دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۸۲۵۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

تسهیل صدور و اخذ کارت بازرگانی| انتقاد از تعیین قیمت دستوری برای ارز برگشتی

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران از تسهیل صدور و اخذ کارت بازرگانی خبر داد.

چهارمین جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز ظهر دوشنبه با حضور مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، سید یوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز، جمعی از هیئت نمایندگان اتاق تبریز، نرگس باقری؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، ناهید دشتدار؛ مدیر کل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از فعالان اقتصادی استان برگزار شد.
 
نرگس باقری؛ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست از تلاش برای بهبود شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان خبر داد.
 
باقری: ما معتقدیم حق صادرکنندگان بسیار بالا است، ولی متاسفانه بضاعت ما اندک است و نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم
 
وی با اشاره به فعال‌شدن درگاه پرداخت در آینده نزدیک، افزود: امیدواریم با فعال شدن درگاه پرداخت، بخشی از مشکلات بخش خصوصی کاهش یاید.
 
باقری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات گفت: ما معتقدیم حق صادرکنندگان بسیار بالا است، ولی متاسفانه بضاعت ما اندک است و نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم.
 
وی تاکید کرد: سعی ما شناخت و حمایت از فعالان اقتصادی واقعی است و در این راستا امسال، آیین‌نامه‌ای را اصلاح کردیم تا صدور و اخذ کارت بازرگانی تسهیل شود.
 
باقری گفت: هنر فعالان اقتصادی به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده این است که با کمترین هزینه بیشترین کار را در بخش تولید و بازارهای جهانی انجام دهند.
 
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکسری اتفاقات در دوره‌های گذشته افتاده و ما امروز شاهد پس‌لرزه‌های آن هستیم، ادامه داد: حقیقت این است که منابع ملی دچار آسیب شده است، چرا که بازگشت ارز آنگونه که مورد انتظار بود تحقق نیافته است. لازم است تا فعالان بخش تولید و صادرات با الزام خود به تعهدات مانع از تشدید شرایط شوند.
 
تسهیل صدور و اخذ کارت بازرگانی| انتقاد از تعیین قیمت دستوری برای ارز برگشتی
 
انتقاد از چند نرخی بودن ارز در کشور
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: همه کشورهای دنیا به‌دنبال مثبت کردن تراز تجاری خود هستند و صرفاً نمی‌شود به صادرات به‌عنوان یک راه حل برای نیل به این هدف تمرکز کرد.
 
بنابیان: اینکه ارز ۵۰ هزار تومانی را به قیمت ۳۷ هزار تومان به دولت بدهیم، منجر به بروز سوداگری می‌شود
 
مسعود بنابیان با انتقاد از چند نرخی بودن ارز در کشور گفت: اینکه ارز ۵۰ هزار تومانی را به قیمت ۳۷ هزار تومان به دولت بدهیم، منجر به بروز سوداگری می‌شود.
 
وی تصریح کرد: حقیقت این است که این کار تنها به نفع دلالان بوده و شمار صادرکنندگان را کاهش داده و به نفع واردکنندگان است.

 

نائب رئیس اتاق تبریز خاطر نشان کرد: مشکل در برگشت ارز یا پیمان‌سپاری ارزی نیست، بلکه مشکل واقعی در تعیین قیمت دستوری برای ارز برگشتی است که صادرکننده را موظف می‌کند، ارز را ۲۰ درصد زیر قیمت بازار به سامانه‌های مختلف واردکنندگان واگذار کند. این امر علاوه بر ایجاد چرخه معیوب اقتصادی موجب ایجاد دلسردی بین فعالان اقتصادی و در نهایت بی‌غبتی به صادرات شده است.
 
وی تاکید کرد: تلاش دولت برای پایین نگه داشتن قیمت ارز نتیجه منفی بر بازار و فرایند صادرات داشته وخواهد داشت.
 
بنابیان ابراز امیدواری کرد: با تدابیر اتخاذ شده و رویکرد جدید شرایط بهتر شود.
(دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها