شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۱۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات کشاورزی از پیمان سپاری ارزی معاف شوند

پیرمؤذن، رییس خانه صنعت و معدن اردبیل گفت: محصولات کشاورزی باید از پیمان سپاری ارزی معاف شده تا امکان صادرات روان و سهل محصولات کشاورزی از گمرکات فراهم آید.

حسین پیرمؤذن در حاشیه نشست فعالان بخش خصوصی با نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گفت: وضعیت شهرک های صنعتی اردبیل اصلا مناسب و مطلوب برای حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیست به طوری که در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل حتی یک متر آسفالت وجود ندارد.
وی تصریح کرد: واگذاری مدیریت شهرک های صنعتی در ابعاد مختلف به شرکت های خصوصی و غیردولتی در سال های اخیر آسیب های جدی به زیرساخت شهرک های صنعتی وارد کرده به طوری که در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل نیز در کنار نبود زیرساخت مناسب آسفالت معابر، با مشکل جدی دفع فاضلاب و پسماند صنعتی روبه رو هستیم.
احتمال خراب شدن سیب زمینی در انبارها در روزهای آینده
رییس خانه صنعت و معدن اردبیل گفت: فعالان انجمن شیمیایی و سلولزی، کانی و غیرفلزی و همچنین محصولات کشاورزی در این جلسه حاضر شدند تا دغدغه خود را با نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس که جایگاه خاصی در سطح ملی و روابط دولت و مجلس دارد، مطرح کنند تا از طریق پیگیری های انجام شده، معضلات و آسیب ها رفع شود.
پیرمؤذن اصلی ترین مشکل تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی را پیمان سپاری ارزی و تعهدات ایجاد شده در این زمینه به ویژه در سال های ۹۷ و ۹۸ اعلام کرد و افزود: انجام نشدن این تعهدات که به ناحق بوده به تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی منجر شده و این امر آسیب جدی را به صادرات سیب زمینی وارد کرده است.
وی با هشدار به مسئولان کشوری و استانی از باب خراب شدن سیب زمینی در انبارها در روزهای آینده خاطرنشان کرد: اگر مشکل پیمان سپاری ارزی در مسیر صادرات حل نشود، بخش عظیمی از کشاورزان و سیب زمینی کاران با ضرر و زیان هنگفت روبه رو خواهند شد که این امر می تواند نارضایتی ها را بیش از گذشته بکند.
۷۰ درصد سیب زمینی برداشت شده که خارج از نیاز استان است، باید صادرات شود
پیرمؤذن به آفت سفیدک دروغین سیب زمینی و آسیب دیدن برخی از مزارع از بابت شیوع این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: ۷۰ درصد سیب زمینی برداشت شده که خارج از نیاز استان است، باید صادرات شود اما پیمان سپاری ارزی مانع از این صادرات بوده در حالی که در سال های اخیر با همت و پیگیری نمایندگان استان امکان صادرات سیب زمینی فراهم شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر مشکل پیمان سپاری ارزی و تعهدات ایجاد شده در سال های گذشته برطرف نشود، عمده تولیدکنندگان با آسیب جدی روبه رو شده و ما نمی توانیم در این حوزه کار خاصی را انجام دهیم.
پیرمؤذن بیان کرد: در کنار طرح این مشکل، قرار شد جلسه ای در تهران با حضور معاونان بانک مرکزی برگزار و در رفع این مانع به وجود آمده گام های جدی برداشته شود.
با حذف تخفیف جرایم مالیاتی صنعت و تولید استان با آسیب جدی روبه رو خواهد شد
وی به دغدغه های فعالان انجمن شیمیایی و سلولزی و همچنین کانی و غیرفلزی نیز اشاره کرد و گفت: قرار شد مجوز واردات ماشین آلات واحدهای صنعتی و تولیدی به صورت محدود و از طریق مسئولان و نمایندگان استان دریافت شده و نوسازی ناوگان خودرویی را در این بخش شاهد باشیم.
پیرمؤذن در ادامه سخنان خود یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه پیشنهادی مطرح شده که اگر به تصویب برسد به ضرر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد بود که امیدواریم نمایندگان مجلس در این زمینه با تدبیر و دوراندیشی بیشتر عمل کنند.
وی افزود: با حذف تخفیف جرایم مالیاتی نه تنها فعالان اقتصادی متضرر می شوند بلکه صنعت و تولید استان با آسیب جدی روبه رو خواهد شد.
رییس خانه صنعت و معدن اردبیل ضرورت تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی را بسیار مهم و حیاتی اعلام کرد و ادامه داد: بخشنامه اخیر وزارت صمت در تأمین مواد اولیه، واحدهای صنعتی را با مشکلات و دغدغه هایی روبه رو کرده که امیدواریم وزارت صمت تسهیل گری بیشتری را در این حوزه فراهم کرده تا شاهد زمین گیر شدن واحدهای تولیدی و یا تعطیلی آنها به دلیل عدم تأمین مواد اولیه نباشیم.

(شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها