شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۸۵۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کاهش خریدگوشت در کانادا

محققان می‌گویند که به تدریج مصرف‌کنندگان کانادایی عادت‌های خرید و غذا خوردن خود را تغییر می‌دهند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

همیشه برروی میز شام در خانه سوزانا توبار، گوشت معمولا ستاره نخست صحنه بود. او می‌گوید که خانواده عاشق گوشت او ازشهر کلگری، دوست دارند برای چند شب در هفته استیک خوب یا کباب درست کنند و مرغ نیز هر از چند گاهی در لیست انتخاب‌های آنها قرار دارد.
اما این روزها وعده‌های غذایی آنها بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. بنابراین فرض کنید که به جای خوردن فقط مرغ همراه با سالاد، سعی می‌کنیم آن را با پاستا درست کنیم تا غذای بیشتری داشته باشیم. سوزانا می‌گوید که وعده پروتئین‌های حیوانی آنها کوچک‌تر شده، چون یک ظرف پاستا می‌تواند دو یا سه روز بیشتر دوام بیاورد. اما میزان خریدهای آنها از فروشگاه‌های کاستکو از زمان افزایش قیمت‌ها تغییر کرده است. او در ادامه افزود: ما قبلا همه چیز را از آنجا می‌خریدیم، مانند مرغ، میگو، ماهی قزل‌آلا، گوشت و سایر اقلام. اکنون آنها همان مقدار را خرج می‌کنند اما تنها سه قلم از این پروتئین‌ها را به خانه می‌برند زیرا همه چیز اکنون بسیار گران است.
بر اساس یک نظرسنجی که توسط Ipsos در ماه ژوئیه انجام شد، ۴۷‌درصد از گوشت‌خواران شرکت‌کننده در آن گفتند که قصد دارند مصرف گوشت خود را در سال‌جاری کاهش دهند که هزینه مهم‌ترین دلیل این کار است. اکنون محققان مواد غذایی می‌گویند که پس از سال‌ها که به آنها گفته شد سبزیجات بخورید، تورم می‌تواند دلیلی باشد که ما واقعا این کار را انجام دهیم. کتی پروتا، معاون استراتژی بازار در ایپسوس، بیش از ۲۰ سال است که خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مصرف‌کنندگان کانادایی را ردیابی کرده است.
او می‌گوید: از زمانی که ایپسوس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ از کانادایی‌ها در مورد قصد گوشت‌خواری آنها سوال پرسید، افزایش ۲۵ درصدی در پاسخ‌دهندگانی که گفته‌اند قصد کاهش مصرف دارند، ایجاد شده است و دلایل آنها برای انجام این کار تغییر کرده است. پروتا گفت، حتی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، نگرانی‌های بهداشتی و ‌‌‌زیست محیطی از دلایلی است که مردم به دنبال کاهش مصرف گوشت بودند. اما در طول سال گذشته، به طور جالبی، قیمت گوشت به جایگاه نخست موادغذایی افزایش یافته است و با توجه به فشاری که این روزها بر توان مالی مصرف‌کنندگان با توجه به افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت مواد غذایی وارد می‌شود، این موضوع واقعا تعجب‌آور نیست.
پروتا گفت: این عوامل ممکن است به این معنی باشد که ما به یک «نقطه عطف» رسیده‌ایم که در آن جنبش غذای گیاهی تجدید حیات خواهد شد، مانند قبل از پاندمی؛ زمانی که علاقه زیادی به جایگزین‌های گوشت گیاهی به جای گوشت قرمز وجود داشت. مایک فون ماسو، دانشیار دپارتمان غذا، کشاورزی و اقتصاد منابع دانشگاه گولف، اقتصاددان مواد غذایی، در این خصوص اظهار کرد: تعجب‌آور نیست که مردم عادات غذایی خود را در واکنش به قیمت‌های بالاتر تغییر می‌دهند. من فکر می‌‌‌کنم مردم انتخاب‌های متفاوتی دارند و فکر می‌کنم مردم کمتر از قبل در رستوران‌ها غذا می‌خورند. او گفت که خانواده‌‌‌های دیگر ترجیح می‌دهند یک یا دو روز در هفته از غذاهای گیاهی استفاده کنند و از دوشنبه‌‌‌های بدون گوشت و مانند آن استقبال کنند.
رژیم لستارین
پروتا این نوع رژیم غذایی ترکیبی کاهش‌دهنده مصرف گوشت را «کم‌خوری گوشت» می‌نامد، یعنی شما گیاهخوار نیستید، اما گوشت کمتری می‌خورید. او گفت که لستارین‌ها هنوز گوشت و ماهی و مرغ می‌خورند، اما در گزارش‌های خود به ما اعلام کرده‌اند که به دنبال کاهش مصرف گوشت هفتگی خود هستند. فون ماسو گفت در حالی که عواملی غیر از هزینه گوشت احتمالا در کار هستند، سال گذشته شاهد افزایش جزئی در نسبت افرادی که خود را گیاهخوار می‌دانند، بوده است.
سباستین مارتل، یکی از بنیان‌گذاران انجمن گیاهخواران کانادا، می‌گوید که این سازمان از کاهش مصرف گوشت به دلیل افزایش هزینه‌ها ناراضی نیست، اما همیشه مردم را تشویق می‌کند تا بیشتر به مصرف کمتر گوشت متعهد باشند. وی گفت: به طور کلی انگیزه مالی پایه محکم و پایداری برای حمایت از سبک زندگی گیاهخواری فراهم نمی‌کند. برخی افراد می‌توانند با پختن بیشتر از قبل سبزیجات یا آزمایش مواد جدید سازگار شوند، در حالی که برخی دیگر این کار را دشوارتر می‌دانند.
اما برخی دیگر مانند آلا سلما، اهل کلگری، نه تنها گوشت کمتری می‌‌‌خورند، بلکه بیشتر به فست فود روی می‌‌‌آورند. او می‌گوید: من در حال حاضر سعی می‌کنم برای خوردن فست‌فود بیشتر بیرون بروم، زیرا قیمت‌های مواد غذایی بسیار بالاست. سلما تخمین می‌‌‌زند که به دلیل هزینه، حدود ۲۵‌درصد گوشت و سبزیجات کمتری می‌‌‌خورد و این شکاف را نه تنها با غلات بیشتر، بلکه با «غذاهای ناسالم و شکلات‌‌‌ها» پر می‌کند.
خرید مستقیم از دامدار
زک وانتورنات که یک کارخانه کوچک تولید گوشت گاو لبنی را اداره می‌کند، می‌‌‌گوید که متوجه شده است فروش کارخانه‌اش کاهش یافته، اگرچه مردم با خرید مستقیم از کشاورز می‌توانند در هزینه‌‌ها صرفه‌جویی کنند. او گفت: من فقط در تعجب هستم که چرا مردم به صورت محلی خرید نمی‌کنند. اگر از ما بخرید، دنده گاو در جعبه به صورت فله فقط ۸ دلار به ازای هر پوند است اما همین دنده در فروشگاه‌ها کیلویی ۴۰ دلار (هر پوند ۱۸ دلار) است.  برنا گرانت، مدیر اجرایی Canfax، بازوی اطلاعات بازار انجمن گاوداری کانادا، گفت که قیمت گوشت گاو تحت‌تاثیر عرضه محدودتر قرار گرفته است. خشکسالی در کانادا در سال ۲۰۲۱ و ایالات متحده در سال ۲۰۲۲، تولیدکنندگان را مجبور کرد حیوانات بیشتری را بفروشند و با گله‌های کوچک‌تر زندگی کنند.
او گفت که روند کلی در بخش غذا و نوشیدنی این بوده است که مردم کمتر از حد معمول خرید کنند. این به آن معناست که محصولات پروتئینی هنوز خریداری می‌شود، اما در حجم بسیار کمتری نسبت به گذشته و این برای وضعیت عرضه محدود کاملا منطقی است. فون ماسو گفت: در حالی که این روزها همه چیز گران‌‌‌تر شده، قیمت برخی از غذاها نسبت به بقیه موادغذایی کمتر گران شده است. پس در اطراف محل زندگی خود خرید کنید و در این خصوص ماجراجو باشید. چیزهای جدید را امتحان کنید. از طعم خوب برخی از این مواد شگفت‌زده خواهید شد و باور نمی‌کنید که چقدر می‌توانید با جست‌وجوی چیزهایی که فصلی و خاص هستند، پس‌انداز کنید.

(شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲) ۰۸:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها