سه شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۸۰۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

درخواست مرغداران برای افزایش قیمت مرغ

طلاکش گفت: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ درب مرغداری ۵۲ هزار تومان است و مرغداران قیمت بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان را مطالبه می‌کنند که در این صورت قیمت نهایی مرغ در خرده فروشی‌ها به ۸۵ هزار تومان خواهد رسید.

فرزاد طلاکش دبیر فدراسیون طیور ایران گفت وگو درخصوص قیمت مرغ اظهار کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر یک کیلو مرغ را خوراک تشکیل می‌دهد، ۱۱ تا ۱۳ درصد مربوط به قیمت جوجه است و ۵ درصد هم مربوط به افزودنی‌ها و مکمل‌ها و واکسن است.

 
وی افزود: اگرچه قیمت نهاده تغییری نکرده اما به دلیل اینکه کنجاله سویای مرغ تأمین نشده مرغداران کنجاله سویا را با دو برابر قیمت مصوب می‌خرند.
 
دبیر فدراسیون طیور ایران گفت: ارز دارو و واکسن از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده و جوجه ۱۵ هزار تومانی هم الان با قیمت۲۷ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. متأسفانه دولت با همه اتفاقاتی که در قیمت تمام شده تولید مرغ افتاده اما مرغداران را تحت فشار گذاشته و در برخی موارد هم اقدام به واردات جوجه یک روزه و گوشت مرغ کرده که این، سیلی محکمی به تولید داخلی است.
 
طلاکش تأکید کرد: اگر قرار است تولید در کشور پایدار بماند و مرغدار برای این کار انگیزه داشته باشد قیمت تمام شده حتماً باید از ۵۲ هزار تومان به سمت قیمت منطقی حرکت کند چون قیمت مصوب مرغ در سال جاری با قیمت قبلی ارز محاسبه شده بود.
 
دبیر فدراسیون طیور ایران درمورد لزوم حمایت از مصرف کننده نیز گفت: دولت، افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را باید با کارت الکترونیک برای دهک یک تا شش جبران کند نه اینکه به تولیدکنندگان فشار بیاورد.
 
وی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ درب مرغداری ۵۲ هزار تومان است و مرغداران قیمت بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان را مطالبه می‌کنند که در این صورت قیمت نهایی مرغ در خرده فروشی‌ها به ۸۵ هزار تومان خواهد رسید.
 
طلاکش اظهار کرد: مطالبات مرغداران و حرف‌های صنف در جلسات شنیده می‌شود اما متأسفانه پاسخی که باید داده نمی‌شود و مسئولان بدون راه حل مخالفت می‌کنند درصورتیکه تاوان این نگرش را در نهایت مردم باید بدهند.
 
دبیر فدراسیون طیور ایران با بیان اینکه مدیریت اقتصاد با قیمت گذاری دستوری ممکن نیست گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند تعداد زیادی از تولیدکنندگان کوچک مرغ یک مدتی از چرخه خارج می‌شوند تا خودشان را بازسازی کنند و یا کلاً از این حوزه خارج شوند.
 
وی افزود: استراتژی دولت این است که هر جا کم بیاورد اقدام به واردات کند اما در مقابل، مردم هم علاقه‌ای به خوردن مرغ منجمد ندارند.
(سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها