شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۸۳۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

کاهش ۲۵ درصدی مصرف محصولات کنسروی

با شیوع کرونا و نگرانی‌های ناشی از استفاده از غذاهای آماده و رستورانی میل به مصرف محصولات کنسروی در کشور افزایش یافت و این موضوع باعث شد تا تولیدکنندگان این حوزه با رشد تولید و ارائه محصولات متنوع سهم مناسبی از بازار صنعت غذا را از آن خود کنند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آزادسازی قیمت ها در صنعت غذا ناگهان هزینه‌های تولید به شدت رشد کرد و عدم تناسب قیمت و هزینه‌ها و پایین آمدن قدرت خرید خانوار میزان مصرف را بار دیگر کاهش داد. فعالان صنعت می‌گویند رشد شدید هزینه‌های تولید از مواد اولیه گرفته تا بسته‌بندی و حمل و نقل باعث شده تا بخش مهمی از جامعه اعم از دانشجویان، کارگران و ... از خرید این محصولات دست بکشند یا مصرف را کاهش دهند. با این حال افزایش شدید قیمت گوشت و مرغ و ... باعث شده تا برخی دهک‌های درآمدی به سمت کنسرو روی بیاورند اما در مجموع مصرف این محصول با ۲۵ درصد کاهش روبه رو شده است.
رشد قیمت مواد اولیه تولید کنسرو
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه هیچ تولیدکننده‌ای به خصوص فعالان صنایع کنسرو علاقه‌ای به افزایش قیمت محصولات خود ندارند، گفت: این موضوع باعث کاهش سهم بازار این صنایع می‌شود؛ کما اینکه در حال حاضر سهم فروش برخی کنسروهای گوشتی در بازار کاهش یافته و این در حالی است که تولیدکنندگان حاضرند محصول خود را با سود بسیار پایین تر از نرخ‌های مصوب به فروش برسانند.
به گفته محمد میررضوی کاهش سرمایه در گردش تولید به خصوص در حوزه کنسرو که در نتیجه رشد شدید روغن و ۶ برابر شدن قیمت این محصول رخ داده باعث رشد شدید هزینه‌های تولید شده و افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است. تولید محصولاتی مانند انواع سس‌ها که بخش مهمی از این محصول را روغن تشکیل می‌دهد نیازمند سرمایه در گردش بالاست که متاسفانه بانک ها نیز تسهیلات مورد نیاز را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند و در نتیجه همزمانی افزایش هزینه‌های تولید و کمبود منابع مالی و تسهیلات باعث بروز مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان در این صنعت شده است.
به گفته وی صنعت کنسرو ماهی در کشور یک صنعت استراتژیک محسوب می شود که برای قشر متوسط رو به پایین جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرشار از امگا ۳ و پروتئین است که متاسفانه هرچند همچنان در مقایسه با سایر غذاهای آماده قیمت مناسبی دارد، اما بخش زیادی از جامعه از آن محروم شده اند.  وی با بیان اینکه افزایش قیمت تن ماهی به چند آیتم بسته بندی، درب ایزی اوپن، روغن، قیمت ماهی، دستمزد و ... بستگی دارد افزود: قیمت ماهی از ۴۸ هزار تومان در یک سال گذشته به ۱۵۸ هزار تومان رسیده که برای هر قوطی تن ماهی باید یک‌سوم کیلوگرم ماهی تن استفاده شود و به عبارتی هر قوطی تن ماهی نزدیک به ۶۰ هزار تومان ماده اصلی را در بر می‌گیرد و این در حالی است که سایر هزینه ها نیز وجود دارند که باید در قیمت تمام شده محاسبه شود.
وی ادامه داد: ماهی که کارخانجات تهیه می کنند از جامعه صیادان تهیه می شود و بیشتر صید ماهی از اقیانوس صورت می گیرد و رشد هزینه‌های صیادی و مشکلات واردات ماهی به داخل کشور باعث شده تا قیمت این محصول افزایش یابد. در حال حاضر قیمت ماهی وارداتی در حدود ۲.۱ دلار است و در عین حال هزینه‌های مرتبط با ترخیص ماهی از گمرک طولانی است و این موضوعات باعث شده تا قیمت ماهی داخل نیز بالا  برود و این در حالی است که اگر واردات تسهیل شود قیمت‌های داخلی نیز شکسته خواهد شد، چراکه نیمی از ماهی مورد استفاده در صنعت وارداتی است.
قیمت رب گوجه در ثبات
به گفته میررضوی در یک سال گذشته قیمت گوجه فرنگی با افزایش زیادی روبه رو نبوده که دلیل آن نیز تصمیمات ستاد تنظیم بازار بوده و خوشبختانه گوجه فرنگی در سال قبل به اندازه کافی کشت شده و در یک سال گذشته قیمت رب گوجه حدود ۱۰هزار تومان رشد کرده و البته تعیین قیمت با شرط آنالیز قیمت ها به خود تولیدکنندگان محول شده و افزایش قیمت این محصول از ۵۵ هزار تومان تنها با شرط ارائه مستندات امکان پذیر است. به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران واحدهای برند و واحدهایی که به تازگی به تولید ورود کرده اند قیمت های یکسانی را در اختیار دارند و این عیب بزرگی برای قیمت گذاری دستوری یا تعیین سقف قیمتی است. البته قیمت فعلی نسبت به قیمت گوجه موجود در بازار قیمتی منطقی است زیرا از هر ۶ کیلوگرم گوجه، یک کیلو رب تولید می شود.
قیمت‌ها کاهش نمی یابد
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تلاش دولت برای کاهش قیمت ها گفت: کاهش قیمت محصولات کنسروی آن‌طور که دولت می گوید بعید است که دلیل آن به مواد اولیه و محصولات بسته بندی و دستمزد کارگر برمی گردد و در دو سال گذشته همه این هزینه ها به شدت افزایش یافته است. بیشتر مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت وارداتی است و واردات این محصولات به قیمت ارز بستگی مستقیم دارد. رشد قیمت ورق، سلفون و سایر مواد اولیه بسته بندی تحت تاثیر مستقیم قیمت ارز بوده و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید خانوار ضعیف باعث کاهش مصرف این محصولات می شود. افزایش قیمت تن ماهی باعث شده تا مردم بیشتر به سمت استفاده از خوراک لوبیا بروند.
وی در پایان با بیان اینکه تنها راهکار، ثبات قیمت ارز برای دوره های آتی است افزود: اگر قیمت ارز برای ۶ ماه آینده برای تولیدکننده قابل پیش‌بینی باشد، شاهد تصمیمات مناسبی برای تولید خواهیم بود؛ درحالی‌که از همین حالا دولت برای برخی هزینه ها از جمله دستمزد برنامه ریزی کرده و بر این اساس باید گفت دولت برای کاهش قیمت‌ها موفق نخواهد بود. وی افزود: در مصرف محصولات کنسروی شاهد کاهش حدودا ۲۵ درصد و بیش از آن هستیم و البته در دوره کرونا مصرف کنسرو با افزایش روبه رو شده بود، ولی اکنون و با رشد قیمت کنسرو شاهد کاهش مصرف این محصول هستیم.

(شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲) ۰۶:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها