چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۸۳۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
اگروفودنیوز
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

بازگشت یک‌ ساله ارز حاصل از صادرات

پیشنهاد می‌شود و ضروری است بازه بازگشت ارز صادراتی از ۶ ماه به یک سال افزایش یافته و نرخ معامله ارز حاصل از صادرات از حالت دستوری خارج شده و در بازار آزاد تعیین شود.

فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی با پیشنهاد این خبر گفت: مهلت رفع تعهد ارزی ۶ ماهه در نظر گرفته شده برای بازگشت ارز صادراتی به‌رغم مدت قابل تمدید دوماهه (مجموعا ۸ ماه) برای استفاده مجدد این ارز و انجام واردات در قبال صادرات بسیار بازه کوتاهی است.

 امیررضا ثابت‌پی افزود: در سال‌های اخیر و مخصوصا بعد از همه‌گیری کرونا زمان تحویل مواد اولیه و ماشین‌آلات خصوصا از اروپا تقریبا به مرز ۱۰ ماه رسیده که با توجه به این بازه، صادرکنندگان نمی‌توانند از ارز خود برای واردات مواد اولیه و مخصوصا ماشین‌آلات و قطعات یدکی استفاده کنند.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به علت نرخ دستوری این سامانه اختلاف فاحشی با نرخ ارز بازار آزاد دارد که عملا صادرکنندگان را مجبور به افزایش قیمت ارزی کالاها برای جبران این خسارت می‌کند، در نتیجه اجناس صادر شده در رقابت قیمتی با سایر کشورها دچار مشکل خواهند شد.

(چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲) ۰۷:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها