یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۰۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محقق ایرانی 4 گونه جدید بیماری سیب را به دنیا معرفی کرد

یک عضو مرکز تحقیقات از معرفی 4 گونه جدید عامل بیماری سیب به دنیا و ثبت در مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا خبر داد.

همه ساله بیماری شانکر سیب، سطح وسیعی از درختان را از بین می‌برد و خسارت زیادی به باغداران وارد می‌کند تاکنون گونه های مختلف این بیماری به درستی شناسایی نشده بود و به این دلیل سم متناسب با آن هم برای مقابله وجود نداشت، به تازگی دانشمندان کشور گونه  های مختلف این بیماری را شناسایی کردند که 4 مورد آن برای دنیا معرفی شد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی وآموزش کشاورزی استان آذربایجان غربی افزود:‌ « 8 گونه از جدید از قارچ عامل بیماری شانکر سیب شناسایی شده که ۴ گونه آن برای دنیا جدید بود و بنام کشور عزیزمان ایران در Ncbi (مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری) در آمریکا ثبت و مقاله آن در مجله Fungal biology انجمن قارچ شناسی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ به چاپ رسید.»
وی گفت: «گونه های جدید قارچ عامل بیماری شانکر با اسامی : Citospora iranica، C. ershadii، C. avicennae و C. azerbaijanica نامگذاری شده اند.»
قارچ سیتوسپورا عامل بیماری است که  از نظر پراکنش جغرافیایی و تنوع گونه ای مهمترین عامل شانکر و زوال درختان سیب در کشور شناخته می شود.این بررسی ها در قالب رساله دکتری در ۹ استان عمده تولید کننده سیب از جمله آذربایجان های غربی و شرقی، تهران، اصفهان انجام شده است.
قارچ های بیماریزا در گیاهان از نظر ژنتیکی مدام درحا ل تغییر هستند بنابراین محققان مدام درحال شناسایی آنها و پیدا کردن راهکارهای مقابله با آنها با سموم جدید باشند، سالانه حدود 30 تا 40 درصد محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات بیماری، بسته بندی نامناسب و مشکلات تولید، قبل از رسیدن به سفره مردم از بین می روند.

(یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲) ۱۴:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها