چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۶
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۱۱۸۳۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
12 الی 15 دی 1402

صنعت غذایی ایران با 100 میلیارد دلار درآمد سالانه و نمایشگاه اکسپوفود

گردش مالی صنایع غذایی ایران سالانه برآورد می‌شود که حدوداً 100 میلیارد دلار است. این صنعت سهم 15 درصدی در اشتغالزایی کشور را دارد و حدود 10 میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف دارد. در کشور حدود 15 هزار کارگاه و کارخانه کوچک و بزرگ صنایع غذایی وجود دارد که این صنعت را در مقام سومین صنعت بزرگ کشور قرار داده است و پتانسیل بالایی برای عرضه و معرفی محصولات خود در بازارهای داخلی و صادراتی دارد. به منظور معرفی توانمندی‌های این صنعت، اکسپو اختصاصی با عنوان "اکسپو فود" در تهران برگزار می شود

 
به گزارش فودنا، گردش مالی صنایع غذایی ایران سالانه برآورد می‌شود که حدوداً 100 میلیارد دلار است. این صنعت سهم 15 درصدی در اشتغالزایی کشور را دارد و حدود 10 میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف دارد. در کشور حدود 15 هزار کارگاه و کارخانه کوچک و بزرگ صنایع غذایی وجود دارد که این صنعت را در مقام سومین صنعت بزرگ کشور قرار داده است و پتانسیل بالایی برای عرضه و معرفی محصولات خود در بازارهای داخلی و صادراتی دارد. به منظور معرفی توانمندی‌های این صنعت، اکسپو اختصاصی با عنوان "اکسپو فود" در تاریخ 12 تا 15 دی ماه سال جاری برای اولین بار در کشور در تهران و در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

 

 
لزوم حمایت از اکسپو فود
امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار، در گفتگو با فودنا اظهار داشت که نمایشگاه‌های صنایع غذایی می‌توانند به صورت "بی تو بیٖ" یا "بی تو سی" برگزار شوند. هدف از نمایشگاه‌های "بی تو بیٖ" تعامل بین شرکت‌های کسب و کار و آن صنعت است و هدف از نمایشگاه‌های "بی تو سی" عرضه محصولات به مردم است. در نمایشگاه‌های صنایع غذایی فناوری‌های روز در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد و جذب سرمایه برای فعالان اقتصادی دارد. همچنین، خدمات دولت در نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود و فعالان اقتصادی می‌توانند به طور مستقیم با مسئولین در ارتباط باشند. بنابراین، نمایشگاه‌ها می‌توانند توسعه ایجاد کنند و تبدیل به محل میتینگ صنعتگران در بخش‌های مختلف شوند. در نتیجه، حمایت از نمایشگاه‌های صنعت غذا می‌تواند به توسعه و رشد این صنعت کمک شایانی کند.
 
صنایع خواستار توسعه تعداد و فضای نمایشگاه‌های صنعت غذا هستند
محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران، در گفتگو با فودنا اظهار داشت که نمایشگاه‌های صنایع غذایی، از جمله اکسپو فود، می‌توانند باعث آشنایی فعالان اقتصادی با آخرین دستاوردها و ماشین‌آلات جدید شوند. این نمایشگاه‌ها در توسعه روابط بین‌المللی صنایع غذایی با دنیا بسیار تأثیرگذار هستند. او افزود که توسعه تعداد و فضای نمایشگاه‌های صنعت غذا از خواسته‌های فعالان این صنعت است و باید بتوان خواسته‌های آنها را برای حضور در نمایشگاه‌ها اجابت کرد. همچنین، برای حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی از نمایشگاه‌های صنایع غذایی باید تلاش بیشتری شود. او تأکید کرد که با توجه به تحریم‌ها، نمایشگاه‌های صنایع غذایی در توسعه تجارت موثر هستند و می‌توانند حجم صادرات را افزایش دهند.
 
توصیه به بنکداران برای حضور در فود اکسپو
رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفتگو با فودنا توصیه کرد که بنکداران در نمایشگاه‌های صنایع غذایی حضور داشته باشند. او افزود که با توجه به رکود در بازار، فعالان حوزه بنکداری محدودیت‌هایی دارند و در نمایشگاه‌های صنایع غذایی که در سال جاری برگزار شد، استقبال کمی داشتند. اما امیدوار است که در آینده و در دیگر نمایشگاه‌ها این شرایط تغییر کند. اتحادیه بنکداران نیز از اکسپو صنایع غذایی استقبال می‌کند و به اعضای خود اطلاع رسانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

افزایش صادرات با اکسپو

علی رضوانی‌زاده رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پایگاه خبری صنایع غذایی فودنا اظهار داشت: در نمایشگاه‌ها محصولات و تکنولوژی‌‍های به‌روزی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی ارائه می‌شود اما موانعی پیش رو صنایع ما قرار دارد که مانع از اثر گذاری صد در صدی این نمایشگاه ها شده است.

وی افزود: این موانع در بازار، تنظیم‌گری، سرمایه‌های در گردش، حمل‌ و نقل، لجستیک، کم کاری‌های و عدم همکاری ها وجود دارد که باعث می‌شود محصولات تولیدی ما با وجود اینکه با کیفیت مناسبی تولید شده است اما به درستی نتواند خود را به بازارهای صادراتی برساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در نمایشگاه‌های حرفه‌ای میزان تاثیرنمایشگاه، میزان فروش و اینکه تعدادی از مردم عادی و فعالان صنایع در این نمایشگاه ها حضور دارند، باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه ها نحوه تولید بسته بندی و تکنولوژی جدید در معرض دید بازدیدکنندگان و سایر فعالان حوزه صنایع غذایی قرار می گیرد.

رضوانی‌زاده گفت: در حال حاضر اگر تعهد ارزی صادر کنندگان برداشته شود این نمایشگاه می‌تواند اثرگذاری بیشتری در صادرات داشته باشد و حجم صادرات ما را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: برداشته شدن تعهد ارزصادرکنندگان به معنی عدم بازگشت ارز به کشور نیست، بلکه صادر کنندگان می‌توانند از مسیر‌های صرافی و خارج از بانک مرکزی ارز خود را بر گردانند.

وی اظهار داشت: تحویل دلار به بانک مرکزی و انجام تعهد ارزی باعث می شود که نرخ ارز 20 تا 25 درصد کمتر از ارزش واقعی به دست صادر کنندگان برسد و در نتیجه برخی محصولات کشاورزی صادراتی صرفه اقتصادی خود را از دست می دهد؛ از طرفی به دلیل تحریم برگشت رسمی ارز حاصل از صادارات مشکلاتی دارد که خود دولت نیز با آن دست و پنجه نرم می کند و در مواقعی منابع مالی صادراتی دولت بلوکه می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از طرفی بازدیدکنندگان خارجی موقع خرید محصول در نمایشگاه‌های صنایع غذایی ایران اقدام به فروش ریالی کالا درب کارخانه می کنند زیرا برای بازگشت ارز حاضر از صادرات خود مشکل خواهند داشت و در نتیجه طرف خارجی نیز برای خرید محصولات مورد نظر با مشکل مواجه می شوند.

 

وی تصریح کرد: برای اثرگذاری نمایشگاه‌ها باید بتوانیم مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات فعالان بخش صنایع غذایی و کشاورزی را رفع کنیم.

 
 

 

اکسپوفود تهران

(چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲) ۱۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها