دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۶۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خروجی دانشگاه ها پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خروجی وزارت علوم از دانشگاه ها برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش کشاورزی پاسخگو نیست که در دولت سیزدهم در حال بازنگری این موضوع هستیم.

مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی در مراسمی به مناسبت هفته پژوهش، اظهار کرد: یکی از چالشهای اولویت زا در بخش کشاورزی که در مقالات باید رفع شود نحوه انتقال آن به عرصه بخش کشاورزی است و باید در کنار آن آموزش بهره برداران نیز انجام شود.
وی افزود: میانگین سن کشاورزان به 54 سال افزایش یافته است. خروجی وزارت علوم برای تربیت نیروی انسانی پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی کشور نیست و نیازمند اصلاحاتی است که در دولت سیزدهم در حال بازنگری آن هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای آموزش و تربیت نیروی مورد نیاز در بخش کشاورزی مدارسی ایجاد شده است تا خروجی مناسبی برای بخش کشاورزی کشور داشته باشند.
خیام نکویی تصریح کرد: انتخاب خبرگان بخش کشاورزی و کشاورزان پیش رو در کشور انجام شده است که با قرار دادن حوزه هایی در اختیار آنها منجر به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خواهد شد.
*تولید سالانه یک میلیارد دلار بذر در کشور
وی گفت: سازمان تحقیقات با 8 هزار نفر نیرو و دو هزار نفر محقق تنها 70 میلیون دلار بودجه دارد این درحالی است که ما با تولید 98 درصد هسته های اولیه بذر مورد نیاز بخش کشاورزی معادل یک میلیارد دلار ارزش افرینی کرده ایم و تنها دو درصد از بذر هیبرید مربوط به گل و گیاه سالانه 110 تا 120 میلیون دلار واردات انجام می شود.
رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی افزود: در دیداری که با رئیس جمهور انجام شد، وی بیان کرد که در تولید حضور سبزی و سیفی به ویژه محصولاتی مانند گوجه و خیار و بادمجان نیز باید خودکفا شویم.
خیام نکویی اضافه کرد: پارکهای علمی فناوری بخش کشاورزی در کشور ایجاد شده و شرکتهای فناور در آنجا فعال هستند و دستاوردهای جدیدی برای کشور دارند.
*سالانه 70 میلیارد دلار محصول کشاورزی در کشور تولید می شود
وی با بیان اینکه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی رتبه 70 را در دنیا در میان همتایان خود دارد، گفت: از نظر نوآوری نیز رتبه 72 و از نظر دستاوردهای تحقیقاتی رتبه 63 را داریم.
رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی در پایان گفت: ارزش تولید محصولات کشاورزی کشور معادل سالانه 70 میلیارد دلار است همچنین ارزش مالی تحقیقات علمی و فنی در این سازمان معادل دو میلیارد دلار است.

(دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها