دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۷۵۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خودکفایی محصولات راهبردی تا افق ۱۴۱۱

معاون وزیر جهاد گفت: تا افق ۱۴۱۱ در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.

مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از سال ۱۹۸۶ منظور از تامین امنیت غذایی تامین غذای مورد نیاز هر کشوری بود و این در حالی است که امروز امنیت غذایی ابعاد مختلفی از نظر فیزیکی و اقتصادی به خود اختصاص داده است.
او افزود: زمانی امنیت غذایی در یک کشور معنا دارد که مردم در طول شبانه روز به غذای کافی، حلال و مغذی برای یک زندگی فعال دسترسی داشته باشند و تحت یک رژیم غذایی نیازهای خودشان را تامین کنند.
خیام نکویی ادامه داد: ما در افق ۱۴۱۱ یعنی ۹ سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.
او تامین و دسترسی مردم به غذای مورد نیازشان را امنیت غذایی دانست.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فراهمی را یکی از ابعاد امنیت غذایی اعلام و گفت: مقصود از فراهمی این است که کشورها بتوانند برمبنای تولید داخلی یا تجارت یا از طریق کشت فراسرزمینی این غذا را برای مردم شان تامین کنند.
او با اشاره به بُعد دسترسی امنیت غذایی ادامه داد: زمانی که مردم از نظر اقتصادی بتوانند به غذای کافی دسترسی داشته باشند، امنیت غذایی محقق شده است.
خیام نکویی با اشاره به اینکه در حوزه امنیت غذایی به یک سند جامع نیاز داشتیم، افزود: سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی با ریل گذاری ۱۰ ساله برای اولین بار پس از ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه امنیت غذایی اتفاق افتاده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مهم ‌تر از تدوین و ابلاغ سند امنیت غذایی، اجرای آن است و اجرایی سازی سند مستلزم ردیف اعتباری مستقل است.
او با اشاره به الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی، که در سند هم به آن اشاره شده است، گفت: الگوی کشت دو مولفه اصلی افزایش بهره وری و مطلوبیت سازی را دارد و ما با افزایش بهره وری با توجه به مطلوبیت سازی و افزایش ضریب نفود دانش شاهد اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی خواهیم بود.

(دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲) ۰۷:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها