پنج شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۸۸۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

در بازار شب یلدا چه می‌گذرد؟

بنابر اذعان مسئولان مبنی بر فراوانی اقلام مورد نیاز شب یلدا همچون میوه، آجیل و خشکبار، شیرینی، مرغ و ماهی، انتظار می‌رود که با تشدید نظارت‌ها نوسانی در بازار رخ ندهد.

 با توجه به آنکه تنها چندساعت به بلندترین شب سال زمان باقی است، بازار میوه، شیرینی، آجیل و ماهی فروشی حسابی داغ شده است چراکه ایرانیان از دیرباز ۳۰ آذر را به عنوان شب یلدا یا شب چله کنار خانواده های خود جشن می‌گیرند.
رصدها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هرکیلو هندوانه ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، خرمالو ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان، انار ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان، ازگیل ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، نارنگی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، موز ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، پرتقال جنوب ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان، پرتقال شمال ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، سیب ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان است. همچنین هرکیلو پسته با نرخ ۵۰۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، بادام هندی ۹۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، فندق ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان، بادام درختی ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
ناگفته نماند که قیمت مرغ و ماهی با نوساناتی در بازار روبرو شده است، هرچند مسئولان بارها اعلام کرده اند که کمبودی در سطح عرضه وجود ندارد و بعضا در راستای تنظیم بازار، سیاستی همچون واردات مرغ از ترکیه هم اتخاذ کرده اند.
بازرسان وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف با همکاری یکدیگر طرح تشدید نظارت بر بازار شب یلدا را در سراسر کشور اجرا کرده اند.
در همین رابطه مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد می گوید: مردم هرگونه عرضه کالا بالاتر از نرخ  مصوب را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.
مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد گفت: به استناد تفاهم‌نامه منعقده وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف کشور، در شبکه عمده‌فروشی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی و شبکه خرده‌فروشی بازرسان اصناف اقدام به نظارت در این طرح را انجام می‌دهند.
بنابر نرخ نامه سازمان میادین میوه و تره بار  قیمت آجیل شیرین بدون باسلوق با ۱۰ درصد پسته خام (اکبری، کله قوچی)، ۱۵ درصد مغز بادام، ۱۵ درصد نخودچی دو آتیشه بی‌نمک، ۱۵ درصد کشمش سبز، ۱۵ درصد برگه قیصی، ۱۵ درصد فندق خام با پوست و ۱۵ درصد انجیر خشک ۳۲۱ هزار تومان اعلام شده است.
 آجیل شور با‌ ترکیب ۱۵ درصد پسته (اکبری، کله قوچی) شور، ۱۵ درصد مغز بادام، ۲۰ درصد نخودچی دو آتیشه شور، ۲۰ درصد تخمه کدو گوشتی دو آتیشه شور، ۱۵ درصد تخمه جابانی و ۱۵ درصد فندق با پوست شور به قیمت ۳۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.
نوسانی در بازار مرغ شب یلدا نداریم
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم در میادین و فروشگاه ها ۷۳ هزار تومان است.
به گفته او، با توجه به حجم عرضه مرغ گرم و منجمد و واردات مرغ گرم به منظور تنظیم بازار پیش بینی می شود که نوسانی در بازار شب یلدا رخ ندهد.
یوسف خانی با بیان اینکه مشکلی در بحث عرضه مرغ نداریم، افزود: اگر بنابر اذعان مسئولان و اتحادیه مرغداران ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گیرد، نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه مازاد خواهیم داشت.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه روزانه ۶ تا ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور مورد نیاز است، گفت: بنابر آمار از این میزان روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن مرغ در تهران توزیع می شود.
ازدیاد تقاضا قیمت ماهی را تنها ۲ درصد افزایش داد
احمدی عضو اتحادیه پرنده و ماهی گفت: همه ساله در شب یلدا و شب عید تقاضا برای خرید ماهی در بازار افزایش می یابد که این امر منجر به نوسان قیمت می شود.
او از افزایش ۲ درصدی قیمت قزل آلا نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو قزل آلا از ۱۵۵ به ۱۶۰ هزار تومان و سالمون از ۱۷۵ به ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.
احمدی قیمت  کنونی هر کیلو سفید پرورشی در عمده فروشی را ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان، کپور ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان و آزاد سرگنده ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این مبلغ با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.
عضو اتحادیه پرنده و ماهی با بیان اینکه کمبودی در عرضه ماهی نداریم، گفت: با توجه به حجم عرضه ماهی پیش بینی می شود که تغییر قیمتی در بازار شب یلدا نداشته باشیم.
کمبودی در عرضه میوه شب یلدا نداریم
مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به ذخیره سازی مناسب ۵ هزار تن پرتقال، انار، خرمالو و هندوانه نوسانی در بازار شب یلدا نداریم.
او قیمت هر کیلو هندوانه سیاه جاسک و چابهار را ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان، هندوانه سفید میناب ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان، هندوانه خطی میناب ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، انار ۱۵ تا ۶۰ هزار تومان، ازگیل ۵۵ هزار تومان، خرمالو ۳۵ هزار تومان، پرتقال شمال ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال جنوب ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان، انگور ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و کیوی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.
دارایی نژاد گفت: هم اکنون هرکیلو نارنگی انشو با نرخ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، نارنگی پیچ ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، نارنگی یافا ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، سیب زرد و قرمز ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، لیموشیرین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، موز هندی ۵۸ هزار تومان، موز اکوادور ۷۰ هزار تومان، موز پاکستان ۳۵ هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب حداکثر ۳۰ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: به تمام وانتی‌های سطح شهر تهران و جاده‌ها نیز بار برای توزیع داده شده است.
همچنین حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد گفته بود که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته و مجموع سطح زیرکشت، تولید هندوانه پاییز به حدود ۲۹۰ هزار تن می رسد.
اصغری از عرضه ۱۲۰ هزار تن هندوانه شب یلدا خبر داد و گفت: طبق آمار حدود ۱۷۰ هزار تن هندوانه در آذرماه عرضه می شود که ۱۲۰ هزار تن آن مخصوص بازار شب یلداست.
حداکثر قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا ۴۸۰ هزار تومان
علی بهره مند رئیس اتحادیه شیرینی فروشان اعلام کرده که شیرینی‌های مخصوص شب یلدا  آماده شده و کمبودی در مواد اولیه مورد نیاز شیرینی در سراسر کشور وجود ندارد.
همچنین خدامی رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران گفت: حداکثر قیمت آجیل شب یلدا که شامل ۹۰۰ گرم پسته اکبری یا احمدآقایی ممتاز، مغز گردو، بادام هندی، انجیر، مغز فندوق، بادام پوست کاغذی، کشمش، توت، مویز و برگه زرد آلود  و ۱۰۰ گرم (چند تکه) باسلوق است، حداکثر ۴۸۰ تومان تعیین شد.
خدامی گفت: عرضه آجیل شب یلدا با قیمتی بیش از هرکیلوگرم ۴۸۰ هزار تومان  مصداق گران فروشی محسوب می‌شود.
با توجه به آنکه در ایام و مناسبت های مختلف، دلالان و واسطه گران به بهانه های مختلف با اعمال سودهای غیرمنطقی در صدد برهم زدن نظم بازار هستند، از این رو انتظار می رود طبق وعده مسئولان وزارت جهاد و اتاق اصناف نظارت ها در این ساعات باقی مانده تا شب یلدا افزایش یابد تا برخی فروشندگان در پی ازدیاد تقاضا بدنبال سودهای هنگفت نباشند.

(پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۱:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها