دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۱۸۰۶۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس سرویس عمومی

تخصیص 90 درصد تسهیلات بانک به بخش کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در سال جاری تاکنون 100 هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف از جمله بذر گواهی‌شده، کشت پاییزه، مکانیزاسیون و کشت محصولات کم‌آب‌بر پرداخت شده است که 90 درصد تسهیلات این بانک به جامعه هدف، یعنی کشاورزان پرداخت شد.

فرشید فرخ‌نژاد در حاشیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: در سال‌ زراعی گذشته مجموع تسهیلات پرداختی از سوی بانک کشاورزی 188 هزار میلیارد تومان بود؛ در سال جاری نیز تاکنون 100 هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف از جمله بذر گواهی‌شده، کشت پاییزه، مکانیزاسیون و کشت محصولات کم‌آب‌بر پرداخت شده است که 90 درصد تسهیلات این بانک به جامعه هدف، یعنی کشاورزان پرداخت شده است.
 
وی گفت: تسهیلات این بانک بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با اولویت محصولات کم‌آب‌بر و گلخانه‌ای پرداخت می‌شود؛ همچنین در چارچوب سیاست بانک مرکزی، تمرکز این بانک امسال بر روی اقتصاد دریامحور قرار گرفته شده است. همچنین تسهیلاتی در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی پرداخت می‌کنیم.
 
مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات کشاورزان، تامین ضمانت و وثیقه است، اعتبار ضمانت‌نامه و اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی برای کشاورزان صادر می‌شود و در زمینه ارزی نیز سهم فعالیت‌های ارزی این بانک، امسال نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است.
 
فرخ نژاد همچنین با بیان اینکه تسیهلات بانک کشاورزی در دو بخش ارزی و در قبال سپرده ریالی به عنوان بانک عامل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود، گفت: بخشی از مطالبات مربوط به تسهیلات ارزی است که همکاری بانک کشاورزی توسط گیرندگان تسهیلات پرداخت شده و بخشی نیز در حال تبدیل شدن به مطالبات ریالی و پرداخت قرار دارد.
 
وی اضافه کرد: منابع صندوق توسعه ملی در تلفیق با منابع داخلی بانک کشاورزی، دو برابر می‌شود و به کشاورزان در بخش آب و آبیاری و حوزه‌های دیگر کشاورزی پرداخت می‌شود.
 
مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: بخشی از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی از سال‌های قبل سررسید شده که قسمتی از آن توسط مشتریان تسویه شده و بخشی هم با استفاده از ظرفیت ماده 20 قانون تبدیل به مطالبات ریالی شده و بانک نیز در این زمینه همکاری کرده تا به صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
 
فرخ‌نژاد با بیان اینکه بخشی از تسهیلات تکلیفی در زمینه مسکن روستایی پرداخت می‌شود، گفت: سال گذشته هم در بخش مسکن روستایی ورود کردیم و مبالغ قابل توجهی پرداخت شده است.
 
وی با اشاره به آزادسازی نرخ ارز در سال گذشته گفت: در زمینه پرداخت پول گندم به کشاورزان سهم بانک کشاورزی پرداخت شد، اما عمده ناترازی بانک کشاورزی مربوط به اجرای تکالیفی است که برعهده این بانک قرار داده می‌شود و دولت و بانک مرکزی به خوبی می‌دانند که شرایط بانک کشاورزی با بانک‌های دیگر تفاوت می‌کند و تکالیف قانونی که بر عهده این بانک قرار داده می‌شود، بعضا موجب ناترازی شده است.
 
مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد افزایش سرمایه این بانک اظهار داشت: سرمایه این بانک از 24.2 هزار میلیارد تومان با افزایش 3.5 هزار میلیارد تومان به 27.7 هزار میلیارد تومان رسیده و قرار است 7.5 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به آن اضافه شود و سرمایه بانک به 35 هزار و 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
 
فرخ نژاد همچنین با بیان اینکه این بانک با سابقه 90 ساله در اغلب نقاط کشور به‌ویژه روستاها حضور دارد، اضافه کرد: در 1700 شعبه و 100 باجه بانک کشاورزی خدمات حضوری و غیرحضوری به مشتریان ارائه می‌شود.
 
وی گفت: با اجرای زیرساخت‌های مناسب بخشی از خدمات بانکداری به صورت هوشمند و غیرحضوری ارائه می‌شود؛ در حال حاضر با دو اپلیکیشن باران و آسان خدمات غیرحضوری افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات خرد‌ طبق ضوابط و دستورالعمل‌های بانک پرداخت می‌شود.
 
مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: بانک کشاورزی به عنوان پیمانکار سامانه بازارگاه برای وزارت جهاد کشاورزی است که در این سامانه حدود 200 تا 300 عرضه کننده محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه می‌کنند و تعداد زیادی از کشاورزان این محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق سامانه بازارگاه خریداری می‌کنند و درواقع یک نوع بورس کالای کوچک در وزارت کشاورزی قرار گرفته است.
 
فرخ نژاد گفت:‌ در سال گذشته یک میلیون و 53 هزار فقره تسهیلات به ارزش 188 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که با نرخ‌های مختلف طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بوده، بخشی از تسهیلات تبصره‌ای با نرخ‌های 10 تا 11 درصد نیز پرداخت شده است.
 
وی اضافه کرد: بخشی از خدمات غیرحضوری بانک کشاورزی شامل افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات خرد است و در آینده امضای دیجیتال و برات الکترونیک برای جامعه هدف یعنی کشاورزان اجرا می‌شود؛ مبنای اعتبارسنجی ما برای تسهیلات خرد، داشتن شغل و درآمد و امکان بازپرداخت تسهیلات در چارچوب قوانین بانک مرکزی است، همچنین نداشتن بدهی بانکی و نداشتن چک برگشتی از شرایط اعتبارسنجی مشتریان به‌شمار می‌رود.
(دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲) ۲۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها