چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۸۵۱۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس اقتصاد

تعرفه ۸۷ درصد کالاها با موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا صفر می‌شود

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: ۸۷ درصد اقلام کالایی برای صادرات به اوراسیا با موافقتنامه تجارت آزاد تعرفه صفر خواهند داشت.

در میز اقتصادی با حضور مسئولان بخش‌های مختلف در خصوص اهمیت توافق تجارت آزاد ایران و اوراسیا  نکاتی مطرح شد.
 سیدی مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: اتفاقی که در ۴ دی در سن‌پترزبورگ رخ خواهد داد امضای موافقت نامه تجارت آزاد است. ۶ سال است که در حال مذاکره هستیم. بعد امضا باید مجالس ۵ کشور اوراسیا و ایران آن را تصویب کنند و سپس اجرا آغاز شود و بلافاصله بعد از اجرا ۸۷ درصد اقلام کالایی برای صادرات به اوراسیا تعرفه صفر خواهد داشت. در این ارتباطات پتانسیل بالایی برای افزایش تجارت وجود دارد و نزدیک ۳۰ میلیون دلار ظرفیت تجارت وجود دارد.
در ادامه اوویچ نماینده مرکز صادرات روسیه گفت: به عنوان یک سازمان دولتی در جهت حمایت صادرات و واردات میان تجار گام برمی داریم برنامه ما این است که به تجارت دو کشور کمک شود در بحث تجارت در حال پیشرفت هستیم و عوامل مختلفی مانند حمل و نقل و توسعه صادرات نقش موثر دارد. در سازمان ما صندوقی وجود که می‌تواند تجار را حمایت کند.
او گفت: در حقیقت می‌توان گفت مخازن هر دو کشور غنی است کشاورزی، ماشین سازی، پتروشیمی از جمله‌  بخش‌هایی هستند که برای مبادلات در نظر داریم.
او در خصوص مهم‌ترین چالش‌ها اظهار کرد: به منطور ارتباط بین دو کشور ما به دنبال این هستیم جست و جوی خریدار و فروشندگان را تسهیل کنیم. مشکلات روبه حل است و افزایش همکاری سازمان توسعه صادرات را در دستور کار داریم. مسائل مالی تقریبا حل شده است در گذشته این مورد نقش مهمی داشت که حل شده است محدودیت‌ها تقریبا حل شده و بعد از امضای قرار داد شاهد نتایج مطلوبی خواهیم بود.
در ادامه سیدی نیز اظهار کرد: هر فرصتی که ایجاد می‌شود ممکن است چالش‌هایی را هم داشته باشد به سبب  این که جزء سازمان توسعه جهان نیست بر همین اساس برخی موارد که کشور‌های دیگر رعایت می‌کنند  را ما تعهدی به آن نداریم تصور می‌کنیم چیزی که ۲۷ سال منتظر بودیم با ۵ کشور عملیاتی می‌شود. زمانی که موافقت تجارت آزاد را داریم امکان ممنوعیت واردات یک کالا که در تجارت نامه است را نداریم و اکنون باید رعایت کنیم. تجارت یک مسیر دو طرفه است ممکن است رویارویی با این چالش برای برخی تنگا ایجاد کند باید برنامه صادراتی و برنامه مدون برای سرمایه‌گذاری ترسیم شود.
همچنین اوویچ مطرح کرد: نمایشگاهی اوراسیا که برگزار شد بسیار خوب بود و قطعا موثر خواهد بود مرکز صادراتی روسیه می‌تواند بحث واردات و صادرات را حمایت کند. با تمام قدرت آماده حمایت هستیم. باتوجه به این که نمایندگی‌های ما در کشور اوراسیا هستند این امکان وجود دارد که سازمان ما اقدامات مهمی را انجام دهد. قطعا رشد گردش کالا را شاهد خواهیم بود و می‌خواهیم این رشد ۳ یا ۴ برابر در بازه زمانی سه ساله رخ دهد.
همچنین سیدی اظهار کرد: افزایش تجارت یک مقدار زمان بر است و تنها کالا برای تجارت کفایت نمی‌کند سیستم‌های پیرامونی مانند لجستیک، حمل و نقل و ... هم مهم است. کتاب گمرکی ما ۹۸ فصل دارد که تعرفه یک سوم آن صفر می‌شود به طور مثال در محصولات ساختمان ۹۷ درصد تعرفه صفر می‌شود. میانگین تعرفه اوراسیا حدود ۱۳ درصد بود که اکنون صفر می‌شود.
اوویچ در نهایت گفت: به عنوان مرکز صادراتی روسیه در ایران هر اقدامی که کمک کننده باشد را انجام می‌دهیم و تامین کننده‌ها را با همدیگر ارتباط خواهیم داد.

(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲) ۲۳:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها