دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۶۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۴۲ هزار تُن از محصولات باغی مازندران صادر شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: ۴۲ هزار تن محصولات باغی شامل کیوی، پرتقال و نارنگی استان در سه ماه اخیر از گمرکات مازندران به کشورهای مختلف جهان صادر شد.

حسن خیریانپور روز دوشنبه بیان کرد: با تدابیر اندیشیده شده از سوی استاندار مازندران در سه ماه اخیر ۱۵ هزار و ۵۹ تن پرتقال، ۲۰ هزار و ۲۸۰ تن نارنگی و ۶ هزار و ۵۴۹ تن کیوی در قالب ۲ هزار و ۱۵۸ محموله از طریق گمرکات مازندران به خارج از کشور صادر شده است.
وی اضافه کرد: این آمار صادرات برای مدت مشابه سال گذشته ۱۸ هزار و ۶۲۱ تن صادرات مرکبات است، که هشت هزار و ۶۴۳ تن نارنگی، پنج هزار و ۴۰۴ تن پرتقال و چهار هزار و ۵۷۴ تن کیوی بوده است.
وی اظهار داشت: صادرات مرکبات از مازندران در سالجاری نسبت به سال گذشته جهشی در حال افزایش است.
طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
زمان برداشت پرتقال هم که "تامسون " مهم ترین رقم آن محسوب می شود از نیمه آبان شروع شد. به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.
مازندران سه هزار روستا و آبادی دارد که بنا به اعلام اداره کل امور روستایی استانداری مازندران براساس آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد است که این رقم برای مازندران ۴۶.۴ درصد است.
استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار حدود هشت میلیون تن، حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور، رتبه اول را دارد.
بر اساس آمارهای رسمی اقلام غذایی ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش مازندران که ۴۰۰ هزار کشاورز آن حدود هشت میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی تولید می کنند، بسیار مهم و حساس است.
مسوولان و دست اندرکاران دولت سیزدهم در مازندران با درک جایگاه و اهمیت ظرفیت های تولید در روستاها یکی از هدفگذاری های خود برای توسعه و پیشرفت استان را بر این مناطق گذاشتند و برای این منظور صادرات محصولات کشاورزی در نوک پیکان چشم انداز و برنامه ای راهبردی استان قرار گرفته است.
دیدار و نشست با مسوولان سیاسی و تجاری کشورهای همسایه و رایزنی برای انجام مراودات تجاری بخشی از اقدامات انجام شده در این خصوص بوده است که باعث شد فصل جدیدی از مراودات تجاری مازندران با دیگر کشورها را فراهم کند.
ولگاگراد، ‌اکتائو در کشور روسیه، ‌هند و اخیرا صربستان از جمله مقاصد ارسال محصولات کشاورزی مازندران هستند که رایزنی های حدود ۲ سال اخیر در این مناطق به بار نشست و محصولات استان در سبد خرید آنها قرار گرفته است.
به طوریکه استاندار مازندران مهر ماه امسال از عقد قرارداد با سه شرکت زنجیره ای کشور روسیه خبرداد و گفت:در زمان حاضر شروع تجارت و صادرات ۱۲۰ کالای تولیدی مازندران آغاز شده است.
همسو با انجام دیپلماسی خارجی برای پُربارکردن تجارت خارجی مازندران فراهم کردن زیرساخت های سخت افزاری لازم در این خصوص نیز در دستور کار قرار گرفت و به آب انداختن کَشتی کانتینربر یخچالی در بندرامیرآباد فصلی دیگر در صادرات محصولات کشاورزی مازندران ایجاد کرده است.

(دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها