سه شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۸۰۷۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

توقف واردات برنج کارخانه‌های فرآوری را در آستانه تعطیلی قرار داد

عضو هیات مدیره انجمن تولید و فرآوری برنج در مناطق آزاد ویژه اقتصادى گفت: توقف واردات برنج فعالیت کارخانه‌های فرآوری برنج در مناطق آزاد را با چهار هزار نفر کارگر در آستانه تعطیلی قرار داده است.

یحیی میربلوچ عضو هیات مدیره انجمن تولید و فرآوری برنج در مناطق آزاد ویژه اقتصادى با اشاره به مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت کارخانجات فرآوری برنج در مناطق آزاد خصوصا جنوب و نوار شرقی کشور گفت: هزاران کارگر در سال های اخیر و با راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری برنج در مناطق آزاد مشغول به کار شده اند، اما توقف واردات برنج فرآوری نشده در ماه های اخیر، تولید کنندگان را در معرض چالش قرار داده است.
 
میربلوچ اضافه کرد: فرآوری برنج با استفاده از برنج وارداتی از هند و پاکستان موجب ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از چهار هزار نفر، صرفه جویی ارزی و تولید برنج سالم زیر نظر سازمان های نظارتی همچون غذا و دارو و اداره استاندارد و همچنین عرضه برنج نیم دانه ارزان تر در مناطق محروم کشور شده بود، اما در پی مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست های ارزی و تجارب و موانع ایجاد شده در بخش ثبت سفارش شاهد تعطیلی این واحدها به دلیل عدم تامین برنج وارداتی مورد نیاز هستیم.
 
 
وی تصریح کرد: متولیان و صاحبان این کارخانه ها که سرمایه قابل توجهی را برای ایجاد اشتغال اختصاص داده بودند حالا چاره ای به جز قطع همکاری با بیش از چهار هزار کارگر نخواهند داشت.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولید و فرآوری برنج در مناطق آزاد گفت:سال گذشته در راستای توجه به امنیت غذایی کشور و توسعه اشتغال در این حوزه خصوصا مناطق آزاد این کارخانه ها از حداکثر ظرفیت تولید خود استفاده می کردند با ادامه این روند امکان تهیه و توزیع برنج ارزان قیمت وجود نخواهد داشت که موجب تورم برای خانواده های دهک های پایین می شود
 
میربلوچ گفت: کاهش ارز بری با خرید برنج نیمه آماده و قهوه‌ای از مبدا با خریدهای ارزان‌تر از جمله مزایاى فعالیت در این بخش بود که در کنترل قیمت بازار برنج مى توانست تاثیر گذار باشد.
 
وى اظهار داشت: بهره گیری از محصولات فرعی مانند سبوس برنج به عنوان خوراک دام و استفاده از آن در صنایع شیمیایی و آرایشی از دیگر تاثیرات فعال بودن این کارخانه‌ها بوده که حالا متوقف مى‌شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولید و فرآوری برنج در مناطق آزاد ادامه داد: ما به دنبال پایدار سازی زنجیره ارزش و امنیت غذایی با بهره گیری از توان فرآوری در‌ داخل کشور و تامین مواد اولیه با روش‌های کشت قراردادی و کشت فراسرزمینی در مبادی وارداتی بودیم و سرمایه گذارى در این بخش به همین منظور صورت گرفت.
 
وی گفت: تخصیص سهم عمده ثبت سفارش برنج سفید به کارخانجات فرآوری برای افزایش بهره وری و اطمینان از سلامت محصول و جلوگیری از اختلاط با برنج اصیل ایرانی یکى از مطالبات انجمن در سال‌هاى گذشته بوده اما حالا کمترین میزان ثبت سفارش مورد نیاز برای ادامه فعالیت این انجمن نیز انجام نمى‌شود.
 
میربلوچ در پایان گفت:انجمن در مکاتبه با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های مربوطه شرایط بحرانی تولید کنندگان این بخش  را اعلام کرده و امیدواریم به رفع این مشکلات هستیم، اما اگر تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود شاهد مشکل در بخش تامین برنج فرآوری شده مورد نیاز بازار و همچنین اشتغال هزاران کارگر در مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور خواهیم بود.
(سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها