جمعه / ۱۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۳۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اجرای ۳۰ هزار طرح اشتغال زایی در زنجیره آبی و سبز؛ هدف گذاری برای افزایش ۲۰ تن تولیدات کشاورزی

مردعلی مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت گفت: ۲۰ همت برای اجرای ۳۰ هزار طرح زنجیره های آبی و سبز اختصاص داده شده که تا پنج سال آینده به افزایش تولیدات کشاورزی و آبزیان کمک می کند.

تامین امنیت غذایی با توجه به رشد جمعیت و نیازهای رو به افزایش مردم از اهمیت بسیار بالایی در کشورها برخوردار است، به خصوص که چالش های منطقه ای از جمله تغییر الگوی های مصرف، کمبود منابع آب، بروز خشکسالی ها، شوری خاک و غیره بروز یافته و بر ضرورت برنامه ریزی برای حفظ تا تامین امنیت غذایی در کشورهایی به ویژه ایران تاکید دارد. در این راستا بنیاد برکت با اجرای طرح های متعدد و متنوع در حوزه های زنجیره آبی و سبز قصد دارد ضمن کمک به معیشت مردم، سطح بالایی از امنیت غذایی را هم برای کشور به ارمغان بیاورد.
توجه بنیاد برکت به هار حوزه حیاتی امنیت غذایی
محسن مردعلی مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت در خصوص برنامه های بنیاد برکت در حوزه حفظ امنیت غذایی گفت: این موضوع برای کشور بسیار حیاتی و استراتژیک است؛ به طوری که بنیاد برکت در سال جاری با توجه به شعار سال مبنی بر رشد تولید، با توجه به حساسیت و اتصال آن به معیشت مردم آمده بر روی این موضوع متمرکز شده و امنیت غذایی را به عنوان کار ویژه خود قرار داده است.
دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت با اشاره به اینکه امنیت غذایی چهار حوزه حیاتی را مورد هدف قرار می دهد افزود: نخست، فراهمی غذای و تولید غذا، به طوری که تولیدات حوزه کشاورزی به اندازه ای باشد که بتواند نیاز جمعیت را پوشش دهد. دوم، نظام توزیع محصولات حوزه کشاورزی، سوم، سلامت تولیدات و در نهایت تابع آوری تولیدات کشاورزی از اهمیت برخوردار است.
مردعلی با اشاره به چرایی تمرکز بنیاد برکت بر روی موضوع امنیت غذایی کشور تاکید کرد: طی چندسال گذشته خشک سالی های متناوب و مستمری را در کشور تجربه کرده ایم. بنابراین بعد چهارم امنیت غذایی که به آن اشاره شد موضوع مورد توجه بنیاد است که آیا اقلیم کشور اجازه می دهد که بتوانیم پوشش کامل معیشت و امنیت غذایی را برای جامعه مان داشته باشیم یا نه؟
دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت با اشاره به هدف گذاری بنیاد در سندآمایش سرزمینی، ‌الگوی کشت و سند و سیاست های کلی کشاورزی افزود: بر اساس برنامه ریزی که انجام داده ایم تولیدات کشاورزی تا سال ۱۴۰۶ به ۱۴۵ میلیون تن خواهد رسید. در حال حاضر حجم تولیدات کشاورزی نزدیک به ۱۲۵ میلیون تن است که این فاصله ۲۰ تنی قرار است طی افق پنج ساله برطرف شود.
وی با اشاره اینکه اصلاح تولید غذا، نظام توزیع و سلامت غذایی به همراه فعالیت در راستای خروج از وضعیت خشکسالی از برنامه های بنیاد در این حوزه است گفت: برای اینکه این اقدامات درست انجام شود موظف هستیم بر روی حوزه کالاهای استراتژیک حوزه کشاورزی متمرکز شویم؛ کالاهایی همچون تولید گوشت سفید و قرمز، تولید جو، گندم، دانه های روغنی و غیره که در حوزه زنجیره سبز قرار دارند.
زنجیره های سبز و آبی تامین کننده امنیت غذایی کشور
مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت بیان داشت: در بنیاد برکت برای تامین امنیت غذایی ۲ زنجیره تعریف کرده ایم که شامل زنجیره سبز حوزه کشاورزی که شامل تولیدات کشاورزی می شود و زنجیره آبی که شامل تولید شیلات (آبزی پروری) می شود را هدف قرار داده ایم.
وی با اشاره به اهمیت آبزیان در سبد غذایی کشور افزود: سازمان کشاورزی بین المللی فائو طی هدف گذاری که تا سال ۲۰۵۰ انجام داده، ‌اعلام کرده که میزان استفاده از آبزیان در سبد غذایی خانوارها به ۳۱ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین آبزیان به نوعی جایگزین گوشت قرمز و گوشت سفید طیور خواهند شد.
مردعلی با اشاره به ظرفیت موجود در حوزه زنجیره سفید یا همان تولید آبزیان کشور ادامه داد: در حال حاضر جزو سه کشور اول تولیدکنندگان آبزیان خاورمیانه هستیم. همچنین نزدیک به ۴۰ درصد مرز کشور آبی است که می تواند ظرفیتی بسیار خوبی برای ایجاد کند و از نقاط قوت کشور است.
به گفته مدیر طرح اشتغال زایی بنیاد برکت، این بنیاد قصد دارد کمک کند میزان تولید آبزیان از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن فعلی افزایش یابد.
دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت با اشاره به اینکه در زنجیره آبی تولید ماهیان سردآبی، گرم آبی، میگو و پرورش ماهی در قفس مورد توجه است گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از نوین ترین اقداماتی است که اکثر کشورهای دنیا مثل نروژ و سایر کشورها از این مسیر به میزان تولیدات بسیار بالایی از آبزی پروری می رسند؛ بنابراین بعد از مطالعه و بررسی در این حوزه بر روی این حوزه این متمرکز شدیم و از سایر فعالیت های جدید و نوآورانه در بحث آبزی پروری نیز استقبال می کنیم.
سرمایه گذاری ۲۰ همتی در طرح های سبز و آبی
مردعلی با اشاره به حجم اشتغال زایی بنیاد برکت در حوزه زنجیره های آبی و سبز بیان داشت: در سال جاری نزدیک به ۳۰ هزار طرح اشتغال زایی در حوزه زنجیره سبز و آبی انجام می شود و برای نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری در طرح های آبی و سبز بنیاد افزود: نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم بنیاد برکت در این زنجیره ها است که با توجه با سرمایه ای که مردم به این طرح ها می آورد، ‌کل حجم سرمایه گذاری در زنجیره های آبی و سبز به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
این مدیر طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت تاکید کرد: امیدواریم از طریق اقداماتی که بنیاد برکت انجام می دهد بتوانیم در سال جاری و زنجیره سبز نزدیک به ۱۴۰ هزار تن به مجموع تولیدات حوزه کشاورزی اضافه کنیم. همچنین در حوزه زنجیره آبی و در بحث ماهیان گرم آبی و سردابی، میگو و پرورش ماهی در قفس، ‌کمک می کنیم که میزان تولیدات این حوزه نیز نزدیک به ۳ درصد افزایش یابد.
به گفته مردعلی نزدیک به ۱۷ میلیون دلار در حوزه افزایش صادرات زنجیره آبی پیش بینی شده که با افزایش بیش از سه درصدی همراه است.
مدیر طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت ضمن درخواست از تمامی دستگاه هایی که می توانند در حوزه امنیت غذایی موثر باشند افزود: فعالیت های بنیاد به شکل مدیریت شده، ‌سازمان دهی شده و علمی صورت می گیرد و تلاش داریم در بحث زنجیره ها به سمت گلوگاه ها حرکت کنیم که محل اصلی چالش های حوزه کشاورزی هستند و در آنجا حضور داشته باشیم و مشکل کشور را در آن بخش ها برطرف کنیم.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در بحث تخم چشم زده، تولید لارو، تولید بچه ماهی و سموم حوزه کشاورزی و غیره ادامه داد: در تلاش هستیم در بحث زنجیره ها خیلی از مسائل را با کمک شرکت های دانش بنیان و شرکت های فناور و تولیدکنندگانی که حرفی برای گفتن دارند حل کنیم. از همین جا هم مجدد فراخوان می دهیم تمام کسانی که طرح هایی دارند و فکر می کنند طرح آن ها بخشی از مشکل فناوری حوزه کشاورزی را حل می کند و باعث ارتقای بهره وری حوزه آبزیان می شود حتما طرح ها را به بنیاد برکت اعلام کنند. ما هم با روی باز از آن ها استقبال می کنیم و از آن ها کمک می گیریم که این کار را دقیق انجام دهیم.
حمایت بنیاد برکت از اجرای زنجیره های آبی و سبز
دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت در مورد کارهایی که این بنیاد تاکنون در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی انجام داده تاکید کرد: بنیاد برکت نزدیک به ۱۵ سال است که در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت مستمر دارد و این بنیاد به عنوان نهاد تخصصی اشتغال زایی و محرومیت زدایی معرفی می شود.
وی افزود: درحال حاضر نزدیک به ۱۴۵ هزار طرح اشتغال زایی را در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و صنایع فرآوری حوزه کشاوری اجرایی کرده ایم و درکنار آن نزدیک به ۵۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان حجم کل سرمایه گذاری ای بوده که بنیاد برکت توانسته در حوزه کسب و کارهای حوزه کشاورزی، ‌ صنایع غذایی و تبدیلی انجام دهد.
مردعلی ادامه داد: مجموع عملکرد در حوزه کسب و کارهای خرد و خانگی نزدیک به ۱۴۴ هزار طرح بوده است. همچنین در کنار طرح های بنگاه محور و مشارکت اقتصادی، ۶۶۵ شرکت و اشخاص حقوقی را مورد حمایت قرارداده ایم که از آن حوزه نزدیک به ۱۱۱ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم را توانسته ایم از طریق شرکت ها کارهایشان را به نتیجه برسانیم.
مدیر طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت با اشاره به حوزه شیلات تاکید کرد: بنیاد برکت در بحث کسب و کارهای خرد خود تاکنون توانسته ۴ هزار و ۴۰۰ طرح اشتغال زایی را در حوزه شیلات و آبزی پروری انجام دهد و نزدیک به هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری بوده که به صورت مستقیم در حوزه این حوزه انجام داده است. همچنین بنیاد توانسته نزدیک به ۱۳ هزار فرصت شغلی را در بحث شیلات و آبزی پروری ایجاد کند.
مردعلی افزود: همچنین حمایتی که بنیاد از طریق بنگاه های اقتصادی انجام داده در مجموع سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیارد تومانی داشته و برای نزدیک به هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
مدیر طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت تصریح کرد: بنیاد برکت با هدف کمک و مشارکت در تامین امنیت غذایی کشور که مساله راهبردی ما است ورود جدی کرده و در این مسیر از طریق دستگاه های دولتی، حاکمیتی و بخش خصوصی دعوت به عمل آورده تا با همفکری بتواند چالش ها را شناسایی کند و بر اساس این چالش ها برنامه ای را با همکاری دستگاه ها تنظیم کند.
وی افزود: این برنامه در حال اجرا است و بیش از ۹۰ درصد برنامه ای که پیش بینی شده انجام شده و امید است تا پایان سال نیز بیش از ۱۰۰ درصد برنامه ای که پیش بینی شده در حوزه زنجیره های آبی و سبز محقق شود.

(جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲) ۱۷:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها