سه شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۲۸۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ارزش افزوده بالای تولیدات گلخانه‌ای نسبت به جالیزی‌ها

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات جالیزی ارزش افزوده بالایی ندارد، اما تولیدات گلخانه ای چون بر اساس استانداردها انجام می شود، از نظر ارزش افزوده برای ما به صرفه تر و ارزآورتر است.

 علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، گفت: صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.
 
پیمان پاک با اشاره به تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، افزود: سال گذشته مشکلاتی در صادرات کیوی در بخش قرطینه داشتیم، که این مشکلات رفع و صادرات این محصول به هند آغاز شده است.
 
همچنین وی بیان کرد: در صادرات مرکبات نیز توافقات خوبی با مسئولان چین انجام و برنامه ریزی برای زنجیره صادرات و تکمیل آن انجام شده است.
 
قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بعضی از محصولات کشاورزی در چند سال گذشته به صورت سنتی و از طریق کشور واسطه صادر می‌شده، به طور نمونه صادرات پای مرغ به چین از طریق کشورهای جنوب شرق آسیا انجام می‌شد، که با پیگیری سازمان دامپزشکی و وزارت خارجه تا یک ماه آینده این محصول به صورت مستقیم به این کشور صادر خواهد شد.
 
پیمان پاک خاطر نشان کرد: بازگشت ارز در قبال صادرات از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی است. با برنامه ریزی‌هایی که شده روش‌های برگشت این حوزه را متنوع کرده ایم و صادرکنندگان می‌توانند صادرات در برابر واردات غیر، تهاتر و واردات در ازای شمش طلا را انجام دهند.
 
وی درباره برنامه ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا گفت: صادرات محصولات جالیزی ارزش افزوده بالایی ندارد و صادرات این محصولات دارای نوسانات در افت قیمت است؛ اما تولیدات گلخانه ای، چون تولیدات باساس استانداردها انجام می‌شود، از نظر ارزش افزوده برای ما به صرفه‌تر است. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تولیدات کشاورزی ما باید به سمت تولید گلخانه‌ای برود.
 
بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، در نیمه نخست امسال حجم صادرات بخش کشاورزی به وزن ۲۶۱۸ هزار تن و به ارزش ۱۵۶۷ میلیون دلار بوده است. عمده‌ترین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی به کشورهای عراق، امارات متحده عربی، روسیه، چین، افغانستان و پاکستان بوده است.
(سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲) ۱۵:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها