شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۹
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۱۱۷۹۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

مصرف آب به‌جای کوکاکولا

حداقل چهار نفر پس از نوشیدن محصولات تولید‌شده توسط شرکت کوکاکولا در کرواسی در هفته گذشته دچار مسمومیت شدند و وزیر بهداشت این کشور به مردم توصیه کرد که به جای نوشابه آب بنوشند.

کوکا کولا اچ بی‌سی کرواسی تنها شرکت تولید بطری دارای مجوز در کرواسی است که به مدت ۵۰ سال محصولات شرکت کوکاکولا را در کرواسی تولید، بسته‌بندی و توزیع می‌کند. اولین بطری کوکاکولا در کرواسی در ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۸ در خیابان میلان ساکس در زاگرب تولید شد که هنوز هم محل دفتر مرکزی شرکت و مرکز اصلی تولید و توزیع آن است. کوکاکولا HBC در سراسر کرواسی با یک کارخانه تولید بطری در زاگرب و شش انبار و مرکز توزیع در زاگرب، سولین، ریجکا، زادار، پوژگا و بادرنا فعالیت می‌کند.
به گزارش پولیتیکو، یک نفر پس از نوشیدن آب معدنی طعم‌‌‌دار رومرکل در کافه‌‌‌ای در ریجکا، شهری در غرب کرواسی، روز شنبه در بیمارستان بستری شد. دکتر راجکو اوستوجیچ، رئیس بخش گوارش در بیمارستان KBC در پایتخت این کشور شهر زاگرب به رسانه‌های محلی گفت که سه نفر دیگر نیز روز سه‌شنبه در بیمارستان زاگرب بستری شدند. اوستوجیچ که وزیر بهداشت سابق نیز هست، در این خصوص اظهار کرد: من از مردم می‌خواهم که از نوشیدن همه نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنند. وی در ادامه افزود: آب شهری معمولی بنوشید. آب زاگرب عالی است، دالماسی نیز همین طور... اگر کرواسی یک چیز خوب داشته باشد، آن آب عالی است که مصرف آن خیلی بهتر از نوشیدنی‌های گاز‌دار است.
گزارش شده است که یکی از قربانیان پس از نوشیدن یک کوکاکولا که از یک دستگاه خودکار خریده بود، دچار مسمومیت شده است. موسسه بهداشت عمومی کرواسی در حال تجزیه و تحلیل نمونه‌‌‌هایی از نوشیدنی‌‌‌هاست تا مشخص کند چه چیزی باعث این علائم شده است. ویلی بروش، وزیر بهداشت کرواسی، پیش‌تر دو مورد از موارد مشکوک مسمومیت را تایید کرد و گفت که هر دوی آنها از ناحیه مری آسیب دیده‌اند.
بروش در پاسخ به این سوال که آیا نوشیدن نوشابه‌های گازدار بی‌خطر است یا خیر، گفت که مردم باید «احتیاط عمومی» در این خصوص داشته باشند. او در ادامه تصریح کرد: در این حوادث ما دو نوع نوشیدنی در دو شهر داریم که در دو کشور متفاوت بطری شده‌اند. اما من به مردم توصیه می‌کنم که بهتر است آب بنوشند. نوشیدنی  Römerquelle، که متعلق به کوکاکولاست، در کشور اتریش تولید می‌شود و کوکاکولا نیز در کرواسی تهیه و تولید می‌شود. در بیانیه‌‌‌های روز سه‌‌‌شنبه، کوکاکولا اچ‌‌‌بی‌‌‌سی کرواسی اعلام کرد که از یک «حادثه جداگانه» در ریجکا مطلع بوده و با مقامات در این خصوص همکاری می‌کند و کوکاکولا اچ‌‌‌بی‌‌‌سی اتریش نیز گفت که وضعیت را از نزدیک تحت نظر دارد.
یک نوشیدنی گازدار در مقایسه با نمونه بدون گاز (FLAT)  همان نوشیدنی هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی ندارد، اما اینکه چرا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از نوشیدنی‌‌‌‌های گازدار استفاده کنند تنها یک پاسخ دارد: تغییر ذائقه. در حقیقت عاملی که باعث پرطرفدار بودن نوشابه‌‌‌های گازدار نزد مصرف‌کنندگان می‌شود احساس خوشایندی است که ذائقه بیشتر افراد آن را می‌‌‌پسندد. گاز موجود در این نوشیدنی‌‌‌ها هنگام مصرف پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که فرد احساس بهتری از مصرف آن داشته باشد. البته گاز موجود در این نوشیدنی‌‌‌ها در سیستم گوارش و عمل هضم غذا نیز تاثیراتی دارد. گاز محلول در نوشیدنی‌‌‌‌های گازدار با ایجاد حالت اسیدی باعث هضم بهتر مواد غذایی در معده می‌شود.
این ویژگی نکته‌‌‌ای است که از سال‌های دور، مردم به طور تجربی به آن پی برده بودند و برای کمک به هضم غذا از آن استفاده می‌‌‌کردند. البته باید یک نکته را نیز در مورد مصرف نوشیدنی‌‌‌های گازدار مورد توجه قرار دهیم و آن، این است که مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌‌‌ها در طولانی‌‌‌مدت باعث می‌شود سیستم گوارش به میزان اسیدی که به طور مصنوعی همراه با نوشیدنی وارد بدن می‌شود، عادت کند. اگر این کار برای بدن به صورت عادت درآید دستگاه گوارش همواره نیازمند ورود این مقدار اسید به معده خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد، عمل هضم غذا به شکل مطلوب انجام نمی‌شود و به اصطلاح قدیمی‌‌‌ترها معده تنبل می‌شود.

(شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲) ۰۷:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها