پنج شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۱۸۸۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

با «بشقاب غذایی سالم» به وزن ایده آل می رسید

یک متخصص تغذیه گفت: کره روغن حیوانی و خامه به دلیل اینکه حاوی چربی اشباع و ترانس هستند، یک بار در هفته، مصرف شود.

شیما جزایری، در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه بشقاب غذایی یکی از راهنماهای تغذیه‌های سالم است، افزود: در این رژیم غذایی افراد بشقاب غذایی را به دو بخش تقسیم می‌کنند. یک قسمت (یک نیمه) را سبزی و میوه همچون کاهو، قارچ، کلم، گوجه فرنگی، سبزی خوردن، هویج و…، می‌ریزند که البته باید مقدار سبزی از میوه بیشتر باشد.
وی ادامه داد: غلات کامل شامل نان کامل، نان جو و برنج قهوه‌ای باید یک چهارم از بشقاب را پر کند و یک چهارم بعدی را نیز باید از پروتئین‌ها از قبیل گوشت سفید، قرمز و ماهی‌ها پر شود.
این دکتری تخصصی تغذیه در خصوص مصرف مایعات در بشقاب غذایی سالم بیان کرد: در این رژیم، مصرف آب، چای کمرنگ، قهوه البته به شرطی که فرد مشکل گوارشی و رفلاکس معده نداشته باشد، توصیه می‌شود؛ و دو واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر و یک لیوان ماست هم باید استفاده شود
وی با بیان اینکه در رژیم غذایی «بشقاب غذایی سالم»، نوع کربوهیدرات از مقدار آن مهم‌تر است، افزود: در این رژیم غذایی از کربوهیدرات‌های مفید از قبیل غلات کامل استفاده می‌شود. از این رو مصرف قند و شکر، شیرینی جات، افزودنی‌ها و نوشابه در رژیم بشقاب غذایی سالم توصیه نمی‌شوند.
جزایری درباره بشقاب غذایی افراد مبتلا به دیابت ادامه داد: بشقاب غذایی بیماران دیابتی، هم تقریباً شبیه بشقاب غذایی افراد دیگر است، فقط در افراد دیابتی، سبزی‌های نشاسته‌ای را از بقیه سبزی‌ها جدا می‌کنیم. سیب زمینی، کدوحلوایی، ذرت و باقلا سبز را برای آنها در دسته، مواد پروتئینی طبقه بندی می‌شوند. در حالتی که پنیر برای افراد عادی در گروه لبنیات قرار دارد.
وی افزود: رژیم افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، شبیه عموم مردم است. منتهی مصرف قند و شکر بسیار کم‌تر خواهد بود.
این دکتری تخصصی تغذیه در پاسخ به این پرسش که در رژیم غذایی نوجوانان مصرف لبنیات چه تفاوتی با بزرگسالان دارد، گفت: بزرگسالان روزانه دو واحد و نوجوانان سه واحد لبنیات باید در روز مصرف کنند.
وی اظهارکرد: در کنار بشقاب غذایی، ظرف روغن سالم به میزان متعادل وجود دارد. این روغن شامل روغن زیتون، کلزا (کانولا)، کنجد و گاهی روغن آفتابگردان و سویا است.

(پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۶:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها