یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۴۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شیوع سوسک سرخرطومی حنایی در نخلستان‌های جنوب نگران کننده است

رییس انجمن ملی خرمای ایران گفت: شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های جنوب کشور نگران کننده شده است و انتظار می‌رود سازمان حفظ نباتات به طور جد برای آن چاره‌ای بیندیشد.

«محسن رشید فرخی» درباره وضعیت نخلستان‌های کشور افزود: بر اساس آمارهای موجود بیش از ۱۲ استان کشور دارای نخیلات هستند که از این تعداد ۶ استان شامل بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و خوزستان عمده تولیدکننده خرمای کشور به شمار می‌روند که تولید اقتصادی دارند.
رییس انجمن ملی خرمای ایران اظهار داشت: به دلیل بروز و شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی بخش عمده نخلستان‌ها درگیر شده‌اند به طوری که این موضوع موجب افت تولید خرما در این استان‌ها نسبت به سالهای گذشته شده است و ادامه این روند می تواند باعث از بین رفتن بخش قابل توجهی از نخلستان‌ها بشود.
وی تصریح کرد: سوسک سرخرطومی حنایی یک آفت خاموش است که اکنون ۱۵ درصد نخلستان‌ های کشور را آلوده کرده و به سرعت در حال پیشروی است زیرا این افت به درختان نخل‌ آسیب می‌زند به‌طوری که آنها را از داخل طی مدت ۱.۵ تا ۳ سال خشک می‌کند.
رشید فرخی گفت: به‌طور قطع مشکل شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی نیازمند تصمیم‌گیری و مبارزه جدی و سریع توسط بخش دولتی همچون وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات و بخش خصوصی است زیرا در صورت هرگونه تعلل ممکن است بخشی از نخلستان‌ها از بین برود که این موضوع نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان این محصول ایجاد کرده است.
وی افزود: اکنون ۶ استان عمده تولید کننده خرما کشور درگیر این آفت هستند و بیشترین شیوع در نخلیات استان‌های بوشهر و کرمان دیده شده که در اولویت مبارزه قرار دارند.
وی با بیان اینکه خرما یکی از محصولات صادراتی و مهم تولیدی کشور است اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید وزارت جهاد کشاورزی، انجمن ملی خرما ایران و سازمان حفظ نباتات کشور فکر ویژه‌ای برای مبارزه با این آفت داشته باشند، که البته این مهم نیازمند شناسایی و پایش باغات آسیب‌ دیده و تامین اعتبار است.
رییس انجمن ملی خرمای ایران تصریح کرد: اکنون وزارت جهاد کشاورزی بحث تحقیقات درباره این آفت را شروع کرده اما در بحث اجرایی هنوز ورود پیدا نکرده است، که باید این موضوع سرعت پیدا کند.
وی اضافه کرد: در کنار مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی باید مساله قرنطینه گیاهی جدی گرفته شود یعنی به هیچ عنوان فراورده‌های نخلی زنده همچون پاجوش خرما از خارج کشور وارد نشود یا در صورت ورود باید عملیات قرنطینه‌ای سختگیرانه‌ای دنبال شود و یا محصولات وارداتی ضدعفونی و قرنطینه شوند.
وی براین باور است کشوری که خود دارای نخلیات و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما جهان است نیاز به واردات فراورده‌های نخلی زنده به کشور ندارد زیرا در اکثر کشورهای دنیا این اقدام یک تخلف است و با آن برخورد قانونی می‌شود.
رشید فرخی افزود: مبارزه با این آفت مانند مبارزه با آفت ملخ صحرایی نیازمند یک ردیف بودجه‌ مستقل و کمک‌ های مالی از سوی ستاد مدیریت بحران کشور است تا بتوانیم این آفت را ریشه کن کنیم. در غیر این صورت باید در آینده نه چندان دور منتظر خشکیدگی نخلیات در استان‌های عمده تولید کننده خرما کشور باشیم.
سوسک سرخرطومی حنایی خرما از مهمترین آفات نخلیات در قاره های آسیا, آفریقا و اروپا می باشد که برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ در شهرستان سراوان خسارت آن بر روی درختان خرما گزارش شد.

(یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲) ۱۵:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها