یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۸۲۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کدگذاری چرخه تولید، از تخلیط برنج جلوگیری می‌کند/ کاهش ۳۰ درصدی قیمت برنج

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: شناسایی زنجیره تولید و کد گذاری در این حوزه جلوی سوء استفاده های ناشی از تخلیط برنج را خواهد گرفت.

«احسان عباسپور» در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: استان مازندران امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک تولید کرد که از این مقدار ۹۵۰ هزار تن برنج سفید در کشت اول و دوم استخراج شد.
وی بیان‌داشت: روند تولید برنج تا رسیدن به دست مشتری چرخه مشخصی دارد که از تولید کننده، شالیکوب و بازرگان در این چرخه حضور دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران ادامه‌داد: با پیشنهاد ارائه شده مقرر شد به هریک از این چرخه‌ها کد چهار رقمی تعلق بگیرد تا حتی هر کیسه برنج قابل ردیابی باشد؛ به این ترتیب با مشخص شدن منطقه، کشاورز، کارخانه شالکوبی و بازرگان، می‌توان از تخلیط برنج جلوگیری کرد.
وی یادآوری‌کرد: در حال حاضر بر روی کیسه ها فقط نوع برنج و محل کشت آن درج می شود که در برخی موارد نیز درست نیست.
کاهش ۳۰ درصدی قیمت برنج
عباسپور از کاهش قیمت برنج مازندران در سال جاری به نسبت سال گذشته خبر داد و افزود: کشاورزان مازندرانی امسال محصول خود را تا ۳۰ درصد پایین تر از سال گذشته به فروش رسانند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران، برنج های این استان را عاری از سموم پرعارضه برای مصرف کننده برشمرد و گفت: آزمایش‌های انجام شده از برنج های مازندران توسط وزارت بهداشت مشخص کرد که باقی‌مانده این سموم بر روی محصولات مشاهده نشده است.
وی از زیر کشت رفتن ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی در سال جاری برای تولید کشت اول برنج خبر داد و خاطرنشان‌کرد: امسال همچنین نزدیک به ۵۰ هزار هکتار برای کشت دوم مورد بهره برداری داشتیم که برنج این نوع کشت با توجه به آب و هوای فصل از عطر و طعم بهتری به نسبت کشت اول برخوردار است.

(یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲) ۱۵:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها