چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۸۳۲۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نابسامانی در بازار کنجاله و زمزمه های رانتی دیگر در وزارت جهاد کشاورزی/ کنجاله سویا دو نرخی شده است؟!

در حالی که چند ماهی است کمبود کنجاله سویا در کشور وجود دارد این روزها خبر از فروش کنجاله به صورت توافقی و بالاتر از قیمت مصوب ۱۹ هزار تومان و همچنین مجوز توزیع ۶۰ هزار کنجاله به یک شرکت خاص به گوش می رسد.

 چند ماهی است که بازار کنجاله از نابسامانی رنج می برد. کمبود عرضه کنجاله به بهانه پایین بودن قیمت ریالی در کشور، پکیج فروشی نهاده ها توسط واسطه ها و طی روز های اخیر فروش کنجاله به قیمت توافقی و بالاتر از قیمت مصوب و حتی فروش کنجاله توسط یک شرکت خاص هم به مشکلات تنظیم بازار کنجاله سویا و نهاده های دامی افزوده شده است.
مدیران وزارت جهاد کشاورزی هم که طی روزهای اخیر خبر از عرضه گسترده کنجاله دولتی در کنار بخش خصوصی می دهند به جای تلاش بیشتر برای مجاب کردن مقامات ستاد تنظیم بازار برای اصلاح قیمت کنجاله و از بین بردن بهانه از دست واردکنندگان و کارخانجات روغنکشی برای عدم عرضه به موقع کنجاله سویا، در اقدامی سوال برانگیز و احتمالا دردسر ساز و بدون داشتن مصوبات قانونی عملا چراغ سبز را برای فروش کنجاله سویا با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب نشان داده اند.

 

هر چند در آشفته بازار نهاده های دامی که قیمت جو در بازار حدود ۳ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب دولت به فروش می رسد و ذرت نیز زیر قیمت مصوب در بازار معامله می شود و هزینه های پشت بارنامه های کنجاله سویا و فروش خارج از روال آن به کیلویی چند هزار تومان رسیده بود و فروش پکیجی (فروش اجباری) سه قلم اساسی نهاده های دامی به عرف بازار ماه های گذشته تبدیل شد به نظر می رسد مدیران وزارت جهاد کشاورزی به جای پویایی و تلاش بیشتر برای جلب نظر گردانندگان ستاد تنظیم بازار و حل اساسی این مشکلات، راه حل میان بر و البته پر مخاطره ای را برای فروش توافقی کنجاله انتخاب کرده اند و در خصوص قیمت جو و ذرت هم مدتهاست منفعلانه به تماشا نشسته اند.
 
واسطه گری یک شرکت خاص برای توزیع ۶۰ هزار تن کنجاله
اما در این میان حضور یک شرکت خاص که سابقه گرفتن امتیازات ویژه  از مدیران وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم را داشته و اینبار با تنظیم صورتجلسه ای با چند تشکل و احتمالا رایزنی های گسترده با بخشی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی توانسته مدیریت۶۰ هزار تن کنجاله را احتمالا با قیمت توافقی به دست گیرد جای سوال و تعجب جدی دارد. (مستندات موجود است) 
هر چند دقیقا معلوم نیست اینبار کدام یک از مدیران وزارت جهاد کشاورزی و با کدام مجوز قانونی اقدام به دادن امتیازات خاص به یک شرکت بخش خصوصی کرده اند و پرسش مهم این است آیا دستگاه های نظارتی با ورود به موقع به این ماجرا جلوی تکرار پرونده هایی مانند آریو تجارت و تخصیص ارز چای کشور به یک شرکت را می گیرند یا همچنان باید منتظر امضاهای طلایی و عملیاتی شدن رانتی دیگر در وزارت جهاد کشاورزی باشیم؟!
 
سامانه بازارگاه را تعطیل کنید!
در حالی که طراحان سامانه بازارگاه بر این باور بودند که سامانه بازارگاه می تواند با شفاف کردن تجارت نهاده های دامی در کشور جلوی هر گونه فساد و رانت، گران فروشی و ... را دراین بازار مهم کالاهای اساسی بگیرد اما به نظر می رسد کج روی های متعدد برخی مدیران از گذشته تا کنون در خصوص عملکرد این سامانه و پاسکاری مدیریت آن بین معاونت توسعه بازرگانی و معاونت امور دام در کنار ایرادات جدی بخشی های از سامانه بازارگاه عملا این طرح را اهداف اولیه اجرای خود دور کرده است و همچنان امضاهای طلایی و امتیازات ویژه مدیران وزارت جهاد کشاورزی به افراد و شرکت ها و حتی برخی تشکل ها در این بازار حکمفرمایی دارد.
موضوعی که جا دارد وزیر جهاد کشاورزی با ظرافت و دقت بیشتری در آن تامل کند و در صورتی که به نظر می رسد سامانه بازارگاه کارایی واقعی خود را از دست داده و در همچنان بر پاشنه قدیم خود می چرخد از این سامانه که می توانست نقش مهمی درتنظیم بازار نهاده های دامی و شفافیت آن داشته باشد صرفنظر کرده و آن را تعطیل کند و یا اینکه با جمع شدن معضل امضاهای طلایی و دادن اختیارات خاص به برخی افراد، تشکل ها و شرکت ها، مسیر شفاف سازی در بازار نهاده های دامی را هموارتر کند
(چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲) ۱۰:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها