دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۱۱۸۶۲۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس فرآورده های لبنی

آغاز طرح شیر مدارس و پاسخ به چند سوال/ پیشنهادی برای تامین بودجه طرح

طرح شیر مدارس روز گذشته در ۲۱ استان کشور کلید خورد و حال سوال اینجاست که چرا این طرح با تاخیر آغاز شد و چه موانعی بر سر راه آن وجود دارد که رئیس هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

 طرح توزیع شیر رایگان در مدارس بعد از سال‌ها توقف و عدم اجرا بالاخره روز گذشته آغاز شد. این طرح بنا بر اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر در مدارس ابتدایی دولتی ۲۱ استان اجرایی شده و در مابقی استان‌ها نیز آموزش و پرورش در تلاش برای رفع موانع اجرایی طرح است.
 
بنا بر اعلام معاون وزیر یکی از دلایل کندی این طرح عدم آمادگی شرکت‌های تولیدکننده لبنی در برخی استان‌ها برای تولید شیر فرادما یا استریل است.
 
در این راستا میراسلام تیموری - رئیس هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی -  در پاسخ به این سوال که چرا طرح شیر رایگان مدارس با بیش از دوماه تاخیر از آغاز سال تحصیلی جدید اجرا شد؟ به ایسنا گفت: در مذاکراتی که برای اجرای طرح شیر مدارس انجام شده بود، قرار بود این طرح به‌طور متمرکز و با عقد تفاهم نامه با انجمن صنایع فرآورده های لبنی انجام شود اما بنا بر آنچه مسئولان آموزش و پرورش و همینطور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند، به دلیل وجود موانع قانونی اجرای این طرح به‌طور متمرکز مقدور نشد و آموزش و پرورش ترجیح داد تا مستقیم در هر استان با تولیدکنندگان محصولات لبنی وارد مذاکره شوند. این کار علاوه بر اینکه باعث عقب افتادن فرآیند عقد قرارداد شد، زمان تامین مواد بسته بندی شیر استریل را هم از آنچه پیش بینی شده بود، افزایش داد.
 
وی افزود: با این وجود با پیگیری‌هایی که آموزش و پرورش، وزارت جهاد و همچنین انجمن صنایع لبنی انجام دادند بخش عمده‌ای از مشکلات رفع شده و امید می‌رود که باقی استان‌ها هم مورد پوشش این طرح قرار گیرند.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی شرکت‌های لبنی در بعضی مناطق آمادگی لازم برای تولید شیر فرادما را ندارند و آیا این امکان وجود دارد که شیر فرادمای مورد نیاز این استان‌ها از استان‌های دیگر تامین شود، افزود: خوشبختانه رئیس دولت محل تامین بودجه شیر مدارس را برای سال تحصیلی جدید مشخص کرده، اما دستورالعمل‌های آموزش و پرورش بر استانی شدن بودجه شیر مدارس تاکید دارد. استانی شدن قراردادها باعث می شود تا امکان انتقال محصولات تولیدی از یک استان به استان دیگر به دلیل افزایش هزینه حمل محدود شود.
 
وی با بیان اینکه با توسعه توزیع شیر از استریل به فراپاستوریزه و پاستوریزه، بخشی از مشکلات مربوط به تامین شیر مدارس حل شده، گفت: پیشنهاد ما این است که برای سال تحصیلی آینده از همان خرداد ماه برای اجرای شیر مدارس تمهیدات لازم آغاز شود و دیگر اینکه برای تداوم و تثبیت اجرای شیر مدارس و تامین به موقع اعتبار آن، در بودجه سال آتی محل تامین بودجه شیر مدارس از محل مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌های لبنی به‌خصوص کارخانه‌هایی که در این طرح مشارکت می‌کنند، باشد.
 
تیموری توضیح داد: برآوردها نشان می‌دهد مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌های لبنی چیزی بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان است که اگر این منابع به شیر مدارس اختصاص یابد، می‌تواند به جای ۳۵ نوبت در ۷۰ نوبت آن هم برای ۱۶ میلیون دانش آموز هم در مقطع ابتدایی و هم در مقطع متوسطه و هم در کلیه مدارس اعم از دولتی و غیر دولتی کافی باشد.
(دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۵:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها