شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۷۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش‌بینی تولید ۱.۲ میلیون تن انار در سال جاری

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد گفت: تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انار در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

زهرا جلیلی مقدم سطح باغات انار را حدود ۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح ۹۱ هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و مابقی غیربارور است.
او با بیان اینکه انار شب یلدا تامین است، افزود: میزان تولید انار بیش از نیاز مصرف داخل است به طوری که ظرفیت افزایش صادرات را داریم.
جلیلی مقدم درباره آخرین وضعیت صادرات انار گفت: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن انار با ارزش حدود ۶ میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۲۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
او با بیان اینکه ایران دارای رتبه نخست سرانه تولید انار و رتبه سوم تولید در جهان را داراست، افزود: در قالب یک برنامه ۵ ساله اصلاح باغات انار در سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و حذف باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام تجاری در سطح  ۸ هزارو ۹۰۰ هکتار را در دست اجرا و اقدام داریم.
مدیرکل دفتر میوههای گرمسیری و نیمهگرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روش‌های سنتی باغداری دیگر پاسخگوی شرایط فعلی بخش کشاورزی نیست، گفت: محدودیت منابع آبی و بروز تنش‌های دمایی منجر به طغیان آفات و بیماری‌ها در باغات می‌شود.
به گفته او، با توجه به سرانه تولید، برنامه توسعه‌ای با روش‌های پیشین نداریم و اصلاح و احیای باغات را برنامه‌ریزی و دنبال می‌کنیم.
جلیلی‌مقدم در ادامه افزود: برای مدیریت تنش خشکی نیز در حال حاضر طرح‌هایی به صورت پایلوت و الگویی، در زمینه مدیریت آبیاری، اصلاح بستر کشت، تراکم کشت و اصلاح باغات صورت گرفته که نتایج خوبی بدست آورده‌ایم و با ترویج و اجرایی کردن آنها، می‌توان تنش‌ها را مدیریت کرد.
او، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و سایبان و پوشش میوه، تغذیه مناسب و کاربرد آنتی استرس‌ها را از شیوههای موثر در کاهش تنش گرمایی در باغات انار برشمرد.
 به گفته این مقام مسئول، استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی ، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم جزء بزرگترین تولید کنندگان انار کشور محسوب می‌شوند.
جلیلی‌مقدم گفت: استان فارس ۳۳ درصد، مرکزی ۱۰ درصد، یزد ۸ درصد، خراسان رضوی ۷ درصد، سمنان ۸ درصد، اصفهان ۷ درصد، لرستان ۶ درصد، خراسان جنوبی ۳ درصد، سیستان و بلوچستان ۲ درصد و کرمان ۱ درصد و سایر استان‌های کشور ۱۴ درصد تولید را برعهده دارند.

(شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲) ۱۷:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها