معدن و تجارت نظارت بیشتری بر قیمت ها دارد.
فرمانداری: نظارت ها را افزایش داده ایم
این درحالی است که معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری جیرفت هم به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری پای کار آمده است و قرار شده آسفالت و ایجاد ورودی و دیوارکشی میدان میوه و تره بار را انجام دهد.
روحبخش بیگ زاده با بیان اینکه اگر میدان میوه و تره بار جیرفت سامان گیرد نظارت بر قیمت میوه نیز بیشتر می شود افزود: ورودی میدان باید کنترل شود زیرا به دلیل نبود حصار خودروها توقف و اقدام به فروش می کنند.
وی با اشاره به افزایش کنترل ها همزمان با نزدیک شدن به شب یلدا اضافه کرد: اداره تعزیرات پای کار آمده و گشت های مشترکی نیز شکل گرفته است؛ کسانی که افزایش قیمت مغایر با قیمت تعیین شده داشتند نیز جریمه شدند.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد پاسخ جهاد کشاورزی جنوب کرمان را نیز در این زمینه بگیرد که معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی این سازمان در تماس تلفنی حاضر به مصاحبه درباره این موضوع نشد و آن را منوط به اجازه دیگر مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان کرد.
جیرفت قطب تولید انواع محصولات کشاورزی، صیفی و باغی است به طوری که عمده صیفی جات زمستان کشور از این منطقه تامین و حتی صادر می شود؛ تولید خرما و مرکبات این منطقه نیز از نظر کیفیت و فراوانی شهرت دارد.
میزان تولیدات کشاورزی جنوب کرمان در سال افزون بر پنج میلیون تن برآورد شده است و از نظر آمارها رتبه دوم کشوری را دارد

(پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۹:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها