سه شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۸۸۰۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سازمان تعاون روستایی به داد سیب‌زمینی‌کاران برسد

رییس اتحادیه بارفروشان تهران گفت:امسال بالای ۵.۵میلیون تن سیب‌زمینی در کشور تولید شد که بیش از نیاز بازار است.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگو با مهر به صادرات هندوانه پس از شب یلدا اشاره کرد و گفت: پس از تأمین بازار شب یلدا قرار است ۹۰ درصد بار هندوانه کشت شده در بوشهر، میناب و… به ترکیه صادر شود. با کاهش مصرف هندوانه در کشور، فقط ۱۰ درصد این محصول آب بر در داخل توزیع می‌شود.
 
وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی امر بدیهی است به طوری که روزانه ۱۰ تا ۱۵ کانتینر بار انار معادل ۲۰۰ تن به پاکستان صادر می‌شود اما در این خصوص باید برنامه داشت.
 

صادرات گوجه فرنگی با وجود کاهش تولید
رییس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به پیش‌بود و کم‌بود هر ساله محصولات کشاورزی در ایران به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست، گفت: کشت محصولات بدون برنامه انجام می‌شود و این منجر به آسیب‌هایی به تولید و اقتصاد کشور شده است؛ به عنوان مثال امسال با کم‌بود تولید گوجه فرنگی و پیش بود کشت سیب زمینی رو به رو هستیم.
 
وی اضافه کرد: با وجود گوشزد کم‌بود کشت گوجه فرنگی، صادرات ادامه داشت به طوری که قیمت این محصول پرمصرف به بیش از ۴۵ هزار تومان در هر کیلو رسید.
 
وی ادامه داد: در دو ماه اخیر نرخ گوجه فرنگی روند افزایشی داشته زیرا فاصله ۴۰ روز تا ۲ ماه بین کشت این محصول در استان‌های تولیدکننده، عرضه را کاهش داد اما صادرات ادامه یافت. دلیل این امر هم ۲ برابر بودن نرخ صادرات گوجه فرنگی بود.
 
قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی باید ۱۵ هزار تومان باشد
 
دارایی نژاد در ادامه موضوع صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر صادرات گوجه فرنگی گلخانه‌ای و گوجه فرنگی زیتونی بدون تعرفه در حال انجام است.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید نرخ گوجه فرنگی بیش از ۱۵ هزار تومان و کمتر از این عدد باشد، گفت: هم اکنون قیمت عمده هر کیلو گوجه فرنگی در میدان بارفروشان بین ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان است.
 
رییس بارفروشان تهران در توضیح بیشتر گفت: یک هکتار زمین به ۴ کیلو بذر گوجه فرنگی نیاز دارد. هر کیلو بذر هم ۲۰ میلیون تومان است. به این ترتیب ۸۰ میلیون تومان فقط هزینه بذر مورد نیاز برای کشت گوجه فرنگی در یک هکتار زمین می‌شود. هزینه تمام شده تولید یک کیلو گوجه فرنگی با هزینه‌های حمل و نقل، اجاره زمین و… برای کشاورز حدود ۱۰ هزار تومان می‌شود در نتیجه نباید نرخ این محصول از ۱۵ هزار تومان کمتر باشد.
 
وی ادامه داد: امسال تولید پیاز در هندوستان روند کاهشی داشت از این رو صادرات این محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس قطع شد. اگر ایران هم صادرات پیاز را متوقف نمی‌کرد امروز هر کیلو پیاز به ۴۰ هزار تومان در بازار رسیده بود.
 
تعاون روستایی به موضوع خرید مازاد سیب‌زمینی ورود کند
 
دارایی نژاد با اشاره به بیش‌بود کشت سیب زمینی در سال جاری عنوان کرد: امسال بالای ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده که بیش از نیاز بازار است. امکان صادرات وجود ندارد زیرا کشت سیب زمینی در جهان بالا است؛ البته صادرات به شکل بسیار محدود در حال انجام است.
 
وی گفت: در حال حاضر قیمت عمده هر کیلو سیب زمینی بین ۷ تا ۸ هزار تومان است که هزینه تولید هم تأمین نمی‌شود. چنین امری حاکی از بی برنامگی متولی کشت در کشور است.
 
رییس بارفروشان تهران با بیان اینکه امروز که با بیش‌بود تولید سیب زمینی رو به رو هستیم باید تعاونی روستایی ورود و مازاد تولید را خریداری کند، گفت: برای جلوگیری از زیان کشاورزان باید مازاد تولید در صنایع تبدیلی استفاده شود یا می‌توان به عراق، پاکستان و افغانستان صادرات داشت.
 
دارایی نژاد تاکید کرد: اگر این امر مدیریت نشود سال آینده با کم‌بود ۵۰ درصدی کشت سیب زمینی و بیش‌بود گوجه فرنگی رو به رو خواهیم بود.
 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضع عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی نوشت: پیرو رونوشت نامه شماره ۲۱۱۸۵۱ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۹ با موضوع درج عوارض صادراتی پیاز و گوجه فرنگی در پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور به معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و به استناد بند ۶ تصمیمات جلسه مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۲ ستاد تنظیم بازار موضوع نامه شماره ۵۳۲۷۷/ م مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ دفتر معاون اول رئیس جمهور عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی کد تعرفه (۰۷۰۲۰۰۱۰) از تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۳ تا اطلاع ثانوی به میزان ۵۵ درصد تعیین می‌شود.
 
گفتنی است گوجه فرنگی گلخانه‌ای کد تعرفه (۰۷۰۲۰۰۲۰) و گوجه فرنگی گیلاسی کد تعرفه (۰۷۰۲۰۰۳۰) مشمول عوارض صادراتی نبوده و تشخیص زراعی بودن گوجه فرنگی صادراتی توسط معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان محل گمرک اظهار و تأیید سیستمی در سامانه EPL از سوی معاون دفتر توسعه صادرات این معاونت انجام خواهد شد.
(سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها