سه شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۶۵۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تلاش برای نجات زیتون‌های باستانی

مردم و مقام‌های «اردن»‌ تلاش دارند از درختان زیتون باستانی این کشور حفاظت و آن‌ها را به فهرست میراث جهانی ناملموس «یونسکو» اضافه کنند.

«علی صالح عطا»،‌ کشاورز اردنی ۸۴ ساله‌ صاحب چندین درخت زیتون باستانی ۲۰۰۰ ساله است. این کشاورز معتقد است این درختان نمایش‌دهنده تاریخچه اردن هستند.
این درختان یک نماد ملی محبوب محسوب می‌شوند، اما به دلیل ساختمان‌سازی‌ در شهر، قطع غیرقانونی درختان و استفاده از آن‌ها برای تزئین خانه و باغ‌های افراد ثروتمند در خطر نابودی قرار گرفته‌اند.
زمین زراعی «عطا» در «الهاشمیه»،‌ یک منطقه جنگلی واقع در ۷۰ کیلومتری شمال‌غربی «عمان» قرار دارد. این کشاورز می‌گوید در وصیت‌نامه خود به فرزندان و نوه‌هایش توصیه کرده است پس از مرگ او از این درختان مراقبت کنند.
بر اساس اطلاعات شورای جهانی زیتون، اردن دهمین تولیدکننده بزرگ زیتون در جهان است.
تعداد بسیار زیادی از درختان باستانی این کشور که هزاران سال عمر دارند، بخش جدایی‌ناپذیر هویت و فرهنگ این کشور محسوب می‌شوند.
به گفته «نظیر حداد»، مدیرکل مرکز ملی تحقیقات کشاورزی، در بسیاری از مناطق اردن به ندرت اتفاق می‌افتد که در حیاط خانه‌ها دست‌کم یک درخت زیتون وجود نداشته باشد.
به گفته «حداد»‌، امروزه زیبایی این درختان زیتون، آن‌ها را در معرض خطر قرار داده است. برای مثال، برخی از صاحبان هتل‌ها،‌ ویلاداران و صاحبان شرکت‌ها برای تزئین موسسات خود این درختان را خریداری و به این مکان‌ها منتقل می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از این درختان از این نوع جابه‌جایی‌ها جان سالم به در نمی‌برند و قوانین جدید قصد دارند از درختان حفاظت کنند.
«حداد»‌ توضیح داد: «قوانین جدید اردن از این درختان در مقابل جابه‌جا شدن و از ریشه‌کنده‌شدن مراقبت می‌کند و همکاری بین وزارت امور داخلی، مرکز ما و پلیس برای جلوگیری از اینگونه اقدامات مگر در موارد استثنائی صورت خواهد گرفت.»
اردن ۱۱ میلیون درخت دارد که ۲۰ درصد از کل زمین‌های کشت‌شده این کشور را تشکیل می‌دهد. این درختان سالانه در مجموع ۵۰ هزار تن زیتون و ۲۵ هزار تن روغن زیتون تولید می‌کنند و در ایجاد ۱۲۰ میلیون دینار اردن (معادل ۱۶۹ میلیون دلار) در اقتصاد این کشور نقش دارند.
سازمان‌های داخلی با همکاری وزارت فرهنگ «اردن»‌ تلاش دارند که به امید کمک به حفاظت از این درختان آن‌ها را به فهرست میراث جهانی ناملموس «یونسکو» اضافه کنند.
مقام‌های اردن همچنین قصد دارند با چاپ کردن یک کد QR روی هر یک از بطری‌های روغن زیتون، مردم را بیشتر با این درختان آشنا کنند. این کدها اطلاعاتی از قبیل موقعیت مکانی درخت، مالک آن،‌ تاریخچه درخت، کیفیت روغن و سن آن را شامل می‌شوند.

(سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲) ۱۲:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها